Annons

Hur återskapa försvunna bilder från minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nyteknik

Avslutat medlemskap
En katastrof har inträffat. Ungefär 100 bilder har på ett för mig helt obegripligt sätt försvunnit från minneskortet. 3 st av dessa bilder finns kvar, resten är...borta. Jag begriper inte för mitt liv vad som har hänt, men behöver nu hjälp för att undersöka om det går att återskapa bilderna. Jag har förstått att de kanske trots allt finns kvar på kortet. Någon med erfarenhet av detta?

Nikon D3100
Panasonic 8 GB, SD HC 6-kort
 

frwe

Aktiv medlem
Hittade just en del info här på forumet, bland annat i den nedanstående tråd.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=129203

Undrar ändå: vad är era erfarenheter av program som ska hitta raderad information från kort/hårddiskar?
RescuePro som nämns i den andra tråden funkar hur bra som helst. Har räddat mig flera gånger när Deletetangenten bytt plats på tangentbordet...

Jag föreslog för en annan med samma problem att köpa ett SanDisk där programmet ingår och det funkade tydligen perfekt. En ganska billig lösning om än inte gratis.

De flesta "gratisprogram" att ladda ner är bara testversioner som inte funkar fullt ut.

/FW
 

cls

Aktiv medlem
Hej, testade att rädda bilder från minneskort för första gången så sent som i helgen. Min mor hade råkat formatera kortet i sin kompakt av misstag men hade därefter bara tagit tre nya bilder så kortet var ganska "orört" efter raderingen. Efter en stunds googlande fastnade jag för PC inspector smart recovery som var gratis och dessutom funkade mycket bra. Det hittade 200 bilder och det verkar vara nästan rubbet. Jag skulle helt klart kunna rekommendera det.

(Jag tror att det finns goda förutsättningar att återskapa bilderna med diverse olika program så länge man inte skriver nåt på kortet.)

EDIT: Tydligen redan rekommenderat - skriver för slött.
 

Nyteknik

Avslutat medlemskap
Tack för bra svar.

Tyvärr har jag ju fotat som satan på kortet i tio dagar innan jag upptäckte att bilder saknas. :-(
 

Nyteknik

Avslutat medlemskap
Oavsett om det går att återfinna några av de försvunna bilderna – går det att förklara hur bilder kan försvinna från ett minneskort? En serie på gissningsvis över 100 bilder.
 

Peterus

Aktiv medlem
Oavsett om det går att återfinna några av de försvunna bilderna – går det att förklara hur bilder kan försvinna från ett minneskort? En serie på gissningsvis över 100 bilder.
Om de inte tagits bort av något program/virus eller liknande så gissar jag på att hänvisningen (filallokeringstabellen) till bilderna blir trasig på något sätt. Det är tydligen inte helt ovanligt....
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Oavsett om det går att återfinna några av de försvunna bilderna – går det att förklara hur bilder kan försvinna från ett minneskort? En serie på gissningsvis över 100 bilder.
Om man sparar väldigt många bilder utan att formatera minneskortet kan filallokeringstabellen bli skadad, formatera därför alltid kortet i kameran efter att du har tankat över bilderna till datorn.
 

Nyteknik

Avslutat medlemskap
Om man sparar väldigt många bilder utan att formatera minneskortet kan filallokeringstabellen bli skadad, formatera därför alltid kortet i kameran efter att du har tankat över bilderna till datorn.
Okej. Jag får ändra mina rutiner. Har aldrig formaterat kortet.
 
ANNONS