Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HPD eller GDS med fynd från återvinningen.

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Idag fyndade jag en gammal förstoringsapparat för 100 kr på RIA.
Den är komplett men kommer att användas som reprostativ.
Efter rengöring och smörjning av pelaren med fästet för kameran (huvudet) så blir det ett jättebra stativ.
En kulled gick att skruva dit där huvudet satt innan.

På bilden syns kulleden med macrobjektivet monterat där huvudet satt.
Med ett ljusbord och filmhållare för olika negativ så fungerar stativet utmärkt för digitalisering av negativ eller dia.

HPD HopPlockadeDelar och GDS GörDetSjälv är lite kul och fungerar ofta bättre än dagens smäck med plast och annat som faller sönder om det överhuvudtaget fungerar som det ska.

För övrigt så är apparaten i OK skick och kan säkert användas som det är tänkt, för kopiering i mörkrummet av negativ i mellanformat 6x6.

Reprostativ.jpg
 

bildsten

Aktiv medlem
Gamla förstoringsapparater har bra stativ. Det du har fått tag i är extra bra då det lutar framåt. Jag har byggt om ett till mig själv och ett till UFS och använder dessutom ett 80 mm förstoringsobjektiv till min bälg vid diarepro. Reprostativ använde jag för någon vecka sedan för att fotografera 9x12 cm glasplåtar och bladfilm på ett ljusbord, det gick utmärkt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag har inte provat den än. Men det ser lovande ut. Ratten för att höja och sänka apparaten är stor och det bör gå smidigt att finjustera höjden. Stadig är konstruktionen också.
Något som är underligt är objektivet Meopta Belar 4.5/75mm. När jag googlar på det så ska linsen endast ha sex lameller eller ge en kvadratiskt bländaröppning.
Men denna glugg har många lameller och öppningen är så gott som rund.
Jag skulle vilja testa objektivet på kamera men fattningen är udda 23,5mm. Objektivplattan är ca 52mm. Förmodligen är det svårt att hitta någon lämplig adapter och helicoid.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har inte provat den än. Men det ser lovande ut. Ratten för att höja och sänka apparaten är stor och det bör gå smidigt att finjustera höjden. Stadig är konstruktionen också.
Något som är underligt är objektivet Meopta Belar 4.5/75mm. När jag googlar på det så ska linsen endast ha sex lameller eller ge en kvadratiskt bländaröppning.
Men denna glugg har många lameller och öppningen är så gott som rund.
Jag skulle vilja testa objektivet på kamera men fattningen är udda 23,5mm. Objektivplattan är ca 52mm. Förmodligen är det svårt att hitta någon lämplig adapter och helicoid.
Du känner ingen som kan printa en adapter?
Håller mer än en omgång bilder o är det bra kan man printa i metall men det är dyrt.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
... Det du har fått tag i är extra bra då det lutar framåt. ...
Min erfarenhet är att det är betydligt enklare att använda ett stativ till förstoringsapparat som är helt lodrät. Genom att montera en horisontell arm på hållaren så kommer kameran ut en bit från stativet. På detta vis är det lättare att justera bildutsnittet utan att behöva flytta originalet, centrumpunkten ligger ju still oavsett kamerans höjd mot bordet. Detta är särskilt fördelaktigt vid avfotografering av original i många olika storlekar där kameran måste höjas och sänkas ideligen. Med ett par lämpliga diagonallinjer på bottenplattan, anpassade till kamerans avbildningshörn blir det också lättare att placera originalen.

Vid avfotografering av större satser av original i lika storlek så är det naturligtvis inte lika viktigt.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har rak pelare på de reprostativ jag har själv (har ett på sommarstället också) och klarar ett A4 men har någon gång önskat att pelaren lutat för att klara större original. En montering längre ut från pelaren gör ju att risken för vibrationer ökar skulle jag tro. Ditt förslag med diagonala linjer var bra, det ska jag rita upp på bordet. Jag har f.ö. sprayat mina bord med grå matt zinkkromatprimer så det är lätt att rita och göra om för speciella objekt.
Småbildsnegativ tar jag i reprotillsatsen på bälgen.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har inte provat den än. Men det ser lovande ut. Ratten för att höja och sänka apparaten är stor och det bör gå smidigt att finjustera höjden. Stadig är konstruktionen också.
Något som är underligt är objektivet Meopta Belar 4.5/75mm. När jag googlar på det så ska linsen endast ha sex lameller eller ge en kvadratiskt bländaröppning.
Men denna glugg har många lameller och öppningen är så gott som rund.
Jag skulle vilja testa objektivet på kamera men fattningen är udda 23,5mm. Objektivplattan är ca 52mm. Förmodligen är det svårt att hitta någon lämplig adapter och helicoid.
För många år sedan hade jag ett förstoringsobjektiv med en liten gänga som jag monterade på min bälg som i original hade M42-gänga, Jag använde ett kamerahuslock till en Pentax där jag gjorde ett passande hål och använde dubbelhäftande tape för att hålla objektivet på plats. Du kan kanske göra något liknande i kombination med mellanringar?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
För många år sedan hade jag ett förstoringsobjektiv med en liten gänga som jag monterade på min bälg som i original hade M42-gänga, Jag använde ett kamerahuslock till en Pentax där jag gjorde ett passande hål och använde dubbelhäftande tape för att hålla objektivet på plats. Du kan kanske göra något liknande i kombination med mellanringar?
Tack för tips.
Mellanringar har jag, liksom lim, tejp och borr.
 
ANNONS