Annons

Har "blivit med" 5Dc

Produkter
(logga in för att koppla)

cy_berg

Aktiv medlem
För att göra en lång historia kort: Jag har fotat digitalt med DSLR sedan 2003 eller något sådant, men min aktivitet har gått upp och ner. Jag köpte en begagnade Canon D30 (3,2mp) 2003 och fotade ganska mycket med den, men har uppfattat bilderna som väldigt platta och mjölkiga senare åren och tröttnade helt enkelt. I vintras spontanköpte jag en 1000D och satte på mitt GAMLA kit-objektiv EF 35-80 och plötsligt tog intresset fart igen när jag såg att bilderna nu blev rätt bra (igen) :) Dock saknade jag snabbt robustheten och storleken hos min gamla D30, och efter att ha "plöjt" en massa trådar här och på andra forum började jag kolla på ersättare till min 1000D. Under tiden uppgraderade jag till ett EF-S 15-85 f/3.5-5.6 IS USM och märkte redan där ett lyft i mina bilder. Betydligt skarpare, och mycket bättre färger (en del av mjölkigheten i mina bilder på D30 berodde uppenbarligen också på objektivet). Jag började snegla på begagnade 50D och 60D, men insåg ganska snart att vad jag vill ha är: Bättre prestanda inomhus (utan blixt) i lite sämre ljusförhållande och bättre bildkvalitet än med min 1000D (jag tycker den fungerade bra i bra ljus rent generellt, men även där tycker jag att vissa saker, som t.ex. päls på djur och människohår, blev väldigt märkligt i färgen vid uppförstoring. Inte pixligt, men ojämnheter på något sätt).

Jag började snegla på fullformat och insåg snabbt att 5D MkII var lite väl mastigt i pris även begagnat, men såg att 5Dc (mkI) fortfarande får mycket bra kritik. Av en tillfällighet hittade jag en begagnad i fint skick inom 3 mils radie från där jag bor. Sagt och gjort, kameran inhandlades och samtidigt sålde jag min gamla 1000D och 15-85 objektivet (är ju EF-S så det funkar inte på 5D). På väg hem från killen jag köpte min 5D ifrån svängde jag förbi MediaMarkt eftersom jag sett att de säljer Canon EF 50mm f/1.4 för 3400:- eller något sådant och det är precis vad jag behövde. Men självklart var den slut....så, i ren panik köpte jag en Tamron 28-75 f/2.8 istället. Jag vet att jag på sikt kommer att skaffa en Canon 70-200 f/4 L och pillade på även ett sådant på Mediamarkt men insåg att det knappast är det objektiv jag kommer att använda mest. De hade även Tamron 17-50 (?) f/2.8 men 28-75 kändes mer som ett bra allround för mig.

Resultatet? Det känns verkligen helt rätt! Jag är så imponerad över hur en så pass gammal kamera presterar på ISO 800 och 1600 inomhus!! Min 1000D var verkligen allt annat än bra på höga ISO, men 5D är verkligen bra. Det brus som finns på 1600 är ändå snyggt på något sätt. Och den STORA sökaren på fullformat är kanon, det hade jag inte riktigt tänkt på. Jag gillar också att 5D är en rejäl kamera att hålla i. Den här kameran har verkligen gett mig ännu mer nytändning för foto-intresset och det är kanon-kul :) Bildkvaliteten känns definitivt ett steg bättre än med min 1000D men det är lätt att det bara beror på att jag är subjektiv i bedömningen så att säga.

Tamron-objektivet: Som sagt, det var ett spontan-köp och jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Jag hade läst en del om det innan och sett att det ansågs vara skarpt, men lite ojämnt i kvaliteten (risk för måndags-ex), men det är ju i såfall inte Tamron ensamma om ;-) Jag tog lite referensbilder på med mitt 15-85 på 1000D innan, och försökte återskapa det med Tamron-objektivet på min 5D (jag hade redan sålt min 1000D när jag fick hem min 5D så jag kunde inte testa Tamron-objektivet på båda kamerorna). Skärpan på mitt Tamron är precis lika bra som 15-85 på den test jag körde (f/2.8, ISO 100, brännvidd 75mm). Jag tycker färgerna är lika mellan dessa objektiv.

