Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur bär ni supertele?

Produkter
(logga in för att koppla)

MontyOnAcid

Aktiv medlem
Har just monterat ihop min nya Canon 300/2.8 med 2x TC och 40D med batterigrepp.
Hmm, det är verkligen ett rejält storlekssteg upp mot min tidigare 300/4 + 1,4TC + 350D.
Då jag är väldigt rörlig som fotograf, och alltid med kameran "skjutredo", så uppstår frågan:
-Hur bära den nya klumpen på bästa sätt?

Just nu har jag kameraremmen fäst i objektivet, och bär kameran ganska högt på bröstet med kort rem.

Andra/bättre förslag?

Jag har motsvarande din gamla utrustning vilket är en hel del lättare. Brukar ha kameraremmen runt halsen och objektivets stativfäste hängande i bröstremmen på fotoryggsäcken. Då kan kameraremmen hänga slappt så att man inte får gamnacke och tyngden tas av bröstremmen. Om olyckan är framme och kameran hoppar av från bröstremmen (har aldrig hänt) så hoppas jag att kameraremmen gör sitt jobb.
Om man har en betydligt tyngre utrustning kanske man kunde montera en kraftigare oelastisk bröstrem på sin ryggsäck att hänga objektivets stativfäste i ??

/Anna

Blir väl axeln

Har själv funderat på en dYlik lättviktskombo (jämfört med mk II + 500 + 1,4 ext+ tripod). Bör väl bli smidigast att bära med remmen över axeln! Givetvis kombinerat med ett axelstativ.

Bär mina stora tele i handtaget som du fäster i stativet (tripod-collar). 300/2,8 IS har dock lite mindre handtag så det är inte riktigt lika bekvämt som de större tele-objektiven.
Annars i monopoden eller stativet över axeln.

Mitt 500 f/4 är alltid redo i händerna, när det inte är fast i stativet. Inga remmar eller annat skit ivägen här inte. Startklar på nolltid. Som regel så bär jag kameran men objektivet i den ena eller den andra armens armveck.. I stativfästet händer det också att jag bär men om man snubblar så har man ju inte en chans att skydda optiken. Eftersom man då har optiken liksom hängande i rak arm.. Jag använder nog samma teknik som när jag bär bössa på jakt, använder ingen rem där heller.

Det är en vanesak detta hur man bär grejerna och det skall nog också sägas att ett 300 f/2,8 inte torde bjuda på ngr problem för en grabb med normal fysik. Men visst får man väl ta tid till hjälp..

EDIT: 600 f/4 och 400 f/2,8 är helt klart inte att rekommendera, att bära i fria händer alltså... armnarna blir tämligen fort hängande rakt nedåt:) Men jag har sett fotografer som går ganska långt också med dessa telen utan att kapitullera, så visst går det om man vill.

Lycka till!

MVH niclas,

Senast ändrad:
De få gånger jag tvingas trava längre sträckor med 300/2,8, sitter det alltid på en monopod och det har bara blivit så att det blir "På axeln kamera!", med objektivet bakåt/nedåt. Det är för mycket pengar för att jag ska kunna uppbåda tillit till remmar, ringar och hakar/krokar.

Jag tog en långsväng idag och testade lite olika sätt att bära, utan stativ.
Kom fram till att kort rem fäst i objektivet och runt nacken, med objektivet mellan kroppen och vänster arm funkade bäst för mig.
OCh nej, det var faktiskt inte så tungt som jag först trodde.
Första skottet med 300/2.8 och 2x TC bidde så här:

Bilagor

• img_6577fotoid.jpg
    img_6577fotoid.jpg
    59.2 KB · Visningar: 629
Min kombination väger endast 3,5 kg så den bär jag enkelt i stativfästet i timmar.

Med lite tyngre prylar blev det nog att ta axeln eller armvecket till hjälp.

I artilleriet bar vi en 50 kilos granat i var fingergrepp så jag är väl förberedd inför en liten 500/4VR

Våga vägra remmar ;-)

Ja remmar är synnerligen i vägen. Endaste gången jag använt rem i år är på vissa båtturer där man ofta hänger över relingarna.. då känns det lite tryggare.

Dessutom så tror jag att folk med remmar repar sina kameror mera än fotografer utan:) men det blir ju en vild generalisering.

ANNONS
Götaplatsens Foto