Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur använda blixten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chanine

Medlem
Dethär är ungefär en helt dum fråga men jag får det inte att fungera med blixten. Jag har en Nikon D90 och så en blixt SB400. Jag undrar ifall det ska gå att använda den blixten utan att ha "fast" den på kameran. Jag får det inte att fungera...

Så där out of the box så kan du inte köra sb-400 trådlös. Det du kan göra är att du köper en en lös blixtsko med en slavcell på, slavcellen kommer att känna av blixen från den inbyggda blixten på din d90. det stora problemet är väl då att du inte kan sätta några manuella inställningar på blixten så jag vet inte om det funkar i huvudtaget eller hur bra det funkar om det funkar.

Vill man veta,

så är ingen fråga "för dum".

SB 400 är det enklast tänkbara ttl blixt, utan möjlighet till utlösning via IR.
Det finns inga intällningsmöjligheter annat än på/av, jag gillar det.
Men den lille rackaren är väldigt smidig och ganska potent.
Jag använder den vid makrofoto, då har jag en kabel (ttl kabel) från blixtskon på kameran till blixten, då fungerar den perfekt med automatiken, även en bit från kameran så man kan "modelera" ljuset. Brukar sätta en bit matt plast framför så ljuset blir mjukare.

Okej, då förstår jag. Problemet är att jag skulle ha använt den när jag fotar små barn och då haft den att studsa via en reflex-skärm eller nåt för att inte blända barnen för mycket, det är ju inte så bra för deras ögon med blixt direkt i ögonen. Jag måste försöka komma på nån annan lösning då bara :)

Indirekt blixt

Okej, då förstår jag. Problemet är att jag skulle ha använt den när jag fotar små barn och då haft den att studsa via en reflex-skärm eller nåt för att inte blända barnen för mycket, det är ju inte så bra för deras ögon med blixt direkt i ögonen. Jag måste försöka komma på nån annan lösning då bara :)

Nä, du förstår nog inte helt ut varför man "studsar" blixten.
Det är inte för barnens ögon, (som inte tar någon skada av blixtljuset), utan det att ljuset blir "mjukare" = mjukare skuggor/inte utfrätta högdagrar.
Med en sån TTL kabel som det är möjligt att göra. Original Nikon är rätt dyr, men det finns ju "pirat" från ex. http://fotofyndet.se/product_info.php?products_id=5207

Blixt är inte bra mot små barns ögon.
Och så tycker jag att bakgrunden blir mera otydlig med reflexskärm vilket jag gillar.

Tror inte heller att man kan bli skadad i ögonen av en blixt, speciellt inte SB400. Ett gäng kraftiga studioblixtar rakt i ansiktet skulle nog förblinda vem som helst, fast nog inte permanent.

En lösning är lång sladd mellan blixt och kamerasko och blixten i paraply. Det ljuset kan ju rikats och blir obelysta sidan för mörk kan reflektor användas. Nästa steg är två blixtar och nästa två studioblixtar.

ANNONS
Götaplatsens Foto