Annons

Hjälp! Skivomslag...

Produkter
(logga in för att koppla)

Cillis

Medlem
Hej!

Jag har precis fått i uppdrag att göra ett skivomslag till en kompis. Det är hennes debutalbum och mitt första projekt i den här stilen så jag vet inte riktigt hur jag ska börja. Är det någon som vet hur man kan gå tillväga med tryckning och sånt av skivomslaget? Vad är bäst att överlämna till fackmän?

Är tacksam för alla tips om hur jag ska göra det här, även om det inte rör just tryckningen!

Hälsningar,
Cilla
 
Börja att prata med din uppdragsgivare. Vad är det dom är ute efter i bildväg? Ta även reda på hur fria händer du har. Lyssna på musiken och se om du kan få inspiration till bilder från den.

Det svåraste är nästa steg: Att förklara för uppdragsgivaren vilka idéer du har och hur dom ser ut bildmässigt. Vi alla har olika visuella referensramar, så att förklara med ord räcker oftast inte. Jag själv brukar göra grova skisser på papper och visa för uppdragsgivaren. På så sätt får dom en uppfattning om vad du är ute efter och ni har ett bra diskussionsunderlag för fortsatt bildskapande. I den typen av jobb som du har fått bygger man oftast upp bilden tillsammans med kunden.

Var beredd att ta bilder i flera omgångar, allteftersom bildidén utvecklas till den färdiga bilden.

När det gäller tryckning så lämnar jag iväg detta, eftersom man inte kan vara bra på allt. :) Det finns andra som kan tryckning bättre än jag. Men övervaka tryckprocessen, så inte någon tryckare misshandlar dina bilder. Se till att ta reda på vilka format och färgrymder tryckeriet vill ha bilderna i, så att dom får bästa möjliga utgångsmaterial att jobba med.
 
Cillis skrev:
fackmän?

Är tacksam för alla tips om hur jag ska göra det här, även om det inte rör just tryckningen!

Hälsningar,
Cilla
Eftersom jag har gjort ett antal skivomslag kan jag svara på detta. Din uppdragsgivare borde ha någon idé om hur det ska se ut. När du har en färdig layout som är godkänd av uppdragsgivaren, kontaktar du det företag som ska göra skivomslaget. Du får då reda på vilket format dom vill ha orginalet i.
brukar vara EPS eller PDF. Sen är det bara att inkassera pengarna, lätt som en plätt.

/Bosse
 
Re: Re: Hjälp! Skivomslag...

twang skrev:
brukar vara EPS eller PDF. Sen är det bara att inkassera pengarna, lätt som en plätt.

Lätt som en plätt? :) Kunden bör ju vara nöjd också, annars kan det bli svårt att inkassera ;-)
 
Lite fler råd...!

Hej Cecilia,

du har redan fått flera bra tips, och här kommer några till! Jag har aldrig professionellt tryckt några CD-fodral, men gjort det för skojs skull flera gånger med bra resultat!

Vet inte hur bra dina PS kunskaper är. Om du redan kan allt om PS så lär du inte ha mycket nytta av mina tips...=)

1.) Mått.
Antar att du redan måttat hur stora bilder du måste göra? Annars är de:

Framsida: 12,1x12,1cm

Baksida: 15,16x11,81cm. Lämna 0,75cm på båda sidorna för att skriva sidotexten som sedan "viks in". Insida vet jag inte hur stor den ska vara, men det är bara att mäta!

2.) Format.
Upplösning på ca 300dpi. Färgformat CMYK. Spara till att börja med i PSD. Använd flera lager och spara ofta, kanske med olika filnamn så du kan gå tillbaka om du råkar klanta till det ordentligt!
Spara sedan som EPS eller PDF. Om valet finns, välj "embed fonts" så att fonterna du används "bäddas in" i filen så det visas rätt i tryck.

Har du fler frågor, maila gärna, eller skriv dem här!

MvH // Leif S
 
Re: Re: Re: Hjälp! Skivomslag...

stoltz skrev:
Lätt som en plätt? :) Kunden bör ju vara nöjd också, annars kan det bli svårt att inkassera ;-)

Jag skrev citat: När du har en färdig layout som är godkänd av uppdragsgivaren.
 
ok, det missade jag - Det var inget allvarligt mothugg från min sida. Jag var bara ute efter sk "lynniga kunder". Dvs dom som godkänner ena sekunden och förkastar senare.
 
stoltz skrev:
ok, det missade jag - Det var inget allvarligt mothugg från min sida. Jag var bara ute efter sk "lynniga kunder". Dvs dom som godkänner ena sekunden och förkastar senare.
Ok.
Det är ju så att kunden "alltid har rätt". :)
 
Eftersom jag tidigare jobbat i reklambranschen kan jag kanske hjälpa dig med tryckbiten...

Gör du layouten själv? Om du inte har någon erfarenhet av detta, så föreslår jag att du lämnar över det till någon som kan. Ni kan ju jobba ihop? Det bästa resultatet blir ju om man håller sigtill något man kan.

Mycket av det som sägs här är sant, 300 dpi, CMYK tryck. Jag föreslår dock att du inte konverterar bilderna till CMYK själv, utan att tryckeriet gör det. De har den rätta CMYK profilen till sina tryckpressar och då är det troligare att bilden blir rätt i färgerna.

Skicka med typsnitten och de högupplösta bilderna som du jobbat med så kommer det att ordna sig. (även här kan det vara bra att fråga tryckeriet om de har typsnitten som du jobbat med, i så fall slipper du skicka med dem).

Layouten görs bäst i Quark Xpress eller Indesign och konverteras det allra sista innan tryck till en tryck PDF (om tryckeriet vill det). Annars brukar det gå bra att lämna ett vanligt quark eller indesigndokument till dem också. Men återigen, låt någon kunnig göra detta om du inte kan det själv. PRATA med tryckeriet. Det kanske jobbar på ett speciellt sätt. Mycket viktigt!

Om du vill ha bra bildåtergivning välj inte ett obstruket papper (dvs matt) för bilder har en tendens att bli lite dassiga i färgerna då.

När det gäller bilden, så brukar det vara standard att ha artisten/gruppen på omslaget av första skivan. Vet inte om det alltid är bra, men då ger artisten "sitt ansikte" till lyssnarna.

Tänk på att bilderna i slutändan kommer att bli helt kvadratiska. Kan vara bra att tänka på redan när man tar bilden. Antingen så fotar du i mellanformat 6x6 eller så tänker du in att bilden kommer att beskäras.

Någon får det at låta att det är lätt som en plätt, men det är mycket att tänka på om man vill ha det rätt ( i alla fall tekniskt). Det kommer att bli jättebra och jag hoppas att vi får se resultatet här på FS!

Lycka till med allt!
 
Tack!

Tack för alla jättebra tips!

En liten plan för hur jag ska göra det här har börjat utformas i mitt huvud... Eftersom det kommer att bli en produktion med praktiskt taget noll bugdet kommer det nog tyvärr att bli en del ekonomilösningar. Men jag ska ladda upp bilden på fotosidan när den är klar!

Ha det gôtt!
/Cilla
 
ANNONS