En kul grej: Samma kväll som jag köpte min 5D var vi hemma hos några vänner på middag och mannen i huset råkade ha ett Canon 50mm f/1.4 så jag körde en riktigt enkel test. Jag tog 3 bilder på samma brännvidd (50mm):
Tamron 28-75, f/2.8, ISO 100
Canon 50mm, f/2.8, ISO 100
Canon 50mm, f/1.4, ISO 100

Bilderna togs så lika som möjligt, med samma motiv (halsen på en mörk vinflaska) och nu när jag blåser upp bilderna 100% kan jag konstatera: Den skarpaste bilden är faktiskt med mitt Tamron. på f/1.4 är Canon-objektivet märkbart oskarpt, och även på f/2.8 är det något mindre skarpt än mitt Tamron. Självklart en ovetenskaplig test men jag tycker ändå det känns som ett kvitto på att Tamron-objektivet är bra "bang for the bucks". I övrigt är Tamron-objektivet tyvärr riktigt långsamt gällande AF. Jag tycker också att Canon-objektivet är helt fantastiskt när det fäller skärpedjupet på f/1.4 och självklart medger det också betydligt kortare slutartider, så ett sådant kommer jag att skaffa. Bokehn mellan Tamron och Canon på samma bländare (i mitt fall f/2.8) tycker jag är helt jämförbara, jag hade nog räknat med en "krämigare" bokeh på Canon-objektivet eftersom det är det man ofta läser om det objektivet.

Jag kan också konstatera att jag verkligen saknas IS från mitt gamla 15-85! Jag var van att kunna ta handhållna bilder på 1/20 eller i alla fall 1/30 utan skak-oskärpa men det gör ju inte med Tamron-objektivet ;-)

Nåväl, ville bara dela med mig om mitt lyckade köp av 5D :)
 
Jag får lov att gratulera till ett bra köp och ett stycke insikt! :) Att du inte fått några svar beror förstås på att du inte ställer några frågor. Du borde starta en blogg;-)

Att gå från APS-C till fullformat tror jag alla som gjort, upplever som en ganska stor och positiv förändring. Det objektiv du har, Tamronzoomen, är bra som fan. Det härligaste är att nästan vilket skitobjektiv som helst brukar ge bra resultat, åtminstone i mitten av bildrutan. Om man sen bländar ner en skvätt är man raskt ifatt det mindre formatet, utom möjligen ute i hörnen av bilden. Men vem bryr sig om det?

Att du fick sämre skärpa med din polares 50/1,4 beror antagligen på knasig autofokus. Ett stort problem tyvärr. Å andra sidan kan man sätta mängder av hemliga objektiv från andra tillverkare på en 5D med en enkel adapter. Provar du några manuella objektiv är risken stor att du fastnar;-)
 
Är själv inne på att köpa en 5d mkI - har haft en 400d sedan 2007 och börjar bli rätt less på den. Fin kamera som gett mig många fina bilder men är nu sugen på fullformat och mindre brus. Beslutsångesten är dock rejäl - borde jag köpa en nyare kamera (60d eller 7d) eller börja satsa på FF redan som glad amatör...

Hur tycker du AF och skärpa skiljer sig mellan din 1000d och 5d?
Är den för stor att alltid bära med sig?
 
Jag går nästan alltid med två hus.

1D Mark II N samt 5D Mark II inkl batterigrepp.

På dessa har jag till 99% EF70-200/f2,8L IS samt någon vidvinkelzoom, och blixt då och då.

Jag tycker inte det är speciellt jobbigt, man blir van ;-)

Att bara bära ett 5D hus med någon liten glugg skulle få mig att känna mig "naken på stan" ;-)

MVH Julle / http://www.bildeffekt.se
 
Tack Makten; jag är ju van vid de vanliga "show-off"-trådarna på Diskant-forum (och gamla planket) men man kanske inte får så mycket svar här inne utan konkreta frågor ;-)

Fokusen med min kompis f/1.4 verkar helt OK, det är på 100% crop som man kan se viss tendens till oskärpa. Ska försöka posta de bilder jag tog så kan du se hur det såg ut.

Jag får lov att gratulera till ett bra köp och ett stycke insikt! :) Att du inte fått några svar beror förstås på att du inte ställer några frågor. Du borde starta en blogg;-)

Att gå från APS-C till fullformat tror jag alla som gjort, upplever som en ganska stor och positiv förändring. Det objektiv du har, Tamronzoomen, är bra som fan. Det härligaste är att nästan vilket skitobjektiv som helst brukar ge bra resultat, åtminstone i mitten av bildrutan. Om man sen bländar ner en skvätt är man raskt ifatt det mindre formatet, utom möjligen ute i hörnen av bilden. Men vem bryr sig om det?

