Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hund, djur i rörelse

Produkter
(logga in för att koppla)

H.Thell

Ny medlem
Är en riktig amatör har precis skaffat mej en canon 50D med följande linser
17-85 EFSis usm med motljusskydd
55-250 EFSis med motljusskydd och har som intressen fågeljakt med hund i olika situationer.

Jag vet att man kan läsa sig till olika inställningar på kameran men har lärt mej att
erfarenhet slår alltid böcker.

Fråga vilka inställningar skall jag börja med för att fotografera hund och fågel
i rörelse?
Gärna svar vid olika väderförhållande oxå.

Mvh Håkan

Precis som med allt annat, är det svårt att ge ett allround tips. Förmodligen är det enklast för dig att köra med den längre optiken. Beroende på hur ljus dagen är behöver du ställa in ISO. En riktigt fin sommardag, kör med ISO 200. En mulen "skitdag", kör med ISO 800. Ställ in automatikläget TV och välj en slutartid omkring 1/640 eller kortare. Kameran kommer att säga till om du behöver höja ISO från det ena utgångsläget genom att blinka. Tanken är att du skall få en kort slutartid för att få bilden skarp. Du behöver kanske ännu kortare slutartider än 1/640. Jag tycker själv att det är lättare att bara ha mittpunkten aktiv och ha kamerans fokusläge i Servo. Kör med seriebildsläget. Zooma inte in tajt utan ha lite luft omkring. Beskär i datorn i lugn och ro. Sätt ljusmätningen på centrumläget.

Är det en egen hund Du ska fota så får Du rikligt med tillfällen och avstånd så då är det bara att öva på.
När det gäller fågel så kan man nästan aldrig få för mycket brännvidd. Det är nästan bara halvtama fåglar i stadsparken som man kommer så nära att 250 mm räcker. I övrigt behöver Du lite tur för att fota fåglar med kortare brännvidd än 400 mm. Med långa brännvidder behöver Du kort slutartid redan av den orsaken. Sittande fågel och med IS i objektivet så kör jag med 1/500 s men flygande fågel försöker jag aldrig på med längre tid än 1/1000 s. Vill jag frysa även vingarna blir det oftast 1/4000 s.

Hej Henry och Michael

Tack för tipsen ..

jag har en stående fågelhund och kommer riktigt nära fågel 10-20 meter.

mest fasan,ripa och rapphöns.

Förslag till någon lins som skulle passa bättre.

Har du pengarna, så är alltid ljusstyrka bra att ha. Canons 70 - 200 f4 kan vara ett tips. Är budgeten stor, så 2,8 + telekonverter 1,4X. Kan hända att du kan hitta begagnat. S.k "pirat" gluggar kan jag inget om men det finns säkert bra val även där. Misstänker att du bör kika på fokushastighet och ljusstyrka och då springer priserna gärna iväg.

Hej Henry och Michael

Tack för tipsen ..

jag har en stående fågelhund och kommer riktigt nära fågel 10-20 meter.

mest fasan,ripa och rapphöns.

Förslag till någon lins som skulle passa bättre.
Det är jättesvårt att rekommendera objektiv. Som alltid får man vad man betalar för och därmed blir det en kombination av resurser och intresse.

Allmänt kan man väl säga följande:
10 - 20 meter är ett långt avstånd på fåglar som kräver långa telen.
Denna bild är tagen med brännvidden 600 mm på mindre än 4 meter på en FF sensor:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/329863/2496372.htm

Detta är en obeskuren bild tagen på ca 12-13 meter med brännvidden 840 mm på en FF sensor:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/329865/2504191.htm

Här är samma bild sedan beskuren:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/329865/2504157.htm

Fåglar är små saker och Du kommer nästan alltid att behöva beskära bilden mycket. Du behöver inte beskära lika mycket med en cropsensor som från en FF sensor eftersom cropen bara tar vara på en mindre yta från objektivet men i gengäld så tål bilden mintre förstoring räknat på objektivet. Cropsensor tål större förstoring men det utnyttjar Du redan när Du gör lika stor bilder från sensorerna.
Fasta objektiv i samma prisklass är skarpare än zoomar. Har inte så stor betydelse förrän Du måste börja beskära, då kommer skillnaderna fram.

Ju ljussvagare objektiv desto mer skärpa brukar man få för pengarna. Problemet med fågelfotograsfering och långa objektiv är att flygande fåglar eller långa objektiv kräver snabba slutartider. Kombinationen kräver ofta ännu snabbare slutartider. Det leder till att man ofta behöver ljusstyrka och då sticker priser på objektiven iväg kraftigt.

Själv har jag sattsat på 300 mm fast med ljusstyrkan 2,8, men det är dyra objektiv. Då kan jag förlänga med extendrar och kan komma ända upp till 840 mm med hyfsad ljusstyrka kvar. Mest fotograferar jag med 300 + x2 = 600 mm. Sedan beskär jag bilderna hårt. Eftersom det handlar mer om objektivets skärpa än om sensorns upplösning så vill jag påstå att man inte har någon nytta av en cropad sensor. Skillnaden är bara att första steget i beskärningen är utnyttjat redan vid sensorvalet. I gengäld har Du en mindre yta att fånga fågeln på. Du upplever 600 mm som om det vore ett 900 mm objektiv när du ska sikta på fågeln med en cropkamera och det kräver stadig hand. När Du sedan tagit fotot kan Du beskära mindre eftersom kameran redan beskurit 1/3-del.

Vet inte om detta var någon hjälp men ställer Du frågor kan vi utveckla det vidare.

ANNONS
Götaplatsens Foto