Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

HP LP3065 för bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

boldten

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en ny skärm för främst bildredigering och efter att ha kollat på nätet samt diverse forumtrådar här på FS.se så har jag fastnat för HP:s 30-tummare med namn LP3065. Skärmen har S-IPS-panel och verkar allmänt trevlig. Men att specifikationen ser bra ut behöver ju inte borga för ett bra köp så därför undrar jag vad någon som använder skärmen tycker om den.

Hur är färgåtergivningen? Är det problem med "svärtan" (en av få nackdelar med S-IPS-paneler har jag förstått)? Är den skarp ända ut i kanterna? Problem med döda pixlar?...och framför allt, skulle du rekommendera mig att köpa en Lp3065?

Tacksam för svar.

mvh /Martin

Jag är på jakt efter en ny skärm för främst bildredigering och efter att ha kollat på nätet samt diverse forumtrådar här på FS.se så har jag fastnat för HP:s 30-tummare med namn LP3065. Skärmen har S-IPS-panel och verkar allmänt trevlig. Men att specifikationen ser bra ut behöver ju inte borga för ett bra köp så därför undrar jag vad någon som använder skärmen tycker om den.

Hur är färgåtergivningen? Är det problem med "svärtan" (en av få nackdelar med S-IPS-paneler har jag förstått)? Är den skarp ända ut i kanterna? Problem med döda pixlar?...och framför allt, skulle du rekommendera mig att köpa en Lp3065?

Tacksam för svar.

mvh /Martin

Hej!

Som du är inne på. trevliga specifikationer säger tyvärr ofta inte så mycket om huruvida en skärm verkligen är bra för bildarbete eller inte.

Men för att ta dina frågor i tur och oordning:

Färgåtergivningen är med största sannolikt mycket bra. Nu har jag faktiskt inte testkört just den här skärmen, men jag vågar ändå säga att jag är rimligt säker på att färgvisningen är bra.

Jag har sett det mesta i skärmväg de senaste åren, bland annat har jag testat föregående modell av HPs 30-tummare som på den tiden hade pva-panel. Jag har ingen orsak att tro att den nya modellen skulle vara sämre än den gamla.

Nackdelen den har är att den faktiskt inte går att kalibrera. Det enda du kan ställa in är ljusstyrkan och vilken av de tre ingångarna du vill använda. Men det här är en nackdel den delar med många andra skärmar, till exempel alla Apples skärmar. Med normal användning lär det dröja många år innan skärmens egenskaper har glidit iväg så mycket att du verkligen behöver kalibrera den. Dessutom kan du alltid profilera skärmen vilket strängt taget oftast är en viktigare sak att göra för att få korrekta färger.

Ips-skärmar har inte samma svärta som va-skärmar, men om du arbetar med fotografier vill du ändå inte ha den svärtan - skärmen har fortfarande bättre svärta än nästan alla skrivare. Kom ihåg att många som arbetar yrkesmässigt med bilder faktiskt skruvar upp svartluminansen något så att den bättre motsvarar svärtan i tryck eller utskrift ...

Skärpa ända ut i kanterna ... Jag har testkört närmare fyrahundra olika modeller av tft-skärmar de senaste fem åren och ännu aldrig sett någon där skärpan varierar över ytan :) Det är ett gammalt crt-problem som är dött och begravet.

Däremot är den sannolikt inte helt jämn ljus- och färgmässigt hela vägen ut i kanterna. Ju större en skärm är, ju svårare är det att få till en riktigt jämn bakgrundsbelysning. Men de 30-tummare jag hittills har testat har inte varit värre än de flesta 24-tummare i det avseendet.

Döda pixlar finns i alla skärmar (även crt för övrigt), men problemet är numera i praktiken mycket litet. Går du över en skärm med förstoringsglas kommer du i stort sett alltid att hitta en del pixlar som inte slår om alls, eller bara slår om delvis, men detta är nästan aldrig något som syns vid praktisk användning. Förr fanns ett problem med lysande pixlar som faktiskt var klart irriterande, men numera kan man tydligen hitta sådana och släcka dem redan under tillverkningen.

Tack så mycket Martin för att du delar med dig av dina erfarenheter. Det är få förunnat att ha testat så pass många olika skärmar. Oskärpa kring kanterna var en mindre lyckad formulering från min sida. Det jag syftade på var just ljus och färgförlust ute i kanterna (color bleed).

Jättebra länk. För att summera så är fördelen med skärmen (förutom priset) dess exakthet i färgåtergivningen ("delta E"-värden runt 0,8 efter mjukvarukalibrering vilket låter fantastiskt bra :). Nackdelen är väl att man inte kan ställa om från AdobeRGB till sRGB på ett enkelt sätt när man ska titta på bilder på t.ex. FS.se. Den långa uppstartstiden tror jag inte innebär något jätteproblem för mig dock.

Tack så mycket för hjälpen.

Jättebra länk. För att summera så är fördelen med skärmen (förutom priset) dess exakthet i färgåtergivningen ("delta E"-värden runt 0,8 efter mjukvarukalibrering vilket låter fantastiskt bra :). Nackdelen är väl att man inte kan ställa om från AdobeRGB till sRGB på ett enkelt sätt när man ska titta på bilder på t.ex. FS.se. Den långa uppstartstiden tror jag inte innebär något jätteproblem för mig dock.

Tack så mycket för hjälpen.

HP gör överlag mycket bra skärmar -- de har ju en stor kundkrets som kör tunga arbetsstationer för cad och annat som vill ha bra pålitliga skärmar så de har nog inte så mycket annat val :)

De två 30-tummarna från Eizo och Nec som han kort nämner i början av sin artikel är ju tillsammans med Samsungs XL30 de enda 30-tummarna idag som verkligen kan kalibreras. Men så länge skärmen är bra fabrikskalibrerad och man inte direkt jobbar med prepress så kan man faktiskt leva utan den saken (här misstänker jag att jag och Stefan Ohlsson har olika syn på tillvaron :)

Det skall dessutom bli intressant att se om HP förljer upp sin Dreamcolor 24 med en 30-tumsvariant -- diodbelysning, gigantisk färgrymd, 10-bitar per färgkanal (om man har grafikkort med DisplayPort) och full kalibrering.

ANNONS
Götaplatsens Foto