Annons

Hur ensam är jag? [ALPA storformat/mellanformat /mod]

Produkter
(logga in för att koppla)
BTW, inget dåligt andrahandsvärde på digitala bakstycken! Jag kollade lite snabbt och såg att man kan hitta både Alpa 12 och Cambo DS med t ex Schneider Digitar 5.6/35mm till vettiga priser. Men backstyckena! Det borde finnas massor av t ex Phase One 45 därute när folk byter upp sig. Men icke... Det lilla man hittar är typ 10-15% under nypris.

Alla tillverkare har omfattande inbytesprogram.
Att byta bakstycke är inte alls som att byta bil, där du tjänar mera på att sälja din gamla privat.
Byter du bakstycke so tror jag att du till 90 % byter in det gamla.

/Janne
 
BTW, inget dåligt andrahandsvärde på digitala bakstycken! Jag kollade lite snabbt och såg att man kan hitta både Alpa 12 och Cambo DS med t ex Schneider Digitar 5.6/35mm till vettiga priser. Men backstyckena! Det borde finnas massor av t ex Phase One 45 därute när folk byter upp sig. Men icke... Det lilla man hittar är typ 10-15% under nypris.

Var hittade du kamera o 35mm till bra pris?

/Jannenyfiken
 
Jag är också MYCKET nyfiken på var du hittar begagnade Alpa kameror. Jag har letat kontinuerligt i ett par år och vad jag hittar så är det i princip uteslutande på LuLa och Getdpi. Där dyker det upp något enstaka ungefär varannan månad, men då är det i USA och osäkerheten med att skicka pengar och 'klyddet' med tull. I Europa har jag sett endast 1 utrustning på beg marknaden på hela denna tid och den fanns i Holland. Tyskland är största användarlandet men även Spanien har många anhängare, men aldrig att jag sett något till salu. T o m Schweiz där företaget finns, finns ingen beg marknad. Iallafall långt mellan varven.
Så ifall du har hittat nån gyllene sida någonstans så får du hemskt, hemskt gärna dela med dig! Det hade jag uppskattat!
 
Alla tillverkare har omfattande inbytesprogram.
Att byta bakstycke är inte alls som att byta bil, där du tjänar mera på att sälja din gamla privat.
Byter du bakstycke so tror jag att du till 90 % byter in det gamla.

/Janne

Men vart hamnar alla inbytta backstycken? Det finns ju in princip inget på den svenska marknaden att få tag på. Det är trist tycker jag. Skulle Hasselblad, Phase One och Leaf lägga ut sina äldre bakstycken till vettiga priser så skulle dom få in många fler i svängen och i längden tjäna mer pengar.
 
Men vart hamnar alla inbytta backstycken? Det finns ju in princip inget på den svenska marknaden att få tag på. Det är trist tycker jag. Skulle Hasselblad, Phase One och Leaf lägga ut sina äldre bakstycken till vettiga priser så skulle dom få in många fler i svängen och i längden tjäna mer pengar.

Jag fick så bra betalt i inbyte för mitt gamla bakstycke när jag uppgraderade till P65 att det inte fanns en chans i världen att sälja det själv ....

PÅ e-bay kan man hitta P45+ för 8-10.000 USD.
Nytt kostar det idag 129.000:- ex moms
Beg P65 finns för under 20.000 USD, kostar nytt 218.000:- ex moms
 
Jag fick så bra betalt i inbyte för mitt gamla bakstycke när jag uppgraderade till P65 att det inte fanns en chans i världen att sälja det själv ....

PÅ e-bay kan man hitta P45+ för 8-10.000 USD.
Nytt kostar det idag 129.000:- ex moms
Beg P65 finns för under 20.000 USD, kostar nytt 218.000:- ex moms

Jovisst finns det bakstycken, men inte till rimliga priser om man inte lever på just mellanformatsfotografering. Men det bakstycket som du bytte in, vart tog det vägen? Ligger det på en hylla någonstans och samlar damm? :)

Skulle tillverkarna skeppa ut begagnade P20, P25, H3D-22, osv till priser som ligger kanske runt 20-30.000:- sek så skulle ju många fler ha cansen att prova på digitaltmellanformat. Och kanske senare uppgradera sig till bättre grejjer. Men som det är nu så är ju tröskeln så ofantligt hög om man inte leasar bakstycke.
 
