Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC eller Mac mini?

Produkter
(logga in för att koppla)

Adama

Medlem
Jag ska köpa ny dator och står inför valet Mac lr PC. Uttjatat ämne kanske men jag måste få mer hjälp än jag hittills fått!

Det jag ska använda datorn till är främst bildbehandling. Hade också tänkt börja göra lite musik i program som Reason och Cubase.

PC verkar billigare när man ser till prestandan men Mac verkar betydligt stabilare och säkrare - dock dyrare. Det jag är osäker på är vad jag klarar mig på om jag köper en mac.

Min budget ligger på drygt 7500kr, kan tänka mig lite högre om det är värt det. För dom pengarna får jag en kraftfull PC lr nånting i stil med en Mac Mini. Vad är att föredra för min del?

Köper jag en PC måste jag kunna plocka ihop en dator på egen hand och eventuellt lösa framtida problem själv, (Vilket jag inte riktigt känner att jag kan, är inte så insatt och orkar inte lägga ner massa tid åt att lusläsa forum om vad som är kompatiblet med vad osv) sålänge jag inte köper typ en DELL Dimension med garanti och support osv.

Köper jag en Mac har jag fått uppfattningen av att det mesta verkar funka direkt och att det är mkt stabilt. Har också fått förklarat för mig från flera håll att Mac är bäst när det kommer till bildbehandling (den som känner sig träffad får gärna beskriva varför Mac skulle vara bäst när det gäller sådant). Nakdelen är att Mac verkar dyrt och jag vet inte om jag med min budget kan få en Mac som klarar av det jag vill göra.

Sen undrar jag hur det är med prestandan när man jämför Mac och PC


En Dell Dimension E521 med följande prestanda kostar 7340:-

PROCESSOR: AMD® AthlonTM 64 X2-processor med dubbla kärnor 4200+
MINNE: 2 048MB 533 MHz [2 x 1 024] DDR2-minne med dubbla kanaler
HÅRDDISK: 320GB (7200rpm) Serial ATA Hard Drive with 8MB DataBurstTM cache
GRAFIKKORT: 256 MB nVidia® GeForce® 7300 Turbocache-grafikkort
LJUDKORT: Inbyggt 2.0 Channel högkvalitativt ljud

Eller t.ex. en Mac Mini med följande prestanda som kostar 8.208:-


1.83GHz Intel Core Duo 065-6674
Mac OS X 065-6752
Country Kit 065-6682
1 GB 667 DDR2 SDRAM - 2x512 MB 065-6676
SuperDrive 8x (DVD+R DL/DVDRW/CD-RW) 065-6680
80 GB Serial ATA-hårddisk 065-6678


Kan man jämföra prestandan mellan Mac och PC rakt av, eller arbetar datorerna på helt olika sätt så att en Mac med tillsynes lägre prestanda kan fungera i stort sätt likadant som en PC med högre prestanda?

Sista frågan gäller Dell-datorer, kan man slänga in vilka delar man vill från annat håll i dom i efterhand eller är man tvungen att köpa allt från Dell?

Vore grymt tacksam om jag kan få svar på mina frågor och kanske nya tips!

MVH
 
Skulle utan tvekan köpa Mac om man inte är van vid datorer och vill slippa strul.

Själv kör jag Pc men ska byta till Mac nästa gång jag köper dator.

Min Farmors syster kör Mac och skriver kokböcker och hon klarar sig riktigt bra med den. Min far kör Pc och han har hela tiden strul med den.

Det går även att köra Windows Xp på alla nya Mac om du behöver någon gång köra Windows applikationer.

Kör man på Pc så måste man ha Antivirus program som tar upp en hel del system resurser.

// Fredrik
 
Köp en Mac Mini! Visst PC datorn är säkert bra rent tekniskt men Windows XP är definitivt inte något bra operativsystem medan Mac OS X går som en dröm.

Jag har både PC och MAC (Mac Mini) och PCn som på pappret är betydligt snabbare än Macen står mest och samlar damm, faktum är att jag inte ens har startat den sedan jag flyttade kontoret för en och en halv månad sedan...
 
Mac. Punkt. Som Fredrik skriver så kan du numera få det bästa av två världar i din Mac, både Apples OSX och Microsofts XP tex. Vill inte heller bidra till något pajkastarkrig mellan systemen, men efter många års arbete i blandmiljö har vi helt gått över till Mac och detta enbart av bekvämlighet - det strular väldigt sällan och aldrig så illa att vi inte själva ordnar upp det med enkla medel. Mac. Dubbelpunkt.

kokko
 
Jag kör Windows Xp och Mac OS X parallellt. Nu börjar Mac bli så pass prisvärt att jag inte behöver köpa en PC av ekonomiska skäl. Nästa dator blir en Intel-Mac.
 
Jag har en Mac Mini hemma och skulle nog inte valt det idag om jag stått inför ett nytt datorköp...

Den är absolut inte ett dåligt köp. Den är väldigt tyst, smidig och söt... :eek:) Funkar helt okej och är relativt stabil (fast man ska inte tro att datorn aldrig kraschar om man kör Mac).

