Annons

Hur copyrighta/signera sålda tavlor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastianr

Aktiv medlem
Börjar få ordning på hemsidan nu, så såsmåningom kanske den ska lanseras på riktigt. Lite småputs kvar först dock så dröjer nog några veckor innan allt är fixat som det ska vara.
Jag ska alltså sälja min fotokonst inramad, eller iallafall färdig med syrafri bakisolering och passepartout, bara för kunden att trycka in i valfri ram.

Tänkte iallafall det kunde vara läge nu att reda ut hur jag ska sätta mitt namn på bilderna. Finns ju många alternativ, och jag vet inte alls vad som brukligt är.

Tex ett litet "c namn", eller "Photo: namn" i nedre hörnan, inlagt i bilden med nån liten diskret skrivstilsfont, synligt eller också så långt ned att det hamnar under passepartout.

Alternativt, eller som komplement, skriva med nån bläckpenna eller liknande på baksidan av fotot, "c" eller "photo" och så namnteckning.

Ett till alternativ, eller komplement till bägge övriga, är väl att skriva en diskret namnteckning (även om den tyvärr är rätt ful hehe) nere till höger på passepartouten.

Hoppas nån kan hjälpa mig med lite tips om vad som är lämpligt och ej. Tack :)

Tack :)

Någon som har några andra åsikter?

Det är tex alltså aldrig ok att printa in något i själva bilden? Inte ens i pyttefont nere i nån hörna under passepartout?

Eller skriva namnteckning på passepartouten med nån diskret grå penna?

Funderar också på datum, om man på baksidan ska skriva årtal eller så. Och ska man i så fall skriva årtal (eller år/månad) som gäller för när bilden är printad och monterad, eller när fotot är taget?

Kör bildgalleri med mina egna bilder för fjärde året nu. Har alltid signerat bilden oavsett storlek nere i högra hörnet på bilden.
Köper smal vit penna på Clas Ohlson, funkar jättebra.
Har inte haft några negativa synpunkter från kunder, tvärt om, om jag glömt signatur då och då har jag blivit ombedd att skriva på.
Har funderat på att beställa en sån där reliefstämpel med signaturen, det är nog det läckraste sättet att signera en bild enligt min mening.
Att skriva på passepartout är både fult och förstör helheten tycker jag.

Jag stämplar och signerar, numrerar och skriver titel på baksidan av bilden samt att jag lämnar en liten yta på fotopapperet precis under bilden före passepartout där jag skriver titel och numrering i vänster sida samt namn och år på höger.

Att signera längst ner på passepartoten tycker jag personligen inte ser bra ut och ännu värre tycker jag det ser ut att göra det direkt på bildytan.

Gomer skrev:

Att skriva på passepartout är både fult och förstör helheten tycker jag.
Ett sätt att skriva på pp är att göra det direkt under bilden. Det är väldigt vanligt i utställningssammanhang. Titel och nummer till vä, namn och år till hö. Men pratar vi nere i hörnet håller jag utan tvekan med dig.

Ok, tack så mycket :)

Att signera i bilden, antingen med penna eller också fin skrivstilsfont i PS, är alltså ok, men det bör vara utanför det synbara, alltså ligga under passepartout?

Skriva på passepartout är tydligen inget alternativ, tackar för det påpekandet.

När ni skriver årtal, är det då årtalet bilden togs, eller årtalet/datumet man monterar ihop tavlan?

Att skriva namnteckning på baksidan verkar iallafall va helt ok, det kommer jag väl göra hur jag än gör med framsidan. Skadar ju iallafall inte att kladda på baksidan ;)

Någon som känner till vilka skrivmaterial som rekommenderas och inte påverkar bilderna? Blyerts lär väl tillhöra de bästa och håller länge/är ljusbeständigt?

Graal skrev:
Någon som känner till vilka skrivmaterial som rekommenderas och inte påverkar bilderna? Blyerts lär väl tillhöra de bästa och håller länge/är ljusbeständigt?
Blyerts eller retuschfärg. Blyerts är rent naturmaterial (grafit+lera) och ska inte påverka fotografier. Däremot kan det påverka färger i målningar,men det är en annan sak.

Jag kör numer bara retuschfärg med tunn mårdhårspensel (för att jag tycker det blir snyggast) men har kört blyerts förr och gör det i undantagslägen fortfarande då en signatur hamnar på pp (som jag beskrev i sista inlägget då, inte i hörnet.)

På vissa matta papper FB funkar mjuk hb-penna men inte på alla.

