Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Holga SF - 6x6 frame?

Produkter
(logga in för att koppla)

lumor

Medlem
Hej!

Jag har precis införskaffat en Holga SF och om jag har förstått rätt så medföljer endast en 6x4.5 frame till just den här kameran, men attt den har möjlighet att ta 6x6 bilder också. Är det någon som vet mer om det här och i så fall var man kan få tag på en 6x6 frame utan att bli skinnad?

Tack på förhand,

/Christoffer

Tja, de finns på Ebay, sök på Holga så dyker de upp. Annars har jag för mig att man kan karva lite i 6x4,5-ramen och "bygga om" den till 6x6. Googla lite så hittar du nog svaret...

Eller så kan man köra utan ramen. Det blir ungefär som med 6x6 ramen i storlek.

Man får bara se till att kanterna där filmen går emot är släta. Annars kan det finnas risk för grova repor. Och så får man se till att batterierna inte ramlar ur, inte kul mitt i en rulle och man vill använda blixten.

\h

Är det bara det kvadratiska formatet du är ute efter kan du väldigt enkelt maska av över och nederdelen i 6x4,5-ramen med en mattsvart pappersbit som man viker och klistrar/tejpar på insidan av ramen (så att den ej repar filmen). Då får du 4,5x4,5-format och det överensstämmer bättre med det du ser i sökaren, i alla fall på mina Holgor 120N och 120CFN. Men du hade ju en 120SF och hur sökaren på den är vet jag inte?

ANNONS
Götaplatsens Foto