Annons

Hur använder man profiler vid utskrift??

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Vad är det för skrivar/pappers profiler som folk snackar om?
Var laddar men dem? I själva programmet man skriver ut ifrån typ Photo Shop eller var??
Har förstått att det går att ladda ner olika profiler för olika papper, men hur gör man?
/Mvh Thomas

Ett tips

Att ingen svarar beror nog på att ämnet är komplext, det finns inte nåt enkelt svar. Verkar som om det är som att lära sig ett yrke ungefär.

Men jag försöker ändå få grepp om detta. Tycker att denna länk var pedagogisk och bra

http://www.zuberphotographics.com/

Hej

Här kommer det illustrationer.

På den första bilden så är röd markering pappersprofilen för just det speciella papper du använder (kan laddas ner från tilverkarna)

Eller betala 500:- till www.profiler.nu (Stefan Ohlsson print guru) så får du en profil som är gjord just för din skrivare och ditt papper.

Den blå markeringen talar om att PS tar hand om färghanteringen.

Bild 2

den här dialogrutan dyker upp där du bestämmer vilken storlek på pappret och blank eller matt papper ska användas, titta under avancerat fliken
ingen färjustering ska vara i kryssat

MVH/Stefan

www.stefan-zander.com

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    36 KB · Visningar: 291
Jag hoppas det är OK om jag gör ett inlägg som ligger lite vid sidan av med touchar ämnet....

Jag har precis skaffat en A3+ skrivare, en HP Photosmart Pro B9180 som jag framför allt använder till en Mac med kalibrerad skärm.

När jag skriver ut från Adobe Lightroom (skrivaren tar hand om färgerna), blir allt bra. När jag skriver ut samma bild från Photoshop CS3 (skrivaren tar hand om färgerna) tappar bilderna stuns och kontrast.

Jag förstår att det är något jag inte förstår..... ;o)

Men det känns ju löjligt att spara mina Photoshoppade bilder och öppna dem i Lightroom för att skriva ut dem därifrån.

Sorry att jag kapade tråden ett ögonblick.

ANNONS
Götaplatsens Foto