Flash Gordon
Aktiv medlem
Re: Skakad, inte rörd (agent 007)
Jag har flera objektiv som inte har bildstabilisering och har levererat bilder som jag aldrig annars hade kunnat fånga. Ta t.ex 85/1,2 som gör att man kan fotografera och ta hyfsade bilder på ett becksvart Market street i New Delhin utan gatubelysning. Det var svart som natten.
Hade det haft bildstabisering så jag kunde ha ökat skärpedjupetj såhade jag haft fler keepers trots det becksvarta mörkret. Har du provat att fota med cirka 12 mm skärpedjup? Så bättre teknik får vår vår varld att snurra vidare trots allt min herre.
Sture du är mer teknikfientlig än min fru Hon skriker Scheisees verdamte, fy fan när tekniska prylar inte fungerar som hon vill. Ibland beror det på att hon glömt sätta i sladden.Men hon är ju Österrikiska så det kan vi ju inte räkna.Sture E. skrev:
Helt rätt Mats!
Emellertid tror jag att - om man är en slowshooter som jag - så spelar shakern ingen större roll om man är förberedd på sitt motiv. Det kanske helt enkelt ekonomiskt lönar sig att köpa ett bra stativ om man inte nu nödvändigt måste han antiskaken på. Såvida man nu inte har en Pentax
En riktig fotograf, ursäkta mig nu alla pressfotografer som har tidspress på sig (och snappers), bör väl förbereda sig på både uppbyggnaden av bilden samt motivet?
Säger jag, som är helt värdelös! Men tanken finns där i alla fall. Personligen tycker jag att de digitala systemarna som nu finns på marknaden har alldeles för många inställningar och menyer. Det är rena rama datorn man bär omkring på...
Jag har flera objektiv som inte har bildstabilisering och har levererat bilder som jag aldrig annars hade kunnat fånga. Ta t.ex 85/1,2 som gör att man kan fotografera och ta hyfsade bilder på ett becksvart Market street i New Delhin utan gatubelysning. Det var svart som natten.
Hade det haft bildstabisering så jag kunde ha ökat skärpedjupetj såhade jag haft fler keepers trots det becksvarta mörkret. Har du provat att fota med cirka 12 mm skärpedjup? Så bättre teknik får vår vår varld att snurra vidare trots allt min herre.
Bilagor
Senast ändrad: