Annons

Hjälp sökes om Metz 45 CL-4

Produkter
(logga in för att koppla)

J. S-g.

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen köpt en Metz 45 CL-4.

I manualen står de följande om upplättningsblixt i dagsljus (i det automatiska läget - jag har ej TTL):

"To maintain a balanced range of highlights, for instance in order to retain the character of the shadows, it is advisable to select the automatic aperture on the flash gun one setting lower than the aperture adjusted on the camera."

Om kamerabländaren är f/8 betyder detta alltså f/5.6 på blixten, enligt vad manualen skriver litet längre fram.

Är det verkligen rätt? Jag vill strypa blixten. Borde jag då inte använda f/11 på blixten om jag har f/8 på kameran (och vill strypa blixten ett steg)?

Eller tänker jag fel?

Någon som kan hjälpa/förklara?

En sak till:

ISO-inställningsratten har mellanlägen mellan varje 'heltal' (dvs mellan 100 och 200, 200 och 400, etc). Såvitt jag kan se finns två mellanlägen. Betyder det att jag kan ställa ISO i tredjedelar? Det står inget om detta i manualen.

Du tänker lite bakvänt.

Blixten rättar sig efter vad objektivet har för bländare. Om objektivet använder 5.6 så behöver blixten inte använda lika mycket kraft. D.v.s mindre blixtljus. Din öppning på objektivet är ju mindre d.v.s 8 och skulle egentligen kräva mer ljus. Det skall alltså ställa in en större bländare på blixten t.ex 5.6 istället för 8 om du vill ha mindre blixtljus.

Inställningen på blixten är egentligen en information om hur stor bländare du har på ditt objektiv. Säger Du att du har mindre än du använder så blir det mindre blixtljus, precis vad Du vill uppnå.

Hoppas det hjälper

Jörgen

Tjena!
Jag har också en Metz-45. Den funkar toppenbra!

J. S-g. skrev:
Hej!

Om kamerabländaren är f/8 betyder detta alltså f/5.6 på blixten, enligt vad manualen skriver litet längre fram.

Är det verkligen rätt? Jag vill strypa blixten. Borde jag då inte använda f/11 på blixten om jag har f/8 på kameran (och vill strypa blixten ett steg)?

Eller tänker jag fel?

Ja, du tänker fel.
Om du ställer in blixten på f/11 är tanken att blixten ska lysa så mycket att bländare 11 på kameran ger normal exponering. Om du ställer blixten på f/8 ska bländare 8 på kameran ge normal exponering. Om blixten är inställd på f/11 kommer den alltså behöva lysa mer än om den var inställt på f/8, eftersom f/11 på kameran kräver mer ljus.

ISO-inställningsratten har mellanlägen mellan varje 'heltal' (dvs mellan 100 och 200, 200 och 400, etc). Såvitt jag kan se finns två mellanlägen. Betyder det att jag kan ställa ISO i tredjedelar? Det står inget om detta i manualen.

Japp, ISO ställer man i tredjedels steg på metz-blixtarna.

Tack för snabba svar.

Ibland tänker man bakvänt. Vilken tur då att det finns råd att få!

Nu blir det till att julfotografera med den nya blixten!

Jag har en Metz 45 CT-1. Många gånger har jag imponerats av hur bra automatiken (icke-TTL) funkar. Oftast tillräckligt bra för dia.

arvro395 skrev:
Oftast tillräckligt bra för dia.

Det där blir jag glad av att läsa. Har en massa Provia i kylen - en film som jag verkligen gillar. Trodde inte jag kunde använda den till blixtfotografering med automatiken i blixten (saknar blixtljusmätare och TTL), men om du säger att det ofta fungerar bra - ja då är det bara till att prova!

Jag har mest kört med Provia och kodaks E200.
Man får naturligtvis vara beredd på att justura exponeringen lite beroende på vad man fotar. Ska du fota sockerbitar mot vit bakgrund får du säkert kompensera upp ett steg eller så. Bleka ansikten på lite närmare håll har jag för mig att jag brukade kompensera upp ett halvt steg ungefär.

Kjell Ekström skrev:
Är det nån som vet vad skillnaderna mellan cl-4 och ct-4 är? Har inte hittat nåt som skiljer sig förutom namnet.

CL-4 är en moderniserad version av CT-4. Bägge passar med rätt SCA-adapter på analoga Dynax kameror.

Om Du har en D5D/D7D så bör Du köpa CL-4/Digital för att klara av förblixt, ADI m.m

/Jörgen

Diffusorer

Någon som har erfarenhet av att använda diffusorer - LumiQuest och Lightsphere och liknande - på blixten (eller andra blixtar)?

Ger det ett resultat som är mycket bättre än att studsa blixtljuset (förutsatt att jag är ute efter mjukt blixtljus)? Här tänker jag främst på porträtt och miljöbilder med människor inomhus.

Studsat blixtljus blir väl alltid mjukare, eller?
En difusor är väl en nödlösning när man inte kan studsa, eller om man vill studsa men ändå få lite direkt ljus för att få bort skuggor och ev. få lite ögonblänk.
Jag har en reflexskärm som man monterar fast på min metz 45 CT-1. Den är lite mindre än en A4 och verkar funka rätt bra. Har inte hunnit testa så mycket än.

ANNONS
Götaplatsens Foto