Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur använder jag adapter för blixtkabel med 350D (var: "Hjälp!")

Produkter
(logga in för att koppla)

Camie

Medlem
Hjälp!

Hej!

Jag har en Canon 350D som saknar synkingång, köpte från cyperphoto en adapter att sätta i blixtskon på kameran, för att kunna stoppa in synkladden som går till studioblixten. Jag gjorde detta och startade kameran och satte på blixtarna (har två blixtar på 300w från photax, Colorflash 300i...tror jag det heter)...men inget händer.

Måste jag ha någon speciell inställning i ksmeran för att få det att fungera? Jag har läst igenom hela användarhandboken för 350d men hittar ingen info om detta.

Jag köpte adaptern för att slippa köra med inbyggda blixten som slav till de stora blixtarna.

Någon som har några råd och tips till hur jag får det att fungera?

/ Camilla

Kolla så sladdarna sitter i ordentligt. Kamerahuset måste även vara inställt för att avfyra blixt.

Sätt på läge M. Vitbalans blixt ISO 100. Jag är inte inne på canon, finns kanske en knapp för att aktivera blixt.

Om det fortfarande inte funkar så gör en felsökning:

1. Är allt rätt kopplat? Adaptern i blixskon, sladd från adaptern till blixtens synkingång.

2. Använd den inbyggda blixten och kolla så att blixtarna fyras av.

3. Om du har en blixtmätare så prova att fyra av blixten med denna. Ett annat hus med synk kan också funka.

Om blixtarna synkar på den inbyggda kan det vara följande fel:

Din blixtsko funkar inte. Testa med en annan kamerablixt.

Kabeln är glapp. (mest sannolikt)

Adaptern funkar inte.

Det är något fel med synkingången/elektroniken på blixten. Testa att koppla till det andra huvudet (om du har två).

Jag har en sån här adapter till min 350D och den funkar utmärkt. Tänk dock på att ingångshålet ska vara åt höger (i fotoriktningen), annars funkar den inte.

Jag har inte gjort några speciella inställningar i kameran, dock kör jag helt manuellt, men det måste man ju om det ska bli nåt.

Pia

Jag har återigen testat. Jag kör på manuellt läge, stoppar i blixtskoadaptern, stoppar i kabeln, har studioblixtrarna på och knäpper av..men inget...

Varför fungerar det inte? Blixrarna funkar, har testat dem, så frågan är om blixtskon inte är ok. Jag beställde den via cyberphoto, den de har på bilden på deras hemsida är en hama, fick ingen som det står hama på. Utan måste vara nått annat märke på min. Funkar gör det iallfall inte. Konstigt...

Får väl kontakta cyberphoto och fråga om de kan skicka en ny eller nått. Suck.

Kan du fyra av blixtarna genom att kortsluta synksladdens kontakt som skall vara i kameran? T ex med hjälp av ett gem, nyckel eller så. Det kan vara så att det är fel på sladden.

Hej!

Nu har jag fått igång det!

MEN...då dök ett nytt problem upp i stället. Mina blixtar (2 st 300w, Interfit colorflash 300i) som har funkat hur bra som helst till min förra kamera med en uppladdningstid under 3 sek...tog nu huuur lång tid som helst att ladda om. Fick vänta ca 40 sek innan jag kunde avfyra ny blixt. Vad kan det bero på?

Är det bara ett sammanträffande att de blev så sega med nya kameran inkopplad? Kan blixtrarna börja ta slut? Någon som har någon idé?

Tack till er andra för era bra tips!

ANNONS
Götaplatsens Foto