Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

How To: Bygga liten hobby-studio

Produkter
(logga in för att koppla)

okami

Aktiv medlem
Hej alla! Jag är, som så många andra här, i processen att bygga en liten enkel hemmastudio och har läst ett oräkneligt antal poster kring ämnet.

Eftersom det ställts så otroligt många frågor kring detta så tänkte jag vara lite spexig och göra tvärtom. Jag säger helt enkelt vad jag tänker köpa och varför (och slänger in en massa annat jag lärt mig påvägen). Hoppas på att någon vänlig själ upplyser mig om jag har missförstått något.

Detta är som sagt kunskaper jag sugit upp genom sökfunktionen på detta forum och stort tack till alla som känner igen något som de har sagt.=)

So, here it goes:

Rummet är som kommer användas är mitt vardagsrum. Det är ca 3.5m x 4.5m vilket, som jag förstår det, är pinsamt lite för en studio då man vill ha ca 1.5 m mellan modell och bakgrund vid helfigursbilder. Dock finns det en öppning längs rummets ena långsida (en slags bredare korridor) där jag kanske kan placera mig o tjäna ett par extra meter vid behov. Hur som helst är detta vad som finns att tillgå, eftersom detta är en hobby är det inte aktuellt att hyra någon större lokal.

Utrustning jag äger än så länge är en Nikon D100 och en sb800 blixt.

Först på inköpslistan är någon typ av blixtpaket. De jag valde mellan var mest de olika från kaffebrus.com, nämligen:

Studioset 240W för 2495:- (med 2 st. 120 W/s blixtar) och
Studioset 4 600W för 5995:- (med 2 st. 300 W/s blixtar)

För det första så ska det sägas att en 300W/s blixt inte är svagare än en 500W halogenlampa från rusta. Blixtens styrka mäts i W/s (Watt per sekund) och visar hur mycket kraft den har under en sekund. Eftersom man inte har en blixt på i en hel sekund går det inte att jämföra rakt av med vanliga lampor. Tänk istället att om du har blixten på i 1/10 av en sekund blir effekten 300 * 10 = 3000 Watt. Dvs. aningens mer än en 500W rustalampa.

Det viktigaste i en så liten studio som min är dock inte hur mycket jag kan få ut som mest, utan snarare hur lite jag kan få ut samt hur pass fina inställningar jag kan göra. Jag vill inte bränna sönder mina bilder med för mycket ljus, men vill samtidigt kunna ta med mig prylarna till större lokaler och att de ska funka även där. Allt jag vill veta står i beskrivningen för blixtarna.

Det dyrare paketet:
”Info om blixten:
300w/s
GN 55
Steglös effektinställning mellan 1/32 till full effekt”

Det billigare paketet:
Info om blixten:
120w/s
GN 32
Steglös effektinställning mellan 1/8 till full effekt

Detta betyder att den dyrare har ett spann mellan 9,375 W/s och 300 W/s.
(300 / 32 = 9,375)

Och den billigare mellan 15 W/s och 120 W/s.
(120 / 8 = 15)

Jag har alltså möjlighet att styra blixtarna i det dyrare paketet mer. De ger även mindre ljus på sin lägsta inställning än vad de svagare blixtarna ger. Dessutom innehåller det dyrare paketet även 2 softboxar (verkar vara värda ca 750:- styck).

Kikade även som hastigast på Elinchrom D-Lite 2 To Go Set för 5781:-. Blixtarna är säkert bättre än de på kaffebrus och vid första anblicken kan man tycka att det går att jämföras prismässigt med Studioset 4, men när man ser att det saknas 2 stativ, 2 paraplyer och 2 softboxar så blir det inte lika kul. Jag gissar att de skillnader som finns mellan blixtarna inte är speciellt relevanta för en amatör som mig, i alla fall inte tillräckligt för att motivera prisskillnaden. Gissar även att resterande tillbehör som jag kan tänkas vilja ha i framtiden också är dyrare än tillbehören till ett studioset från kaffebrus.

Så baserat på det jag skrivit här ovan har jag valt Sudioset 4 från kaffebrus.com
http://www.kaffebrus.com/cgi-bin/info.pl?artist=Studioset 4&titel=600W&media=Studio

Tänkte mig också en radiosändare för att slippa syncsladdar: http://www.kaffebrus.com/cgi-bin/in...&titel=1+kanals,+inkl.+mottagare&media=Studio


Bakgrunder har jag inte funderat så mycket på än. I alla fall inte mer än att jag tänkte mig någon sån här lösning att hänga upp den på: http://www.rusta.se/product.asp?p=95401059

Så. Kommentarer? Förslag? Rättelser? Väntar med spänning! =)
 
Mycket rolig tråd att läsa , jag funderar själv på det billigare paketet från kaffebrus till mitt vardagsrum. Vad har du tänkt att använda för objektiv när du ska plåta i "studion"? Vet du hur stor plats allting tar när de är nerplockat? Jag vill kunna gömma undan allt när jag inte använder det ..

MVH billy
 
Jag har bara ett objektiv och det är ett 24-85 mm

har faktiskt ingen aning om hur stor plats sakerna tar när de är nedplockade. Får hoppas att någon som har paketet tittar in. Jag har också för avsikt att gömma undan prylarna och bara ha dem framme när de används.
 
okami skrev:
Jag har bara ett objektiv och det är ett 24-85 mm

har faktiskt ingen aning om hur stor plats sakerna tar när de är nedplockade. Får hoppas att någon som har paketet tittar in. Jag har också för avsikt att gömma undan prylarna och bara ha dem framme när de används.

I mitt paket jag köpte från kaffebrus ingick en stor väska som rymmer båda mins softboxar (nedmonterade givetvis), båda blixthuvudena samt reflektorer och alla kablar. Väskan är uppskattningsvis (kan inte mäta nu, har den i studion) L:50cm B:30cm H: 30cm.
Väskor för stativen följde också med, de är inte mer än ngn meter nermonterade och kan enkelt ställas undan i en garderob.

/C
 
ANNONS