Sebastian. Att göra signaturen i PS tycker jag låter rejält B. Satsa på riktig handskrift i stället är mitt tips.

lottawe skrev:
Blyerts eller retuschfärg. Blyerts är rent naturmaterial (grafit+lera) och ska inte påverka fotografier. Däremot kan det påverka färger i målningar,men det är en annan sak.

Jag kör numer bara retuschfärg med tunn mårdhårspensel (för att jag tycker det blir snyggast) men har kört blyerts förr och gör det i undantagslägen fortfarande då en signatur hamnar på pp (som jag beskrev i sista inlägget då, inte i hörnet.)

På vissa matta papper FB funkar mjuk hb-penna men inte på alla.

Sebastian. Att göra signaturen i PS tycker jag låter rejält B. Satsa på riktig handskrift i stället är mitt tips.
Ah, misstolkade dig innan. Sign på passepartout, i hörnan precis under bilden, kan vara ok alltså. Med tex blyerts då.

Haken är att jag skriver så fult, och skriva direkt på bilden med nån specialpenna känns jätteläskigt ju. Tänkte att en jätteliten signatur i photoshop, utanför synliga bildytan, kunde va ett alternativ. Men det kanske bara är dumt då?
Kanske bättre med blyerts lite svagt på passepartout, namnteckning bara, eller namnteckning -07 för 2007 tex.
Sen kan man ju kladda bäst man vill på baksidan av bilden, så det finns något kopplat direkt till bilden också.

Återigen, vad skriver ni för datum när ni daterar något? Fototilltällets datum, eller datumet det skrivs och monteras?

Tack igen, bra med lite tips :)

Gomer skrev:
Enkelt, inte såååå dyrt.
Kanonsnyggt
Förstör garanterat ingenting
http://www.hammargrens.eu/shop/category.asp?catid=53&menutree=1
Bra tips, men jag vet inte om det räknas som lika fint/roligt som något skrivet med penna.

Om man ska knåpa dit en liten diskret namnteckning (eller namnteckning följt av årtal) på tex passepartout, vad har man för penna då?
Är det ok och beständigt med blyerts från tunn stiftpenna tex? Kanske olika från passepartout till passepartout iofs.
Men annars, nån särskild typ av penna? Gärna nån som finns på ClasOhlson eller nåt annat stort ställe...

Hej
Signaturen är ju det som gör fotografiet värdefullt och till en äkta "Sebastian". Så signera med en åldersbeständig penna antingen på framsidan eller baksidan av själva fotografiet. Du kan även ange maxupplaga tex "2/6" för att höja värdet.
Passepartoun (och ramen) är inte en del av konstverket utan kan bytas ut i efterhand och bör således inte signeras.

Det kan även skriva ett äkthetsintyg på ett separat papper som köparen får med sig där det kan stå lite mer info, tex. kan det stå namnet på tavlan och att det ex 2 av 6 st och till vilka rättigheter ägaren till just den kopian har att nyttja bilden. Oftast får köparen bara ha den som utsmyckning på väggen och inte använda bilden i andra sammanhang som tex för vykort eller publicering.

Skulle fotografiet inte vara signerad eller numrerad så tappar ju bilden i värde och blir mer som en poster/affisch. Då kan du kanske inte ta så mycket betalt per kopia men och andra sidan så kan du sälja hur många kopior du vill...

Lowrider skrev:
Hej
Signaturen är ju det som gör fotografiet värdefullt och till en äkta "Sebastian". Så signera med en åldersbeständig penna antingen på framsidan eller baksidan av själva fotografiet. Du kan även ange maxupplaga tex "2/6" för att höja värdet.
Passepartoun (och ramen) är inte en del av konstverket utan kan bytas ut i efterhand och bör således inte signeras.

Det kan även skriva ett äkthetsintyg på ett separat papper som köparen får med sig där det kan stå lite mer info, tex. kan det stå namnet på tavlan och att det ex 2 av 6 st och till vilka rättigheter ägaren till just den kopian har att nyttja bilden. Oftast får köparen bara ha den som utsmyckning på väggen och inte använda bilden i andra sammanhang som tex för vykort eller publicering.

Skulle fotografiet inte vara signerad eller numrerad så tappar ju bilden i värde och blir mer som en poster/affisch. Då kan du kanske inte ta så mycket betalt per kopia men och andra sidan så kan du sälja hur många kopior du vill...
Ah, tack för ditt svar :)
En vanlig "skriva på CD-skivor"-penna borde duga att signera på baksidan med tycker jag?
Testade iallafall och inget som går igenom fotot på något sätt.

