ANNONS
Annons

Hur använder ni Darktable?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aahlborg

Aktiv medlem
I samband med ett kameraköp för ett år sen behövde jag en ny RAW-konverterare eftersom LR5 inte dög längre. Valet föll på att testa Darktable innan jag spenderade en massa pengar på något annat och jag är nöjd med vad det kan göra och jag har inte behövt snegla på något annat.

Det jag kan klaga mest på är att det tar ett tag att komma igång, framförallt att hitta vilka moduler man ska använda för att få det önskade resultatet. Jag har plöjt igenom en mängd filmer på youtube som beskriver hur ett enkelt flöde ser ut eller hur en viss modul fungerar. Bruce Williams filmer är bra om man vill förstå vad de olika modulerna gör men man måste titta på en hel del för att förstå vilka moduler man ska använda och hur de funkar. De jag i huvudsak använder är Exposure, Filmic, Color calibration (vitbalans), Tone equalizer (lyfta skuggor) samt diverse korrigeringar (CA, lens, denoise, etc.). De täcker mitt behov för de flesta bilderna men ibland känns det som att jag saknar något verktyg.

Är det fler som använder Darktable som sin huvudsakliga RAW-konverterare? Hur ser ert flöde ut och har ni några tips på videor/guider som hjälper en att att utvecklas?
 
Brukar köra med Sigmoid, lyfta upp skuggorna med Tone equalizer, lägga till färgmättnad och lokal kontrast. I Canons fall har jag med hjälp av en SpyderCheckr gjort några profiler som ska efterlikna Standard, Fine Details, Neutral o.s.v.

Skärmbild från 2024-07-21 00-23-51.png
 
Jag börjar nästan alltid med Filmic. Med en välexponerad bild är där oftast inte så mycket att dra i, men finns det problem med över- eller underexponerade partier så är det här jag försöker få till det dynamiska omfånget och kontrast som behöver finnas för att utnyttja potentialen i andra moduler. Om jag på slutet har tänkt att konvertera till svartvitt så har jag med det i tänket här.

Med en del bilder går jag sedan vidare till Exposure men gör inga stora förändringar, kanske också justerar svärtan. Ibland märker man ju inte förrän senare att man skulle vilja lägga till eller dra ifrån det, men då är det ju bara att gå tillbaka.

Min standardrunda genom modulerna går sedan till Color Calibration för att fixa vitbalans om det behövs, och kanske färgbalansen.

Sist blir det ett varv genom Color balance där rätt mycket annat går att justera med färgåtergivning och ljus, inte minst lägga sista handen vid att lyfta eventuellt för mörka partier.

När detta grundläggande är gjort kanske jag fortsätter med andra mer kreativa moduler, till exempel Split-toning, Grain eller Blurs. Men hjälp så mycket där finns att upptäcka och lära... tror att det bästa är att inte lägga all lärotid på att titta på Bruce med flera utan att testa själv rätt fritt med en bild utan att försöka åstadkomma något bra, liksom bara se vad som händer. Något fastnar uppenbarligen för rätt ofta när jag tar upp en bild jag gjorde för ett halvår sedan så ser jag massor av justeringar jag missat eller kunde gjort bättre.

Och nu när jag läste Peters inlägg så blev jag sugen på att lära mig använda Tone equalixer för att ersätta eller komplettera Filmic.

Jag har ofta undvikit modulen Local contrast, som Peter tipsar om, för att den är display-referred, men det kanske är helt obefogat? I annat fall ett fantastiskt verktyg.

Himla roligt i alla fall att hitta några fler som diskuterar Darktable. Jag har försökt några gånger att ställa en fråga på olika forum utan att få en enda reaktion.
 
Lokal kontrast, som är Display referred, ligger i slutet och påverkar inte de övriga modulerna som är under den i ordningen.

Annars kan du testa Diffuse/Sharpen, högerklicka och välja lokal kontrast därifrån. Mer resurskrävande och kan kräva ett bra grafikkort.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar