Annons

Hur beskära en bild i 2/4 delar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Roq

Aktiv medlem
Finns det nåt smart sätt att dela upp en bild i 2 eller 4 lika stora delar?
Detta för att kunna förstora en bild och sedan skriva ut delarna så man sen kan sätta ihop den till en större (A3 el A2)

Finns det nåt smart sätt att dela upp en bild i 2 eller 4 lika stora delar?
Detta för att kunna förstora en bild och sedan skriva ut delarna så man sen kan sätta ihop den till en större (A3 el A2)

Det är möjligt att du kan använda slice-verktyget i PS för detta. Har inte testat för utskrifter, men det funkar om man ska göra websidor. Risken är dock att du kommer störa dig på skarvarna när du har satt ihop utskrifterna.

Om nu skarvarna inte känns som ett problem för dig så är mitt förslag att du skriver ut bilderna något större än fjärdedelar - så att du får ett överlapp att jobba med när dom ska sättas ihop.

Ja, eller det som oftast kan blir bra (beroende på typ av bild) är om man struntar i att det blir ett glapp mellan. Man kan sätta bilderna på en vit bakgrund t.ex. Hjärnan fyller i "glappet" och det kan ofta bli bättre än att försöka få perfekt tajt passning. Det passar kanske inte alltid med ett "kors" mitt i ett ansiktsporträtt ;-)

Slice, sa du - får testa.

Funktionen du efterfrågar brukar finnas i skrivardrivrutinen, titta under inställningar. Nackdelen är att det då är skrivardrivrutinen som skalar upp bilden, vilket du kanske helst vill göra själv.

/Sara

Exakt Sara - du har förstått precis. Jo, skrivarna brukar ha funktionen och nån funktion i Windows också har jag för mig...

ANNONS
Götaplatsens Foto