Bildbehandlingsprogram funkar precis lika bra på PC som på Mac numera (tidigare var det väl större skillnad) och användarvänligheten är också likvärdiga skulle jag vilja säga.

En nackdel med Mac är att programutbudet och tillgänglihet till drivrutiner inte är så stort som till PC. Tillbehör är också svårare att hitta och ofta dyrare.

Tycker dessutom att min Mac Mini är ganska långsam... Att starta webbläsaren tar tex några sekunder jämfört med en nyare PC där den startar direkt.

En stor fördel med Mac är dock att virusrisken är minimal.

/Ida
 
Senast ändrad:
Mac. Mindre strul och man kan satsa mer på resultatet än att joxa med systemet som sådant.

Allt handlar om en inlärningsperiod. Om du enbart kört Windows tidigare så kommer du garanterat inte att tycka att allt med Macen är bättre till en början. För mig var det först när man hittat alla smidiga snabbkommandon och annat som det blev riktigt bra.

Så gott som alla som börjar köra mac går aldrig tillbaka igen till windows, vilket ju säger ett och annat.

/F
 
Re: Re: PC eller Mac mini?

Chasid skrev:
(---)Windows XP är definitivt inte något bra operativsystem medan Mac OS X går som en dröm.

Om det ändå vore så väl! Mitt dröm OS låser sig inte med jämna mellanrum under bildbehandling. Jobbar man dessutom med filer som finns belägna på en server är det inte alls roligt med OS X, enligt min erfarenhet.
 
Du bör undvika att jämföra prestandan på en mac och en pc. Det är lite som att jämföra ett päron oich ett äpple.

Jämför man en mac mot en pcs prestanda så framstår macen som en sämre dator, vilket är missvisande.

Mac och pc kräver olika mycket prestanda. Dessutom har Mac numera dual-core proccesorer från intel. Intel användes tidigare bara i pc. När man började komma över 3ghz blev processorn mycket varm och drog för mycket ström. Man sökte därför sätt att använda varje mhz mer effektivt. lösningen blev därför dualcore, vilket innebär att datorer har jämföresevis två processorer vilket gör att man kan köra två separata koder, samtidigt.

Åter till ämnet. Mac har dual-core, vilket har lägre klockfrekvens. DOck är processorn de-facto snabbare än flera pc-processorer med högre klockfevkens, framför allt på de billiga modellerna.

slutsats. stirra dig inte blind på prestandan allt för mycket.
Något du däremot bör tänka på när de gäller prestanda är ramminnet. Se till att ha minst 1, hellst 2gb. Det är väldigt viktigt om du tex tänker använda photoshop.

En mac har väldigt lite virus, och väldigt lite problem (allt är relativt)
När du köper en pc går den kölockrent i början.
Eftersom tiden går så smyger det in lite småskit i datorn som gör att datorn börjar småkrångla lite och gå lite segare. Även om weblösaren öppnar på en gång på en ny dator, så kommer det defenitivt ta ett par sekunder efter att halvårs flitigt användande.

Nackdelen med mac är dock att programutbudet ibland är ganska begränsat. Vidare är det inte möjligt att låna program av vänner för att testa dem, eftersom att få personer har mac. Vidare är det också ibland svårt att hitta drivrutiner.

Om du bara vill pilla lite med bilder, och knåpa lite musik. Köp en mac som på pappret har sämre prestanda, men i praktiken kommer den vara bättre i längden.

Planerar du att ständigt köpa nya tillbehör, vil testa nya program. kanske programmera lite, spela spel etc. Köp en pc, som tyvärr kommer att krångla lite titt som tätt.
 
Daaaaaniel skrev:
Något du däremot bör tänka på när de gäller prestanda är ramminnet. Se till att ha minst 1, hellst 2gb. Det är väldigt viktigt om du tex tänker använda photoshop.

Daniel.
Håller med.
Har haft min MacBook 4mån. och det finns en del saker som retat upp mig lite. Bl.a att photoshop bridge lägger av relativt ofta och att det går lite trögt i photoshop. Detta beror naturligtvis på mitt endast 512mb ram-minne. Vidare för att kunna använda Raw-programmet Aperature 1,5 krävs minst 1gb minne. Inköp på gång.

Fortsättningsvis negativt är att program som I-view är dyrt, användandet av yahoo&msn messanger är tråkigt då det är "gamla" uppdateringar mac-användaren får. Apple-care kostar för mycket men visst jättebra för nya "maccare". Har inte provat ännu men "mac." verkar lite uråldrigt men säkerligen tillräckligt för många.

Vad som fick mig att byta från pc till mac är att det känns mycket säkert att använda "macen" och att jag slipper virus-programmen än hit och dit.

