Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Ska plugga vidare inom foto (har sökt i forumet)

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Jahap, jag var beredd att ta ett sabbatshalvår nu efter gymnasiet men nu när flickvännen ska plugga vidare till lärare tänkte jag att jag lika bra kunde plugga vidare inom foto.

Jag har nästan bara kunskaper inom digital fotografi, förutom den termin jag gick "Fotokursen" i skolan vilket mest handlade om att man skulle få en hyffsad koll på framkallning och kopiering av s/v bilder.

Vad är det egentligen för kurs/er jag bör söka nu till hösten? Jag hade tänkt mig någon grundkurs (helst inte med arbetsprov som krav, har inte så jättemycket att visa upp) och sedan någon påbyggnadskurs i samma stad, helst samma skola. Några invändningar?

Vad finns det för skolor i landet som erbjuder detta? Ge mig _GÄRNA_ länkar till dessa skolor om ni vet någon som passar mina krav.

Kolla upp folkhögskolorna här i sverige, det finns en hel del. Vissa av dem kräver arbetsprover men inte alla...

Sen hade det hjälpt om du vetat vad för sorts fotografi du är intresserad av, många av skolorna har ju olika inriktningar...

Du kan förresten också kolla upp folkuniversiteten men de brukar kosta mycket pengar. Plus här är att de inte kräver arbetsprover...

MVH
Alexandar

---Kolla här!

http://www.lofoten.fhs.no/

Jag vågar med absolut största säkerhet säga att detta är ett av Nordens i särklass bästa möjligheter!!!

Har studerat där själv + ett år som stipendiatelev, inte bara ett ruggigt bra skolupplägg utan man får dessutom visstas i en fullständigt oslagbar exotisk naturmiljö,,,

Mvh Niclas.

Detta nedan skrev jag under en tidigare tråd,,,

Nordens i särklass bästa fotoskola!?!!!
Hejsan!
Mitt namn är Niclas Forsberg och jag har bott i Nordnorge i ca 5år...precis hemflyttad (tyvärr.....).
Jag har studerat två år varav ett som stipendiat,elev på Lofoten Fhs. Detta är en fantastisk skola i min smak, men visst bär den som de flesta andra folkhögskolor i Norge prägel av att vara kommna ur mr Gruntvig,s filosofi. Lofoten FHS är en så kallad frilynt skola=inte kristen, några menar att detta är en fördel andra inte, själv så tillhör jag kanske den senare....
I större grad än vid den svenska motsvarande folkhögskolan prioriterar man den personliga utvecklingen och det sociala livet på skolan. Därav några sura miner bland dem svenka eleverna ibland när det skulle till gemensamma aktiviteter...
Väl på skolan så finns det mängder av möjligheter där lokalerna till och med är öppna dygnet runt,,eleverna som varge år är runt 30talet delar på ca15 datorer med internet och qark, ph-shop etc..all traditionell utr,stn finn att tillgå, proffesionell studio mm mm mm. Alla har fullt upp så trångt blir det aldrig heller! Mkt bra lärare som lägger vikt vid din utveckling och dina önskemål. Till skolan kommer många gästföerläsare med fina namn som Morten Krogvold, Pål Hermansen, Morten Lövberg mfl...
Jag vågar utan den minsta tvekan påstå att Lofoten Folkhögskola är en av europas bästa fotostuder på sin nivå.mycket med tanke på beliggenheten.. Du kommer att möta erfarna elever, färska nybörjare, dykande fotografer och helt säkert klättrande sådana.och många därtill..
I Lofoten finns en genuin kultur som bjuder dig till perfekt dokummentär, journalistisk fotografering samt förståss den oerhört spektakulära naturen som ju är helt unik.....ja, som du märker så ser jag inget direkt negativt med denna skola, om du har lite självdissiplin, engagenment och livslust generellt.....
Många söker till denna numera populära skola så lägg mycket krut på din motivering, VARFÖR BÖR SKOLAN GE DIG EN PLATS!?!!
Lycka till och hoppas att du fick lust att söka dig norrut! Själv så dröjer det nog inte länge föränn jag drar kosan för alltid upp till dessa breddgrader!
Mvh Niclas.

Redigerat av Niclasfoto den 2003-11-25 at 10:35

Senast ändrad:
Hej hej! Tack för alla svar.

Tyvärr kan jag nog inte tänka mig att plugga utomlands utan det måste bli någonstans i Sverige.

