erro.se
Aktiv medlem
Idag är det nymåne. En tunn liten månskärva till höger omgiven av svart rymd. Men när jag tittar på månen så ser jag en ganska tydlig "aura" runt hela månkanten även där det borde vara svart. Och hela månskivan upplevs ljusare än den omgivande svarta rymden trots att den inte är solbelyst.
Så, ut med kameran. Vad är det jag ser egentligen?
En bild tagen på 200 mm, ISO 1600, 1/200 sek och f/2,8 visar ungefär hur jag ser själva månskäran:

Men här syns ju ingen aura. Och ingen ljus månskiva.
Om jag ökar exponering och sånt så mycket som möjligt i Lightroom så ser man förstås allt brus, men även en antydan till en månskiva:

När jag sen tog en till bild men med 1/20 sek, d.v.s. kraftig överexponering av själva månskärvan (och oskarp p.g.a. av skakning), så ser man faktiskt hela månen (om än svagt):

Med lite höjd exponering i Lightroom så ser man ju en tydlig hel måne:

Vad drar man för slutsats av detta då?
Att ögonen är betydligt känsligare än kameran? Ja.
Att kameran trots allt förmår registrera en hel del information som man inte tror finns där? Ja.
Att hjärnan är duktig på att lura våra ögon och visa oss det vi vill se? Ja.
Så, ut med kameran. Vad är det jag ser egentligen?
En bild tagen på 200 mm, ISO 1600, 1/200 sek och f/2,8 visar ungefär hur jag ser själva månskäran:

Men här syns ju ingen aura. Och ingen ljus månskiva.
Om jag ökar exponering och sånt så mycket som möjligt i Lightroom så ser man förstås allt brus, men även en antydan till en månskiva:

När jag sen tog en till bild men med 1/20 sek, d.v.s. kraftig överexponering av själva månskärvan (och oskarp p.g.a. av skakning), så ser man faktiskt hela månen (om än svagt):

Med lite höjd exponering i Lightroom så ser man ju en tydlig hel måne:

Vad drar man för slutsats av detta då?
Att ögonen är betydligt känsligare än kameran? Ja.
Att kameran trots allt förmår registrera en hel del information som man inte tror finns där? Ja.
Att hjärnan är duktig på att lura våra ögon och visa oss det vi vill se? Ja.