Att du fick sämre skärpa med din polares 50/1,4 beror antagligen på knasig autofokus. Ett stort problem tyvärr. Å andra sidan kan man sätta mängder av hemliga objektiv från andra tillverkare på en 5D med en enkel adapter. Provar du några manuella objektiv är risken stor att du fastnar;-)
 
Är själv inne på att köpa en 5d mkI - har haft en 400d sedan 2007 och börjar bli rätt less på den. Fin kamera som gett mig många fina bilder men är nu sugen på fullformat och mindre brus. Beslutsångesten är dock rejäl - borde jag köpa en nyare kamera (60d eller 7d) eller börja satsa på FF redan som glad amatör...

Hur tycker du AF och skärpa skiljer sig mellan din 1000d och 5d?
Är den för stor att alltid bära med sig?

Jag tar bilder med min 5D på iSO 1600 som jag inte kunde ta med min 1000D på betydligt lägre ISO och för mig är det KANON eftersom jag ville klara mig utan blixt inomhus så långt det går.

AF: Det beror ju (väl?) snarare på objektivet än huset när det gäller canon. Som sagt, min Canon EF-S 15-85 IS USM hade väldigt snabb AF på min 1000D och där är mitt Tamron betydligt sämre. Men, köp valfritt objektivt med USM eller motsvarande till en 5D så lär ju det lösa sig.

Skärpa? Har inget med huset att göra mig veterligt. Men återigen, jag är väldigt nöjd med skärpan hos mitt Tamron, änsålänge i alla fall ;-)

För stor för att bära med sig? Tja, det beror ju på vad man jämför med ;-) Den är betydligt större/tyngre än en 1000D men det ser jag bara som en fördel.
/Kristian
 
Om du blir imponerad av att kunna köra iso 1600 och tycker att det är "hög iso" skulle du älska mk2:an och iso 6400 :)

Själv sitter jag och väntar på att få göra mig av med den gamle 2:an och byta upp mig till mk3 eller vad det nu blir.
 
Allt beror ju vad man jämför med ;-) Kan tänka mig att MkII är fantastisk men jag ville börja med MkI för att billigt komma upp på FF och hittills är jag mer än nöjd. Men, jag känner mig själv och uppgraderings-djävulen lär väl slå till och få mig att köpa en MkII inom en snar framtid ;-)
Om du blir imponerad av att kunna köra iso 1600 och tycker att det är "hög iso" skulle du älska mk2:an och iso 6400 :)

Själv sitter jag och väntar på att få göra mig av med den gamle 2:an och byta upp mig till mk3 eller vad det nu blir.
 
Jag tar bilder med min 5D på iSO 1600 som jag inte kunde ta med min 1000D på betydligt lägre ISO och för mig är det KANON eftersom jag ville klara mig utan blixt inomhus så långt det går.

AF: Det beror ju (väl?) snarare på objektivet än huset när det gäller canon. Som sagt, min Canon EF-S 15-85 IS USM hade väldigt snabb AF på min 1000D och där är mitt Tamron betydligt sämre. Men, köp valfritt objektivt med USM eller motsvarande till en 5D så lär ju det lösa sig.

Skärpa? Har inget med huset att göra mig veterligt. Men återigen, jag är väldigt nöjd med skärpan hos mitt Tamron, änsålänge i alla fall ;-)

För stor för att bära med sig? Tja, det beror ju på vad man jämför med ;-) Den är betydligt större/tyngre än en 1000D men det ser jag bara som en fördel.
/Kristian

Tack för ditt svar!
Oops menade inte skärpa utan brus. Tror det blir en 5d mkI. Har en canon 70-300 is usm och 50 1.8 - båda kommer nog att uppgraderas inom något år men fungerat finfint hittills. Har råd med mkII men tänker att uppgraderingen till mkI blir tillräcklig så får jag pengar över till ett vidvinkelobjektiv.
Om 5d inte är otymplig kan det kanske även fungera bra med ett batterigrepp :)
 
Idag hade jag ute kameran för första gången i fullt solljus. Jag är mycket nöjd med färgerna och skärpan utomhus :) Jag noterar dock också att Tamron-objektivet vinjetterar rätt mycket vid full bländare och 28mm brännvidd. Jag glömde att blända ner (har ju använt den inomhus senaste dagarna och där behöver jag full bländare) så det hade löst sig med mindre bländare. Dessutom tar jag ganska sällan panoramabilder eller sådant utan beskär snarare istället, och då spelar vinjetteringen inte någon roll.
http://farm7.static.flickr.com/6011/5999129814_bddc6cc42f_b.jpg
 
ANNONS