Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ändrar man i Xp så ikoner blir thumbnails på skrivbordet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jpg kan inte användas som ikoner utan måste konverteras till ikonformatet .ico men om det du söker är en tumnagel av varje enskild jpg bild är den ända möjligheten att köra detta via ett annat program...

Ikonen som visas visar vilken filtyp det är genom att visa ikonen som är standard för det formatet i standard programmet för den filtypen...
Alltså skulle någon(vilket jag inte tror någon gjort) kunna göra ett program som automatiskt konvertar alla bilder till .ico och som visar dom som ikoner för varje enskild fil. Men det är ingen smidig lösning eftersom man måste lagra dubbletter av varje bild iform av .ico filer, det tar plats och drar minne för att visa dom. Du måste då dessutom gå in i öppna med> varje gång du ska öppna filen var att inte komma in i programmet som endast är till för att visa tumnageln...

Det är alltså väldigt krångligt, det man istället får göra är att köra mapparna med bilder som miniatyrer men dom blir ju lite större...

jag tror jag undviker externa program, då jag hade hoppats på att det gick att göra i xp.. men tack för tipset! tack även Michael

ANNONS
Götaplatsens Foto