Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur använda polarisationsfilter med motljusskyddet monterat?

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Jag håller på att kika på ett polarisationsfilter till mitt kitobjektiv jag fick med min D70s. Tanken har då slagit mig hur jag ska vrida på filtret om jag har motljusskyddet påmonterat på objektivet. Detta går troligen inte men det är lika bra att höra sig för då det finns en stor expertis här på forumet.

Jag kan lika gärna passa på att fråga vilket av dessa två filter som är vettigast att satsa på.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=193967

Eller

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=41167

Eller så finns det kanske rentutav något lite billigare men lika prisvärt alternativ?

motljusskydd

Jag har ett Hoya POL CIR 77mm och det är jag nöjd med.

Mitt tips är att kolla upp var priserna ligger. Det skiljer sig MYCKET från ställe till ställe. Jag köpte mina filter hos www.digicom.nu

Angågende rotationen av filtret är det ju ett problem med motljusskydd påkopplat. Jag använder mig mest av POL filtret till mitt 17-35 objektiv som har ett väldigt kort motljusskydd. Med det kommer jag åt filtret hyfsat för att rotera det.

Till mitt 70-200 har jag en lucka jag kan öppna på motljusskyddet. Förmodligen anpassat just för POL filter. Det kanske finns ett sådant att köpa till ditt objektiv också?

Mvh
Petri

Det GÅR att vrida på polfiltret med motljusskyddet monterat, men det är lite bökigt.
Jag har oftast inte motljusskyddet monterat när jag använder polfilter. Man använder ju ändå oftast inte polfilter då mutljusskyddet gör jättenytta och skulle det vara så så kan man ju skugga med handen om det behövs.

dumbo skrev:
Man använder ju ändå oftast inte polfilter då mutljusskyddet gör jättenytta och skulle det vara så så kan man ju skugga med handen om det behövs.

Motljusskyddet hjälper inte till att få färgerna mustiga som POL filtret gör. Det tar heller inte bort reflektioner på ickemtalliska ytor.

/Petri

Tack för alla svar. Nu har jag åtminstone lite mera hum om hur jag kan gå till väga.

Jag ska söka runt lite och jämföra priser på filtrena för att se om skillnaderna är så stora mellan olika butiker.

Problemet att rotera polfiltret löser du lätt med en stepring på objektivet och ett fläskigt motljusskydd i gummi(Fabrikat Hama) på stepringen.

Funkar bäst från kort tele och telezoom eftersom risken för vinjettering är minst då.

Mvh/Gunte..

På mitt polfilter går det att skruva bort det lilla "handtaget" och då funkar det att skruva på polfiltret även med motljusskydd. Fast jag har ju ganska långa fingrar förståss...;-)

ThePOM skrev:
Motljusskyddet hjälper inte till att få färgerna mustiga som POL filtret gör. Det tar heller inte bort reflektioner på ickemtalliska ytor.

/Petri

Jag tror att Robert menade att polfilter och motljusskyddet används i olika ljussituationer och sällan egentligen behöver användas samtidigt. Polfilter ger ju störst effekt om solljuset kommer i 90 graders vinkel, medan det i direkt motsol inte gör någon större nytta. Däremot är ju motljusskydd jättebra just i... motljus.

Men det är klart att det blir bökigt om man ska byta mellan dessa två varenda gång man vrider lite på kameran. Dessutom är motljusskydd även bra för att ta bort oönskat sidoljus. Jag önskar själv att någon kom på en smart lösning. Dock upplever jag inte problemet som jättestort, då polfilter i sig tycks ge ganska bra skydd mot sidoljus.

Jag använder ett Marumi cirkulärt polarisationsfilter till mitt 18-55 (kitobjektivet till D50) och är väldigt nöjd med resultatet. Det är (som kanske de flesta filter) lite taggigt längst fram på ringen vilket gör att det går hyggligt bra att vrida det även med motljusskyddet på (använd fingertopparna). Jag klarar det faktisk på både korta zoomen och på mitt 55-200 även om det inte är någon elegant manöver.

Sen tycker jag att det oftast blir så att jag fotar antigen hela tiden med pol-filtret eller inte alls. Det stjäl så mycket ljus att jag undviker att använda det utom när det är väldigt soligt och fint ute. Å andra sidan är det då det gör bäst nytta.

//Patrik

ANNONS
Götaplatsens Foto