Billigare än så här blir det inte!

Jovisst finns det bakstycken, men inte till rimliga priser om man inte lever på just mellanformatsfotografering. Men det bakstycket som du bytte in, vart tog det vägen? Ligger det på en hylla någonstans och samlar damm? :)

Skulle tillverkarna skeppa ut begagnade P20, P25, H3D-22, osv till priser som ligger kanske runt 20-30.000:- sek så skulle ju många fler ha cansen att prova på digitaltmellanformat. Och kanske senare uppgradera sig till bättre grejjer. Men som det är nu så är ju tröskeln så ofantligt hög om man inte leasar bakstycke.

Problemet är väl delvis att dig 24x36 har blivit så sanslöst billigt ur en yrkesmässig synvinkel.
Förr i tiden köpte jag film kemi papper mm för 60-80.000:- per år.
En ¨normal¨pressfotograf gjorde säkert av med förbrukningsmaterial för det dubbla varje år.
Nu kan man köpa en 5D II för drygt 15.000:-, mentalt är den ju avskriven på två-tre månader.....

Jag kommer ihåg när Kodak- Canon sänkte priset på sin dåvarande 2 mpix systemkamera.
Priset sattes till 120.000:- ex moms.
Att jag kommer ihåg just den beror på att en säljare, klappade mig på axeln och sa;

-Nu ska du handla Janne, för billigare än så här blir det inte!
 
Problemet är väl delvis att dig 24x36 har blivit så sanslöst billigt ur en yrkesmässig synvinkel.
Förr i tiden köpte jag film kemi papper mm för 60-80.000:- per år.
En ¨normal¨pressfotograf gjorde säkert av med förbrukningsmaterial för det dubbla varje år.
Nu kan man köpa en 5D II för drygt 15.000:-, mentalt är den ju avskriven på två-tre månader.....

Jag kommer ihåg när Kodak- Canon sänkte priset på sin dåvarande 2 mpix systemkamera.
Priset sattes till 120.000:- ex moms.
Att jag kommer ihåg just den beror på att en säljare, klappade mig på axeln och sa;

-Nu ska du handla Janne, för billigare än så här blir det inte!

Hahahaha! Klassiker!
 
Var hittade du kamera o 35mm till bra pris?

/Jannenyfiken

Nej, hittade ingen "gyllene sida". Och de enda Alpor jag såg var cachade gamla USA-transaktioner. Om man tittar lite bredare dock så finns en del Cambo (en här på fotosidan såg jag dessutom nyss). Sen är väl inte Linhof Technika ett alternativ om man vill gå under 38mm men det finns åtminstone en Technica 3000 m H-blad V-adapter ute med ett 47mm. Men det systemet känns *gammalt*.
Sen ligger det en del 35mm digitarer ute (USA dock), både på Alpa o Cambo-platta. Vad jag minns var de inte så dyra.

Nya Apla-priser lär vara horribla, som deras valuta går...
 
Skulle tillverkarna skeppa ut begagnade P20, P25, H3D-22, osv till priser som ligger kanske runt 20-30.000:- sek så skulle ju många fler ha cansen att prova på digitaltmellanformat. Och kanske senare uppgradera sig till bättre grejjer. Men som det är nu så är ju tröskeln så ofantligt hög om man inte leasar bakstycke.

Håller med helt. Men visst är det så att småbild är fantastiskt billigt egentligen.
Canon 5mkII, TS-24 och ett stativ och man får riktigt bra kvalitet, enkelt handhavande etc etc.

Men fick jag chansen att köpa en Cambo m 35mm och P25 för typ 60-70 så skulle jag inte kunna hålla mig.
 
En reflektion till: Det borde finnas många fler beg bakstycken ute än vidvinkelkameror? Jag har ingen aning, men nog borde det finnas typ 50ggr fler vanliga digitala mellanformatare ute i användning än alla Alpa 12, Cambo RS/DS, Sinar Artec, Arca Swiss R etc tillsammans?
 
