Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur är Canon EF28/1.8 egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carlos

Aktiv medlem
Jag hade ett EF28/1.8 som var helt oacceptabelt soft, på alla bländare (även om det var bättre kring 8-11 än på övriga).
Läser man recensioner om detta objektiv så skriver många att det är lite mjukt, men samtidigt så verkar de flesta tycka att det presterar skapligt, åtminstone nedbländat ett steg.

Hade jag ett måndagsexemplar?
Det passar ju annars utmärkt som normalobjektiv på en 1.6x kamera, och jag saknar ljusstyrkan och smidigheten.

Just nu är det ett till salu här på sidan och han skriver "Grym skärpa & färgåtergivning."

Jesper Ekvall skriver också "uppvisar nästan samma prestanda som 2.8-modellen, fast det är ett steg snabbare.."

Någon som har ett och kan kommentera?

Jag har bara hört att detta ska vara ett av Canons sämsta objektiv. Men har nog bara sett ett test (och då var det rejält dåligt).

Jo jag har ett, och det är väl mitt sämsta Canon-objektiv (men de andra två är 50/1.4 och 135/2L).

Bra:
- Litet och lätt med tanke på ljusstyrkan
- Fokuserar mycket snabbt och tyst
- Ljusstarkt förstås
- Rätt bra närgräns
- Låg distorsion

Dåligt
- Soft vid stora bländare (men det är alla ljusstarka vidvinklar)
- Märkbar CA (enligt uppgift är det ett problem med alla Canons vidvinklar, inte vet jag)

Nedbländat är det skarpt tycker jag. Sammanfattningsvis är det väldigt användbart, men prioriterar man bildkvalitet framför allt annat är säkert 28/2.8 ett bättre val.

Tja
Man har väl inte så mycket val om man skall ha canon och hög ljusstyrka

Närmaste alternativ är ju 24/1,4 och den är bara ca 8000kr dyrare. Jag har haft båda och jag kan inte säga att 24 var skarpare på stora bländare.

Inget av objektiven skulle jag använda till arkitektur etc men till reportage tycker jag att de fungerar hyfsat.

Eftersom jag inte har haft tillfälle att prova alla Canons objektiv så har jag på en del gått efter de mtf-kurvor som Canon presenterar, samt omdömen om objektivet på nätet.

Jan summerar det hela ganska bra. Det exemplaret du haft, som var mjukt/dålig skärpa även på f8 måste ha varit defekt. Både 50/1.4 och definitivt 135/2L är skarpare.

OK, tack alla för svar, ska se om jag kanske provar på ett 28/1.8 igen.
Annars börjar jag bli väldigt van vid zoom, kanske skulle kasta om och prova Sigma 18-50/2.8...

ANNONS
Götaplatsens Foto