Annons

Hjälpbelysning på blixt i manuellt läge ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte01

Aktiv medlem
Hej jag har en fråga, som kanske redan besvarats här men jag har inte hittat den i alla fall:

Jag har en Canon 350D och blixt 430Ex och vilja använda kameran i manuellt läge.
Men då verkar inte hjälpbelysningen för autofokusen på kameran fungera. Den fungerar när jag använder Auto-läget men inte i något av de kreativa lägena.
Är det så, och varför i så fall ? Jag vill ju kunna få skärpa med blixt även i sämre ljusförhållanden när jag använder M-läge.

Någon inställning på blixten ?

Jag ska fota ett dop imorgon så jag är i stort behov av att få koll på det.

/Matte

Får det inte att fungera med min 580EX och 350D.
Hjälpbelysningen med blixtstrob fungerar bara med den inbyggda blixten i autoläge i one shoot. Monterar jag 580EX så händer inget, bara den röda lampan som tänds som hjälpbelysning ej blixten. Har satt kameran på hjälpbelysning med extern blixt. Däremot så blixtstrobar den som hjälpbelysning när jag minst anar det, typ riktar den i golvet och råkar trycka in avtryckaren. Har testat i fullt mörker.

Skulle vilja att den fungerade i AV med servo.

Någon som har en ide om vad jag gör fel?

Kamerans inbyggda blixt kan skicka iväg en skur blixtar som hjälpbelysning för autofokus.

Detta kan kopplas bort med en C.Fn (vilken beror på vilken kamera man har), men man kan inte ställa in några C.Fn i autoläge (grön ruta), så där fungerar det alltid.

Ställer man i något annat läge vill det till att man har hjälpblixtrandet till, annars blir det aldrig något.
Sätter man på en extern blixt är det den som står för hjälpbelysningen, om man inte stängt av densamma. Det finns också en inställning för att få hjälpbelysning bara när man har extern blixt på kameran.

En 580 EX II (eller liknande) har en hjälpbelysning med tre ilskna röda lysdioder, inget annat. Något hjälpblixtrande förekommer inte, tack och lov. Själva blixten kan också programmeras till att inte tända hjälpbelysningen. Både kameran och blixten måste vara ställda på hjälpbelysning, för att det ska bli något.

Hjälpbelysning fungerar bara med One Shot AF, aldrig med AI Servo AF.

Hoppas att dessa punkter klarlade några tveksamheter.

apersson850 skrev:
En 580 EX II (eller liknande) har en hjälpbelysning med tre ilskna röda lysdioder, inget annat. Något hjälpblixtrande förekommer inte, tack och lov.

Tack. Det är ungefär vad jag läst mig till men blir ändå tveksam då min blixt vid flera tillfällen just har strobbat på måfå när det har varit mörkt.

De menar alltså att den externa blixten har blinkat iväg ett antal blixtar till synes helt på egen hand?
Eller är det den interna du pratar om?

ANNONS
Götaplatsens Foto