Hhum, fastän jag inte har tillräckligt med ram-minne för Photoshop CS eller Aperature 1,5 är jag säker på att jag kommer vara mycket nöjd med min "mac" när jag fått mera ram-minne.
Mvh Thomas
 
Efter att ha använt pc några år så fick jag min nya macbook pro 2,33GHz/2Gb RAM förra veckan. Än så länge är jag över förväntan nöjd och allt fungerar klockrent. RAW-konvertering med DPP och operationer i photoshop går påtagligt snabbare än i min gamla AMD 64 3000+ och de externa enheter jag kopplat in (wacom, eos) har fungerat direkt och jag saknar inte "guiden hitta ny maskinvara".. OS X känns mer gediget än XP och de aktiva hörnen och docken gör att allt blir väldigt snabbarbetat.
Får väl se om jag är lika lyrisk efter en tids användning men just nu känner jag ingen direkt saknad efter win xp. :)
 
Re: Re: Re: PC eller Mac mini?

Eeros skrev:
Om det ändå vore så väl! Mitt dröm OS låser sig inte med jämna mellanrum under bildbehandling. Jobbar man dessutom med filer som finns belägna på en server är det inte alls roligt med OS X, enligt min erfarenhet.

Andvänd NFS. På jobbet så kör jag Oracle databaser på par hundra GB i storlek och filsystemen ligger monterade via NFS (network file system) på följande Unix varinater Solaris (Sun), AIX (IBM) & Linux. Datafilerna kan vara upp till 8 GB stora. Till databsen så är det en applikationserver ansluten och där kan det vara par hundra andvändare som kör samtidigt så uppdateringar på datafilerna är rätt omfattande.

Om allt är rätt uppsatt så ser jag inga som helt problem att andvända en server som lagrings plats.

Vad har servern för operativ system?

// Fredrik
 
OSX är inte speciellt bra på att hantera nätverksvolymer som bara försvinner utan att koppla ifrån dem först. Tex koppla ur nätverket på en bärbar utan att mata ut eventuella nätenheter. När man sen kopplar upp sig igen så kan det ta rätt lång tid innan den har upptäckt att den blivit nerkopplad.

Annat än det så har jag inga som helst problem att använda både NFS, SMB och AFP. Har ett blandat windows/mac/linux/xbox:))) -nät hemma och jag jobbar på en tidning med ca 130 anställda med både windows/macosx och unix-servrar. Några stora problem kan jag inte påstå att jag märkt.

/F
 
Re: Re: Re: PC eller Mac mini?

Eeros skrev:
Om det ändå vore så väl! Mitt dröm OS låser sig inte med jämna mellanrum under bildbehandling. Jobbar man dessutom med filer som finns belägna på en server är det inte alls roligt med OS X, enligt min erfarenhet.

Hänger sig MacOSX under bildbehandling för dig? Isf så har du nåt allvarligt fel. Det ska den inte göra, och gör inte heller varken för mig eller de jag känner som jobbar med bildbehandling.

Blir det Kernel Panic? Minnesproblem? Kört diagnosprogramvara? Uppdaterat operativsystemet? Firmware? Här på tidningen kör fotograferna 10.3.9 och 10.4.8 samt Photoshop CS och CS2 till största del.

/F
 
Man skall inte hänga upp sig för mycket på att det finns färre program för Mac. Så länge de program du behöver finns så spelar det väl ingen roll om det finns 10 eller 1000 program som du inte behöver?
 
Tror i ärlighetens namn att många av dessa "det finns för lite program"-kommentarer går att översätta med "Det finns för lite program att piratkopiera i min vänkrets."

Det är lättare att få tag i programvara till PC den olagliga vägen. Det är inga problem att gå in på dustin och köpa Photoshop varken till PC eller Mac.


;)

/F
 
Thomas Bergelin (solvargen) skrev:.

....
Fortsättningsvis negativt är att program som I-view är dyrt, användandet av yahoo&msn messanger är tråkigt då det är "gamla" uppdateringar mac-användaren får. Apple-care kostar för mycket men visst jättebra för nya "maccare". Har inte provat ännu men "mac." verkar lite uråldrigt men säkerligen tillräckligt för många.

Vad som fick mig att byta från pc till mac är att det känns mycket säkert att använda "macen" och att jag slipper virus-programmen än hit och dit.

Sorry för det kapade citatet.....men tänkte flika in lite om MSN. I mac-miljö kör man aMSN:
http://www.macupdate.com/info.php/id/14200

I den kan du köra webkamera, använda smileys, och utseendet påminner starkt om MSN-Messenger. Vill du ha en mindre utrymmeskrävande variant gäller Adium:
http://www.macupdate.com/info.php/id/6366

Denna kan skräddarsys på en mängd olika sätt för att passa in på dit skrivbord. Nackdelen är att webkameran inte funkar, och att filöverföringar saggar något.
 
ThomasC skrev:
Sorry för det kapade citatet.....men tänkte flika in lite om MSN. I mac-miljö kör man aMSN:
http://www.macupdate.com/info.php/id/14200

I den kan du köra webkamera, använda smileys, och utseendet påminner starkt om MSN-Messenger. Vill du ha en mindre utrymmeskrävande variant gäller Adium:
http://www.macupdate.com/info.php/id/6366

Denna kan skräddarsys på en mängd olika sätt för att passa in på dit skrivbord. Nackdelen är att webkameran inte funkar, och att filöverföringar saggar något.

Och ett annat bra och stabilt alternativ är AdiumX. Inget stöd för webbcam, men i övrigt allt jag vill ha på MSN iaf. ;)

/F
 
ANNONS