Annons

Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Ubahn

Ny medlem
Hejsan!

Jag ska hålla på mycket med produkt fotografering och även fota modeller mot vit bakgrund kommer bifoga en bild så ni förstår vad jag menar.. nu till frågan..

Jag ska ut och köpa mig en kamera funderar på en Canon eos 400D är de nått som duger eller har ni något bättre tips i den pris klassen?

Samt vad ska jag använda mig av för belysning m.m.? Har prov fotat med en 350D med bygglampor och de vart inget bra resultat tyckte jag kanske körde på fel inställningar vad vet jag..

Är alltså helt färsk på detta området som ni kanske märker och hoppas på att de finns några snälla mäniskor där ute som vill hjälpa till..

Tack på för hand!

Bilagor

• axcvxc.jpg
    axcvxc.jpg
    11.1 KB · Visningar: 247
Bara lite kortfattat just nu - måste strax iväg.

Du säger att du kommer att direkt ägna dig mycket åt produkt- och modellfotografering, trots att du dels är helt färsk på området, dels saknar utrustning för detta och dels saknar erfarenhet av att använda denna utrustning. Den första tanke man då får är naturligtvis - Du ska inte börja i den ändan. Själv måste du först skaffa dig erfarenhet och kompetens, och i nuläget anlita någon som har detta för att utföra den fotografering du behöver ha utförd.

Men ligger det kanske så till att du avser att börja med någon slags försäljningsverksamhet, och vill spara pengar i början genom att själv fota dina grejor?

När det gäller belysning för modellfotografering så går det knappast att i praktiken köra med fastljus, du behöver en studioblixtutrustning. Standard för modellfotografering mot vit bakgrund är två blixtar för modellen och två för den vita bakgrunden. Vit bakgrund kräver väldigt exakt reglering av blixtljusstyrkan - du behöver det som kallas "digitalanpassade" blixtar. Dessa kan ställas in noggrant i steg på 1/10 EV, vilket du alltså behöver i detta fall. Sådana blixtar går dock att få väldigt billigt idag (även om allting är relativt...). Cirka 6.500 kr för ett set med två huvuden, stativ etc, och du behöver alltså två sådana set. Ev. kan du spara lite genom att använda bara en blixt plus en reflektor till modellen.

Men egentligen bör du börja med att lära dig att använda endast två blixtar och mot normal bakgrund. Det kommer att ta dig ett bra tag att lära dig detta!

Till mindre produkter kan du ev. använda dig av fastljus. Men då måste du ha koll på dessa lampors färgåtergivning.

Jag går inte in på kameraval här just nu, eftersom det brukar vara detsamma som att släppa en brinnande tändsticka i en bensindunk, och dessutom måste jag skena iväg nu... :)

ANNONS
Götaplatsens Foto