Ytterligare fråga: hur gör du med vinjettering? Jag har (ibland) problemet med mitt TS-E 24 men har inte skaffat nån speciell programvara för det. Jag använder mest lite uppåtshift i kombination med tilt framåt och eftersom ev vinjettering hamnar på himmelspartier så är det oftast ingen fara.

Jag kan tänka mig att man för arkitekturfoto har rätt mycket shift uppåt ibland och därför kraftig vinjettering.
 
Ytterligare fråga: hur gör du med vinjettering? Jag har (ibland) problemet med mitt TS-E 24 men har inte skaffat nån speciell programvara för det. Jag använder mest lite uppåtshift i kombination med tilt framåt och eftersom ev vinjettering hamnar på himmelspartier så är det oftast ingen fara.

Jag kan tänka mig att man för arkitekturfoto har rätt mycket shift uppåt ibland och därför kraftig vinjettering.

En del går att göra diditalt, men centrumfilter amvänds oftast på kraftiga vidvinklar.

/janne
 
Vad jag förstår så är det den mest komplicerade filtertypen att producera och därmed är det dyrt. Mitt centerfilter till Schneider 35 XL ligger på inte mindre än 6000kr. Det är 2 stopp förlust i centrum, men med detta så finns ingen tendens till vinjettering (fattas bara).
Generellt är jag lite avigt inställd till filter med högklassiga optiker, men jag ser som tur är ingen optisk försämring med eller utan. Då ska man klart veta att det är samma glastyp och samma tillverkare som gör dessa så kvaliteten ska vara på exakt samma nivå.
Ska bli intressant om några dagar då jag får tillbaka mitt 35 XL från Schneider i Tyskland. Det har varit på total genomgång och kalibrering. Tyvärr är inte det heller billigt, men om det är perfekt så är det värt varenda peng.....
 
En del går att göra diditalt, men centrumfilter amvänds oftast på kraftiga vidvinklar.
Förutom att 24 mm inte är särskilt kraftig vidvinkel så gäller ju Davids fråga ett Tillt/Shift-objektiv. Såna objektiv täcker ju en större yta än vanliga objektiv och risken för vinjettering när man använder det som just ett vanligt objektiv borde vara mycket liten.

Men med användning av såväl shift som tillt fick tydligen David vinjettering i t ex himlen. Vinjetteringen blir ju då inte symmetrisk så ett centrumfilter kan inte gärna vara en lösning.

Vad jag förstått används centrumfilter till kraftiga vidvinklar på kameror med litet registeravstånd (ingen retrofokus, dvs ingen SLR) då man kan få mycket vinjettering. T ex så följde det med centrumfilter till de vidvinkligaste objektiven till Hasselblad Pan- och Contax G-kamerorna.

Olle
 
Har man tur täcker ett centrumfilter åtminstone en hel serie objektiv. T ex har Apo-Sironar 35, 45 o 55mm samma filter.

Anledningen att centrumfilter inte är 'generella' är att förutom att graduationen är optikspecifik så är även avståndet mellan frontlins och filter optikspecifikt . Det innebär att man får aldrig sätta ett annat filter mellan just optik och centrumfilter. Behöver man andra/fler filter sätter man de/dem på centrumfiltret.
 
Finns det några i Sverige som kan speciallisera sig på arkitekturfoto? Vet inte nån på rak arm... jo, Rasmus Norlander kanske.

Jag råkade gå förbi ett rätt avancerat arkitekturjobb i Stockholm i somras, en en kille med en Sinar p3, laptop på hopfällbart bord och en hunsad assistent ;-) Det kanske var nån som rymt ur studion en stund.

EDIT: Hittade en hel massa bara genom att googla - undrar hur de får det att gå ihop...

Gissar att det var Åke Esson Lindman du såg på gatan. Han plåtar med Sinar och lever i allra högsta grad på enbart arkitekturfotografi. Tror han sticker ut i mängden pga framgångarna men vi är många som i allra högsta grad överlever med den inriktningen :)

www.wilhelmrejnus.se
 
ANNONS