Annons

Hur bra är autofocusen på K30 i dåligt ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

serenity

Avslutat medlemskap
Om ca en månad kommer jag att byta jobb vilket jag tänkte fira med att uppdatera min kameraväska lite. Jag har via jobbet haft tillgång till en Canon PowerShot S95 som jag ibland har använt även för privata syften. Jag tycker den många gånger gjort ett bättre jobb än min gamla Pentax K20d.

Det är ju förstås två helt olika typer av kameror i två helt olika storleksklasser. Framför allt uppskattar jag den lilla storleken (får plats i både jack- och byxfickor) men också att autofocusen är mycket snabbare och säkrare i dålig belysning.

Första tanken var alltså att jag skulle skaffa en ren ersättare till S95:an och då landade jag först på Olympus Stylus 1 för att sedan ändra till Olympus XZ-2. Jag tycker XZ-2 verkar vara ett utmärkt alternativ till ett vettigt pris, ca 2200 kr i dagsläget. Det finns ju dock ingen brist på alternativ, och jag har även lekt med tanken på en APS-C kompakt då framför allt en begagnad Fujifilm X100 som man kan få begagnad för under 5000 sek vilket är den övre gräns som jag satt. Har även funderat över Canon PowerShot G1 X. Finns många alternativ i den här prisklassen. Men jag vill nog inte ha en fast brännvidd utan ha zoommöjlighet, behöver dock inte vara någon superzoom, motsvarande 18-55 är tillräckligt för min typ av fotografering.

Eftersom jag har diverse utrustning till Pentax och gillar att fotografera med optisk sökare och hela den biten så funderar jag nu på att köpa en Pentax K30 istället. (Jag får ju inte ner den i byxfickan men om jag slänger på DA 40 2.8 så blir den rätt kompakt ändå..) Men hur snabb och säker är autofokusen på en Pentax K-30 i dåligt ljus?

Jag har sett att man kan få ett nytt hus för ca 3500kr vilket ju är ett väldigt bra pris ifall den skulle motsvara mina önskemål om minst lika snabb och säker autofokus i dåliga ljusförhållanden som S95:an (tänk barnfoto inomhus på vintern). Om jag köper K30:an tänker jag även komplettera med 50 mm 1.8 objektivet som ju går att få för ca 1300 kr. Jag upplever att min K20d är väldigt osäker på fokuseringen och jag missar ofta bilder pga detta.

Vad säger ni som har praktisk erfarenhet av K30?
 

serenity

Avslutat medlemskap
Har precis lagt en beställning på ett K-30 hus så jag kan snart själv jämföra med S95:an :)
 
ANNONS