Inget på passepartout säger du, helt ok säger andra, inte lätt det här... ;)

Numrera eller ha maxupplaga vill jag inte. Skulle va så lätt att fuska också ju så jag vet inte hur mycket folk skulle lita på det och betala extra för det. Som okänd fotograf blir deras konst ganska unik iallafall...inte lika stor risk att grannen har samma bild på väggen som om dom köper på IKEA tex.

Bör man skicka med någon form av kvitto/äkthetsbevis tycker du alltså, eller är det bara att man KAN om man VILL?
Ingen aning hur man skulle formulera sig på ett sådant i så fall. Kankse mest är om man säljer tavlor för över tusenlappen styck eller så...

Håller med André till 100%
Har aldrig sett bilder signerade på passepartut, som du säger, den kanske man vill byta.
Om du däremot inte vill skriva i bilden är det snyggt att lämna ca. 5 mm ovanför och vid sidan av bilden. Undertill sparar du ut ca. 1-1,5cm och skriver upplaga till vänster, eventuellt namn på bilden i mitten och din signatur till höger.

Sebastianr skrev:
Börjar få ordning på hemsidan nu, så såsmåningom kanske den ska lanseras på riktigt. Lite småputs kvar först dock så dröjer nog några veckor innan allt är fixat som det ska vara.
Jag ska alltså sälja min fotokonst inramad, eller iallafall färdig med syrafri bakisolering och passepartout, bara för kunden att trycka in i valfri ram.

Tänkte iallafall det kunde vara läge nu att reda ut hur jag ska sätta mitt namn på bilderna. Finns ju många alternativ, och jag vet inte alls vad som brukligt är.

Tex ett litet "c namn", eller "Photo: namn" i nedre hörnan, inlagt i bilden med nån liten diskret skrivstilsfont, synligt eller också så långt ned att det hamnar under passepartout.

Alternativt, eller som komplement, skriva med nån bläckpenna eller liknande på baksidan av fotot, "c" eller "photo" och så namnteckning.

Ett till alternativ, eller komplement till bägge övriga, är väl att skriva en diskret namnteckning (även om den tyvärr är rätt ful hehe) nere till höger på passepartouten.

Hoppas nån kan hjälpa mig med lite tips om vad som är lämpligt och ej. Tack :)

Brukar skriva försiktig signatur i nedre höger bildkant, (låter smal bildkant titta fram innanför passepartout), annars på passepartout.

På baksidan en liten påklistrad "lapp" med bildrubrik, datum/plats då bilden är tagen, en kort CV, ev utbildning/fotoskola/utställningar, samt bildpappersbeskrivning och monteringssätt.
(syrafritt osv)
samt kontaktmöjligheter till fotografen.

Låter mycket,
men "lappen" är bara 6 x 5 cm c:a.
Verkas gillas och funkar.
/Bengan

Gomer skrev:
Håller med André till 100%
Har aldrig sett bilder signerade på passepartut, som du säger, den kanske man vill byta.
Om du däremot inte vill skriva i bilden är det snyggt att lämna ca. 5 mm ovanför och vid sidan av bilden. Undertill sparar du ut ca. 1-1,5cm och skriver upplaga till vänster, eventuellt namn på bilden i mitten och din signatur till höger.
Verkar va lite delade meningar angående passepartout minst sagt ;)

Men här var ju ett nytt alternativ, att då inte printa hela ytan utan ha ca 1cm vitt i nederkant (hela vägen runtom behövs väl inte egentligen?) och skriva med penna där....så det hamna runder passepartout såklart.

Men vad har man för penna om man skriver på bildsidan? Länk till någon som funkar på tex Clasohlson eller annan stor känd kedja med stockholmsbutik vore bra :)

EDIT: Iofs ont om plats för vita kanter om man printar 30x40 för 29x39 passepartout, men man kan väl lika gärna skriva i bilden också längst ned. Frågan är bara vad för penna. Två färger är väl bra, en lite mörk och en lite ljus, så en av dom alltid passar bilden.

Senast ändrad:
Man ska INTE signera passepartout.
Fick veta det idag av någon som garanterat vet vad som gäller.
Däremot ska baksidan signeras, och om man vill kan man komplettera med en namnteckning eller liten kråka av nåt slag på framsidan.

Jag har så ful namnteckning ändå så kankse nöjer mig med baksidan av fotot bara.

ANNONS
Götaplatsens Foto