Annons

Hjälpbelysning autofokus 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmy_S

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag lyckas inte få hjälpbelysningen i min 430EX eller ST-E2 att tändas när jag kör kameran i manuellt läge. Det funkar dock helt utmärkt när jag sätter kameran i autoläge eller i något av programmen.

Jag har tittat genom min 30D:s C.Fn-inställningar och C.Fn 05 (Hjälpbelysning för autofokus) står i 0 - tänds. Jag har även testat att ställa den i 2 - tänds med separat blixt, men det gör ingen skillnad.
De enda andra inställningarna jag gjort på kameran är att jag satt C.Fn 04 (Avtryckare/Automatiklåsknapp) i 1 - AE-lås/AF och satt C.Fn. 08 (ISO-pressning) till 1 -På- Dock märker jag ingen skillnad när jag sätter tillbaka C.Fn 04 till 0.

Det här känns som ett typiskt SBS-fel, jag hade aldrig problem att få hjälpbelysningen att funka i M-läget på min 350D. Är det någon som vet var jag kan ha ställt till det?

/Jimmy

Vilket AF-läge använder du? AF-hjälpbelysningen tänds endast i "one shot"-läget.

När jag köpte min 580EX II så satt jag en hel kväll och brottades med samma problem innan jag kom fram till lösningen. Ganska logiskt iofs men inget som står nämnt i manualen vad jag kunde hitta.

Stort tack!

Det var exakt detta som var problemet, jag hade ställt kameran i Servo AF och hade inte en tanke på att det kunde ställa till problem. Precis som du skrev är det ju fullständigt logiskt när man tänker efter.

/Jimmy

ANNONS
Götaplatsens Foto