Annons

Hur bär ni enbenstativet när ni är ute på stan?

Produkter
(logga in för att koppla)

cowboy

Aktiv medlem
Jag har ett Manfrotto CarbonOne 449 (total längd 570 mm och lätt) som jag tycker är en bra kompromiss mellan längd, vikt, antal sektioner och stadga.

Problemet är att varje gång jag har med mig enbenstativet (ganska ofta nuförtiden när jag efter pixelpeeping i Photoshop upptäckt hur oskarpa mina bilder är) ute på stan tycker jag det är åbäke att ha med sig - slår i och är allmänt otympligt;

* när jag har lilla utrustningen (ett digitalhus med monterat objektiv) har jag enbenstativet i handen eller instucket under livremmen - inte speciellt smidigt eller bekvämt

* när jag har med stora tunga väskan (LowePro Stealth Reporter 500 AW) så spänner jag fast enbenstativet under lockets spännen - stången petar då ut från väskans båda ändar och slår i väggar dörrposter och förbipasserande.

Alltså: hur bär ni ert enbenstativ på smidigast sätt?

Bilagor

• 2007_06_11_d200-0001-1.jpg
    2007_06_11_d200-0001-1.jpg
    56.9 KB · Visningar: 877
Jag spänner fast den bak på ryggsäcken, har aldrig upplevt det som något bekymmer.

oavsett om jag använder tri- eller monopod så fäster jag den i min Slingshot AW 200 med en karbinhake (se bild)

brukar fungera bra

funderar dock på att skaffa en liten väska för 20D 50/1,8 samt 85/1,8 för att ha med mig på stan o så annars

Bilagor

• attachment.jpeg
    attachment.jpeg
    68.8 KB · Visningar: 839
När jag ej har väska bär jag det som väktarna bär sin batong i en karbinhake i en av skärp hållarn på byxorna

Anders

Som ett samurajsvärd. Nedstucket i en hälla som är fäst utanpå livremmen.
Hällan kan också användas som stöd/fäste för enbenet när man plåtar.

Över axeln, fastsatt på kameran... då är man beredd :)
Funkar speciellt bra med ett rejält tele.

Annars nedstucket i "drickahållaren" (nät) på sidan av ryggsäcken.

cowboy skrev:
Jag har ett Manfrotto CarbonOne 449 (total längd 570 mm och lätt) som jag tycker är en bra kompromiss mellan längd, vikt, antal sektioner och stadga.

Problemet är att varje gång jag har med mig enbenstativet (ganska ofta nuförtiden när jag efter pixelpeeping i Photoshop upptäckt hur oskarpa mina bilder är) ute på stan tycker jag det är åbäke att ha med sig - slår i och är allmänt otympligt;

* när jag har lilla utrustningen (ett digitalhus med monterat objektiv) har jag enbenstativet i handen eller instucket under livremmen - inte speciellt smidigt eller bekvämt

* när jag har med stora tunga väskan (LowePro Stealth Reporter 500 AW) så spänner jag fast enbenstativet under lockets spännen - stången petar då ut från väskans båda ändar och slår i väggar dörrposter och förbipasserande.

Alltså: hur bär ni ert enbenstativ på smidigast sätt?

Detta är utan tvekan ett bekymmer och problen som måste uterdas på 32 sidor, för hur i hela friden ska man få med sig ett enbensstativ om man inte bär det som alla andra ??

En stilla undran.
/Thomas..

Thomas, jag bara älskar ditt inlägg.
Det här kan bara skrivas i jantelagens Sverige.
Själv bär jag mitt enbensstativ som en batong.
Dessutom har jag en kortpipig 38 i byxan när jag plåtar nattbilder.
Vem f...n vill bli slagen av en övertänd pundare vid fyratiden på morgonen.

Bär?

Vadå bär? En man av klass använder självklart enbenet som promenadkäpp. Funkar i alla miljör

Det krävs väl en hel del energi på att slå ned i inlägg som man inte är intresserad av eller inte gillar. Att klandra andra är inte särkilt konstruktivt.
Bättre är väl att exempelvis lägga krutet på att försöka ta lite bilder, med eller utan stativ.

Jag håller stativet som en batong svingande i ena handen, slår emellannåt lite mot sidan på benet och kikar omkring mig med stirrande blick... det håller eventuella rövare borta och det kommer heller inte fram några som vill surra om kamerautrustning. :-D

Skämt åsido, har jag enbensstativet med mig så sitter det oftast ett större objektiv på det. Då vilar objektivet på min axel och jag håller i stativbenet med ena handen framför bröstet.

Min väska (lovepro) har två hällor på baksidan. Där sitter enbenet perfekt och alltid när det inte används.

JanOlofHärnström skrev:
Som ett samurajsvärd. Nedstucket i en hälla som är fäst utanpå livremmen.
Hällan kan också användas som stöd/fäste för enbenet när man plåtar.

Något som köpts färdigt eller egendesignat?
Funderar på något liknande men är lite för lat för att orka tänka ut hur jag vill ha det själv ;-)

/Linus

ANNONS
Götaplatsens Foto