Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, vad göra? F - - ....???? (D90)

Produkter
(logga in för att koppla)

normaskrutt

Ny medlem
Hejsan!

Är nybliven ägare av en D90 och har ännu inte kommit underfund med alla inställningar. Jag ska gå Nikon School om två veckor och hoppas få mer kött på benen efter de timmarna;-)

Men nu har det helt plötsligt dykt upp ett problem som jag inte kan lösa själv:-(
Ibland står det F - - (blinkar) och det går inte att ta bilder! Har jag kommit åt eller ändrat någon inställning utan att veta om det?

Skulle bli så tacksam om någon kunde hjälpa mig!

Hälsningar
/Lena

testa

testa att ta lös objektivet och sätt tillbaka den sen igen, och se till att det klickar till lite så den sitter. tror den brukar blinka så om objektivet inte sitter som det ska

Hejsan!

Är nybliven ägare av en D90 och har ännu inte kommit underfund med alla inställningar. Jag ska gå Nikon School om två veckor och hoppas få mer kött på benen efter de timmarna;-)

Men nu har det helt plötsligt dykt upp ett problem som jag inte kan lösa själv:-(
Ibland står det F - - (blinkar) och det går inte att ta bilder! Har jag kommit åt eller ändrat någon inställning utan att veta om det?

Hälsningar
/Lena

Antingen så har du glapp i ditt objektiv, eller så har du en bländarring på objektivet som inte står i rätt läge. Den ska stå, låst, i ett av ändlägena.

Jag har samma problem med 18-105 kit-objektivet, verkar vara lite glapp som åtgärdas med att vrida till lite på objektivet. Inte samma problem med andra objektiv så det verkar som huset är ok i alla fall. Har inte orkat gå och reklamera ännu men har nog tänkt det framöver

Detta brukar uppstå på objektiv med plastbajonett vilket jag har för mig 18-105 har, precis som mitt 18-135. Uppstår någon gång då och då för mig, bara att stänga av kameran och ta loss/sätta fast objektivet igen.

Tack för era svar!

Det ser ut att fungera nu! Jag skruvade av objektivet och på igen och det har hittills fungerat hela dagen. Jag har det minsta 18-55 mm.
Men ska jag be att få objektivet utbytt då tycker ni? Tänkte om det kan hända fler gånger och man måste skruva av och på objektet "hela tiden".

Tusen tack för hjälpen!

Är kameran och objektivet nytt eller begagnat? Om det är begagnat kan det ha kommit smuts på kontakterna i objektivet, ta i så fall ett suddgummi och gnugga på kontakterna. Det tar bort smuts väldigt effektivt.
(Samma förfarande är väldigt användbart på all koppar som har blivit smutsig, t. ex. laddare o.d.)

Det ser ut att fungera nu! Jag skruvade av objektivet och på igen och det har hittills fungerat hela dagen. Jag har det minsta 18-55 mm.
Men ska jag be att få objektivet utbytt då tycker ni? Tänkte om det kan hända fler gånger och man måste skruva av och på objektet "hela tiden".

Tusen tack för hjälpen!

Du behöver inte ta av det, för mig räcker det med att vrida på det, det känns när man kommer till ytterlägena i glappet. Inte stänger jag av kameran heller. :) När man vrickat till det på rätt plats börjar det fungera som det ska igen.

Jag hade samma problem med mitt objektiv 18-135 när det var nytt. Fick liksom peta till det hela tiden, det klickade till lite och så var det kontakt igen. Men det hände så ofta att det var störande, så jag gick tillbaka till butiken, och de kollade upp saken och konstaterade att det faktiskt var nåt fel, så jag fick ett nytt objektiv. Nu händer det nån enstaka gång fortfarande, så det verkar vara en svag punkt.

Detta har drabbat många

Hejsan!

Hälsningar
/Lena

Jag hade samma problem, redan andra dagen jag ägde kameran (D90 och 18-105), skulle ta en del foton på en släktings bröllop, som gäst. Kopplade loss objektivet, rengjorde (torkade av) kontakterna. Det fungerade en tid. Problemt dök upp alltmera sällan och efter ungefär 20 månaders användning hade jag glömt strulet MEN SÅ PLÖTSLIGT INTRÄFFADE DET IGEN. Har läst om fler på Fotosidan som haft samma problem och som lämnat in för garantiåtgärd.
Var för några veckor sedan i Hong Kong så jag passade på att besöka deras serviccenter, eftersom jag bodde i huset bredvid.

Jag fick förklarat för mig att "eftersom detta är ett billigt objektiv så har det inte en metallring utan endast ett litet tunt stift som skall hålla kontakt med kameran, men vi tar in den och rengör den åt dig". Efter mindre än 10 minuter får jag tillbaks kameran med informationen att dom rengjort kontaktytorna MEN de hade även kopplat kameran till deras analysutrustning och upptäckt att jag hade "mekaniskt fel" på bländaren "så detta måste du åtgärda när du kommer tillbaks till ditt land".

Detta hade jag inte märkt själv så så snart jag kom hem så kontaktade jag Nikon som åtgärdade felen, bland annat "byttes ett antal kontakter" för att åtgärda "F - -".

Mitt råd är att du kontaktar serviceverkstad så får de åtgärda problemet. Det finns ingen anledning att du skall behöva råka ut för detta i fortsättningen, för det har en tendens att inträffa när "MOTIVET" dyker upp och då finns ingen tid att förlora.
I övrigt är det en underbar kamera.

Tack igen för alla svar!

Jag ska till Nikon School nästa helg och tänkte då passa på att nämna detta problem och fråga om jag inte får byta ut objektivet.
Var på Öland förra veckan och hade för avsikt att fota en massa och det blev en del frustration då kameran inte fungerade då man ville fånga ögonblick som sekunden senare var för sent...:-(

ANNONS
Götaplatsens Foto