The_SuedeII
Aktiv medlem
Erik: Spotmätningen sitter uppe i pentahuset och läser ner mot mattskivan, så ändrar man mattskivans egenskaper så ändras också ljusmängderna som kameran tror att den tar in...
Njae, Martin - en helt ren mattskiva är också starkt vinkelberoende...
Jag kan garantera att det inte existerar en mattskiva till DSLR-lameror som kan återge ljus från randen av F/1.4, än mindre F/1.2... Den typen av mattskivor finns bara till lådkameror och mellanformat, och dom är VÄLDIGT mörka om man sätter något så långsamt som en F/2.8 på dem...
Man får se mattskivan som en bakprojektionsduk mellan ett objektiv (det som sitter fram på kameran) och ett annat (det som sitter inne i kameran, efter pentaprisman i sökaren). För starka vinkelavvikelser härimellan gör att ljuset inte projiceras vidare ut genom sökarokularet, utan diffuseras mot de svartmålade väggarna inuti prismahuset och sökaroptiken. Hur stark den här effekten är kan man se när man bländar ner objektivet (med DoF-knappen om man inte har ett HELT manuellt objektiv), oftast ser man inte mycket skillnad öht mellan F/2 och F/1.2 i ljusstyrka i sökaren, och ganska lite skillnad mellan 2 och 2.8 om man inte har en specialskiva i... Anledningen till detta är precis samma som för snittbilden - att vinklarna "utanför" F/2.8 inte kommer med alls, eller bara ger ett väldigt litet tillskott till sökarbilden. Den absolut största delen av sfärisk förvrängning (i ljuseffekt/fokuseringseffekt räknat) finns i första stoppet nerbländning (1.4 till 2.0 t.ex), alltså den delen som inte kommer med i sökarbilden även med en helmatt skiva.
Men det här med sfärisk förvrängning är ju helt rätt annars, och man bör tänka på det eftersom det gör en verklig skillnad - men 50/1.2 AIS är inte alls lika hårt "drabbat" som Canons 1.2L...
Och man lär sig ganska fort hur man ska anpassa sig till det, effekten är precis densamma som för AF-systemet.
Njae, Martin - en helt ren mattskiva är också starkt vinkelberoende...
Man får se mattskivan som en bakprojektionsduk mellan ett objektiv (det som sitter fram på kameran) och ett annat (det som sitter inne i kameran, efter pentaprisman i sökaren). För starka vinkelavvikelser härimellan gör att ljuset inte projiceras vidare ut genom sökarokularet, utan diffuseras mot de svartmålade väggarna inuti prismahuset och sökaroptiken. Hur stark den här effekten är kan man se när man bländar ner objektivet (med DoF-knappen om man inte har ett HELT manuellt objektiv), oftast ser man inte mycket skillnad öht mellan F/2 och F/1.2 i ljusstyrka i sökaren, och ganska lite skillnad mellan 2 och 2.8 om man inte har en specialskiva i... Anledningen till detta är precis samma som för snittbilden - att vinklarna "utanför" F/2.8 inte kommer med alls, eller bara ger ett väldigt litet tillskott till sökarbilden. Den absolut största delen av sfärisk förvrängning (i ljuseffekt/fokuseringseffekt räknat) finns i första stoppet nerbländning (1.4 till 2.0 t.ex), alltså den delen som inte kommer med i sökarbilden även med en helmatt skiva.
Men det här med sfärisk förvrängning är ju helt rätt annars, och man bör tänka på det eftersom det gör en verklig skillnad - men 50/1.2 AIS är inte alls lika hårt "drabbat" som Canons 1.2L...