Fotografinriktningarna jag skulle kunna tänka mig är dokumentärt, möjligtvis naturfoto eller reklamfoto.

Jag har tyvärr inte gått någon riktig fotokurs på gymnaiset (den jag gick var riktigt skräp) utan måste nog ha någon typ av förutbildning (gärna 6 månader, med intyg att man gått kursen) och sedan söka till en mer omfattande utbildning.

Finns det någon skola som passar det jag letar efter?

En gång till: Tack till alla som hjälper mig, det är verkligen djupt uppskattat!

EDIT: Länkarna på fotosidan gav tyvärr inte så mycket.

Fridhems Folkhögskola vill jag i så fall rekommendera. Det är mycket dokumentärt men nästan ingen undervisning i natur eller reklamfotografi. Det krävs inga arbetsprov och de har inga krav på förkunskaper.

Jag har gått på den skolan så om du har fler frågor om skolan svarar jag gärna.

/Alex

Sande skrev:
Fridhems Folkhögskola vill jag i så fall rekommendera. Det är mycket dokumentärt men nästan ingen undervisning i natur eller reklamfotografi. Det krävs inga arbetsprov och de har inga krav på förkunskaper.

Jag har gått på den skolan så om du har fler frågor om skolan svarar jag gärna.

/Alex

Du gick alltså fotolinjen där?
http://www.fridhem.fhsk.se/foto/foto02.htm

Denna alltså?

Vad gjorde ni under den? Läste ni enbart foto eller var det mer kurser (gärna lite mer specifikt)? Handlade det mycket om rörlig bild eller var det bara en liten del? Lär komma med mer frågor senare...

ThomasT skrev:
...Jag har tyvärr inte gått någon riktig fotokurs på gymnaiset (den jag gick var riktigt skräp) utan måste nog ha någon typ av förutbildning (gärna 6 månader, med intyg att man gått kursen) och sedan söka till en mer omfattande utbildning.

Finns det någon skola som passar det jag letar efter?...

Komvux

Välj Fotografisk bild under ämne.

/ Pia, som just nu går Digital bild (Photoshop).

Hmmm nu börjar det bli väldigt förvirrande.

Låt oss säga att jag läser upp Foto A + B på komvux under hösten, vilka skolor rekommenderar ni då mig att söka till?

Foto A:
2004-06-01 - 2004-07-30

Foto B:
2004-06-01 - 2004-07-30

Kurserna är alltså bara två månader var? Dock samtidigt... DUMT. Skulle då kunna jobba ett halvår innnan jag börjar och samla ihop så mycket pengar som möjligt...

---Nu vet jag inte orsakerna att ni inte önskar att plugga utomlands men enligt mig är det ofta en sådan omvältning som skall till för att många barriärer skall släppa för en kreativ och skapande människa,,,,
Att byta miljö, uppleva och interagera i en ny kultur är en viktig erfarnhet och del av en referensrik fotograf generellt....Niclas.

Ps, Funderar på Polen, (europa) eller USA själv,,,,,:)

ThomasT skrev:
Du gick alltså fotolinjen där?
http://www.fridhem.fhsk.se/foto/foto02.htm

Denna alltså?

Vad gjorde ni under den? Läste ni enbart foto eller var det mer kurser (gärna lite mer specifikt)? Handlade det mycket om rörlig bild eller var det bara en liten del? Lär komma med mer frågor senare...

Det är en grundläggande fotokurs med inriktning på bildens innehåll och syfte och fotografens ställningstagande i sitt bildberättande. Kursen är kombinerad med studier i allmänna ämnen enligt individuella val.

Niclasfoto skrev:
---Nu vet jag inte orsakerna att ni inte önskar att plugga utomlands men enligt mig är det ofta en sådan omvältning som skall till för att många barriärer skall släppa för en kreativ och skapande människa,,,,
Att byta miljö, uppleva och interagera i en ny kultur är en viktig erfarnhet och del av en referensrik fotograf generellt....Niclas.

Ps, Funderar på Polen, (europa) eller USA själv,,,,,:)

Jag håller med Niclas, ska själv fortsätta mina fotostudier utomlands. Men jag undrar om det inte är bäst att skaffa sig grunderna hemma i sverige så man har lite större kunskaper kring fotografi innan man springer ut i vida världen.

Det finns säkert många olika åsikter kring detta men jag har iaf bidragit med min...