Annons

Hur efterlikna objektivfel?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Finns det något enkelt sätt att skapa (överdrivna) bildfel av den typ som dåliga objektiv ger? Jag tänkte skapa några egna exempel med överdrivna fel, för att lära mig hur felen ser ut.

De fel jag tänker på är:
- Dålig kantskärpa (borde gå att fixa med en filtrerad oskärpa)
- Vinjettering
- Kudd- och tunndistorsion
- Kromatisk abberation

Fast jag kanske borde leta upp någon som redan publicerat överdrivna exempel av sådant jag försöker skapa? Men det vore kul att pröva själv; jag har tillgång till GIMP, Elements 4.0, och webben.

Per.

vinjettering:
Gör en cirkelmarkering med mycket ludd, invertera den, och så sänker du mittenreglaget i nivåverktyget.

kantoskärpa:
samma slags markering, och så lägger du på gaussisk oskärpa, eller linsoskärpa om det finns i elements.

De andra två grejorna har jag dålig koll på, men i camera raw kan man kompensera för KA, så det borde väl bara vara att göra tvärtom.

jag kan skicka en fil till dig om du vill ha kromatisk abberation.
Tagen med min 150 mm till hasselblad H2.
Blir så trött......
om du vill ha kan du få en annan fil med en jäkla massa moiré också. hasselblad H2 och p30 bakstycke.......trött var ordet
/daniel

www.danielwester.se

perstromgren skrev:
Finns det något enkelt sätt att skapa (överdrivna) bildfel av den typ som dåliga objektiv ger? Jag tänkte skapa några egna exempel med överdrivna fel, för att lära mig hur felen ser ut.

De fel jag tänker på är:
- Dålig kantskärpa (borde gå att fixa med en filtrerad oskärpa)
- Vinjettering
- Kudd- och tunndistorsion
- Kromatisk abberation

Fast jag kanske borde leta upp någon som redan publicerat överdrivna exempel av sådant jag försöker skapa? Men det vore kul att pröva själv; jag har tillgång till GIMP, Elements 4.0, och webben.

Per.

Publicerat exempel...
Ok då! ;)

Kolla på dörrkarmarna hur dom börjar böja sig inåt upptill! :)
Och bilden är aningen litet beskuren! ;)

Borde vara en "tunnformig distorsion" va?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/452599.htm

Bilder tagen med en RF Canon-glugg, 1,8/35 mm.

Upptäckte inte detta linsfel förrän på denna bild.
Plåtar väl inte så mycket arkitektur,
kanske därför! ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto