Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Vad är fel? (Dra-fram-film-spaken)

Produkter
(logga in för att koppla)

Gardell

Aktiv medlem
Jag har nyss köpt en äldre kamera, en Yashica FX-D.
Skulle precis ladda i en film, sätter fast den och ska dra fram den med "spaken", då det rasslar till lite och den "spaken" blir helt lös, den drar alltså inte i hjulen där inne.

Vad hände? Nåt speciellt man kan göra? Dyr historia?

Jag vet kanske en orsak

Jag har haft liknande problem på min konica TC, det är möjligt att det är samma problem hos dig...

Det är inte så att det finns en liten knapp någonstans som man trycker in för frikoppla framdragaren för att kunna veva tillbaka filmen?

Om det finns kan den ha fastnat intryckts och då kan du inte dra fram filmen.

lycka till
/Pott

Re: Jag vet kanske en orsak

Pott skrev:
Jag har haft liknande problem på min konica TC, det är möjligt att det är samma problem hos dig...

Det är inte så att det finns en liten knapp någonstans som man trycker in för frikoppla framdragaren för att kunna veva tillbaka filmen?

Om det finns kan den ha fastnat intryckts och då kan du inte dra fram filmen.

lycka till
/Pott

Tack för svaret.
Ja det där har jag också klurat på.
Det är så att den där jädrans knappen är helt lös den också, precis som det inte vore en knapp. Går att skjuta in och ut men det är ingen "knappverkan".

Köp en ny kamera finns säckvis med äldre manuella för ett par hundringar + optik på olika sälj sidor, där du oftast får full retur rätt också så du i lugn & ro kan kolla att allt är i sin ordning.

Pott skrev:
isf är det garanterat det som är felet, du får väl meka isär kameran fixa det.

Enklare sagt än gjort. Att meka med kameror får oftast följande resultat:

*Skruva skruva*
*Fjong*
*Ljud av smådelar som landar överallt i hela rummet*
"SAAAAAATAN!!!!*

Gardell skrev:
Tack för svaret.
Ja det där har jag också klurat på.
Det är så att den där jädrans knappen är helt lös den också, precis som det inte vore en knapp. Går att skjuta in och ut men det är ingen "knappverkan".

Pott skrev:
isf är det garanterat det som är felet, du får väl meka isär kameran fixa det.

Håller med Erik... Det är definitivt det som är felet. Det kan dock vara väldigt klurigt att sätta sig och skruva isär sin gamla kamera utan att vara väldigt van vid sånt. Skulle själv pröva en gång, och det var bara ren tur att jag överhuvudtaget hade en kamera efteråt...

Gardell skrev:
"spaken" blir helt lös, den drar alltså inte i hjulen där inne.

Vad hände? Nåt speciellt man kan göra? Dyr historia?

Det kan vara slutaren som gått, av misstag, utan att frammatningsspärren lösgjorts.
Normalt sker två saker när man trycker ned avtryckaren på en mekanisk kamera, dels att slutaren öppnar sig men också att den spärr som gör att man inte kan dra fram filmen flera gånger lossas. Om bara det ena sker kommer allt i "osynk".

Jag har inte kikat i just den modell du har, men normalt ligger de här spärrarna under kamerans bottenplatta.
Vad som skall åstadkommas, om jag har rätt i min teori, är att slutaren skall spännas igen, vilket inte går för att frammatningen inte aktiveras.

En kamerareparatör fixar det troligen ganska lätt, under förutsättning att du inte begär garanti på reparationen. Han rättar nämligen bara till ett symtom genom att fixa detta. Orsaken till att felet uppstod kan vara förslitning vilket gör att det kan hända igen när som helst.

//Håkan

PS Returspolningsknappen är lös från det man tryckt in den tills dess att kugghjulen verkligen snurrar igen. Det är alltså ett slags "moment 22".

Underbart!!!!

Tack Håkan!
Jag skruvade bort bottenplattan och hittade en slags spärr, vilket jag vred lite på och vips så klickade det till i hela systemet och armen var i funktion igen!

Tack för alla svar!

Good boy!!

Jag övervägde att föreslå det, men vågade inte riktigt.. jag vill ju inte ha konsekvenserna om du skulle ha misslyckats.. =)

Men jag hoppades att du skulle försöka för det är inte så svårt..

ANNONS
Götaplatsens Foto