Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HP 6715S AMD Sempron 3800+ 2.2GHz

Produkter
(logga in för att koppla)

Arrandir

Avslutat medlemskap
HP 6715S AMD Sempron 3800+ 2.2GHz???????????

Jag funderar att köpa en bärbar dator.Har inte så mycket pengar, men vill ändå kunna redigera lite bilder när man är på resande fot. Har aldrig ägt en bärbar tidigare så jag står lite rådvill och vet inte riktigt på vilken nivå man ska lägga sig för att datorn ska kunna klara lite photoshop utan att bli för dyr. Har tänkt på denna:

HP 6715S AMD Sempron 3800+ 2.2GHz / 1024MB / 80GB / TFT15.4 / DVDRW / Win Vista Home Basic

Den kostar dryga 5000. Nån som har lite mer erfarenhet kanske kan tippsa mig om detta är ett bra köp. Tänkte köpa till typ 1024 i ramminne extra så jag får 2048 mb i ram. Har tänkt att använda datorn till att skriva, surfa, musik, film och så lite photoshop. Någon som har synpunkter? räcker prestandan för detta?

En bärbar är bärbar och då kan du inte byta ut något. Eller jo... bortsett minne och hårddisk. För 5000 kr kan du bygga en låda som du kan växa med. Komplett.se och andra liknande brukar ha förslag. Å andra sidan så klarar du dig säkert med den bärbara en stund. Man kan ju koppla på en större extern skärm när man tröttnat på den inbyggda. Sepron är väl motsvarigheten till Celeron från Intel. En billig alldaglig processor. Dock är mitt förslag en vanlig stationär låda. Den ger mer ytrymme till förbättring.

Går inte att kalibrera skärmen på bärbära, därmed värdelös för bilder och Photoshop.

Köp isåfall den billigaste bärbara du kan hitta och en stationär med en kalibrerbra skärm, lägg pengarna på skärmen, inte på datorn.. Om du inte har en 1DsMk3 eller Phase One P30 och uppåt dvs, kan bli segt annars :)

Hej,

Jag tycker helt klart att man kan ha en bärbar för redigering av foto. Det är klart att det kanske är optimalt med en stationär burk där skärm etc kan kalibreras men har man ett behov av en bärbar så är det en bärbar man måste ha.

Mitt råd är dock att försöka undvika Sempron och Celeron-processorer. Titta i stället i prisklassen ovanför, kring 7000. Då kan du få bärbara datorer med Intel Core 2 Duo t ex, vilket ger dig en betydligt bättre prestanda. Det är lite mer pengar, absolut, men om man köper en bärbar dator med Celeron- eller Sempron-processor kommer man för eller senare att ångra sig, speciellt nu med Vista som drar en hel del datorkraft.

En bärbar dator med Core 2 Duo eller snabbare X2 samt med 2 Gbs internminne, då får du en dator som upplevs som betydligt bättre.

MVH
// Henrik J

Han skriver ju att han vill kunna redigera bilder när han är på resande fot. Det blir ju svårt med en stationär dator oavsett hur fint kalibrerad skärmen är ;-)

Jag skulle säga att du klarar dig även om det inte är en raketdator. Jag har ungefär samma prestanda i min stationära som har ett par år på nacken och det funkar fint om man inte är allt för kräsen. Redigerar scannade tif-filer på 500 Mb i Photoshop och det går bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto