Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur är autofokusen på 1000D jämfört med andra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomplos

Ny medlem
Jag var i Skövde idag på inomhusflygning med modellflygplan och helikoptrar och fotade endel.

Jag har en Canon 1000D, har inte fotat speciellt länge eller mycket och det är min första systemkamera. Lånade ett Canon EF 70-200/4,0 L IS USM objektiv som jag fotade med under dagen.

Ljusförhållandet var väl inte det bästa men var ändå rätt besviken på resultatet av mina bilder. Det var inte speciellt många som var bra fokus på och bilderna blir väldigt gryniga då jag fick fota i ISO 800 eller 1600.

Det jag undrar är om jag så småningom skulle byta kamera till en 40D eller eventuellt 50D, skulle jag få mindre brus än med den billiga 1000D? och är autofokusen snabbare i dessa kameror jämfört med den jag har och på så sätt ha lättare att fånga något litet och snabbt i luften som en helikopter eller flygplan?

Som sagt, jag är inte en så van fotograf och har mycket kvar att lära. Modellflyget är ett stort intresse och det skulle vara kul att kunna ta bra bilder.

Är 1000D lite långsammare i autofokuseringen än andra kameror och får brusiga bilder i höga ISO-tal eller är det bara skräp bakom knapparna? ;)

Mvh Tommy

Brus blir inte bättre på 40D eller 50D. Af är bättre på 40 och 50D.

Och om sbs-frågan- Nja kunskap och erfarenhet kan i viss mån kompensera för brister i utrustingen.

Små snabba objekt i dåligt ljus är nog den svåraste situationen som man kan tänka ut. Hästsport inomhus och innebandy är riktigt svårt men detta verkar änne värre. Kanske skulle det gå att ordna med riggade blixtar och förinställd fokus på något sätt men enklare vore nog att försöka fånga flygetygen utomhus om det finns möjlighet. Jag har svårt att tro att ens den bästa autofokus lyckas särsilt ofta i de förhållanden du beskriver.

Tack för era snabba svar!

Ja det var inte några bra och lätta förhållanden. För det mesta flygs det utomhus så ska testa vidare bara vädret tillåter.

Mvh Tommy

Håller med om vad som redan sagts. Använde du AI Servo? Med den så håller du halvpress och följer det rörliga målet och AF arbetar hela tiden. Beroende på zoomgrad/avstånd till motivet kan det vara lönt att bara använda mittpunkten för den är bäst med sin korssensor.

PS. Med det objektivet du använde ligger AF-prestanda på samma nivå som 30D hade, så den ska inte behöva skämma för sig :)

Jag har försökt fotografera modellplan med 40D och en EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM. Det var utomhus, men det var ändå inte lätt.
Kräver övning.

Tommy, är du säker på att oskärpan bara berodde på att kameran missade fokus? Jag misstänker att det kan ha funnits en del rörelseoskärpa med i bilden (!) också. Både att du kanske inte höll kameran helt stadigt (eller hade för lång slutartid) och att motiven rörde sig relativt snabbt.

Hej!

Jag tror det var lite för dåligt ljus så jag inte kunde få den snabba slutartiden jag behövde. Sen märkte jag att jag är rätt ostadig på handen när man zoomar ordentligt :)

Ska prova lite mer utomhus i rejält dagsljus och hoppas på bättre resultat.

Tack för era tankar och funderingar.

Mvh Tommy

ANNONS