Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få maximal detaljåtergivning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet har blivit mindre i och med Adobe fixade buggen. Fast det går inte komma ifrån att Iridient och Capture One fortfarande plockar fram mer detaljer än LR och PS mäktar med. Adobe erkänner också detta och jobbar tillsammans med Fuji för att bli lika bra.
Detta stod i samband med förra uppgraderingen av LR så det är inget påstående från enbart min sida.
Tyvärr, efter att ha läst inläggen här, gjorde jag återigen en koll, PhN VS Lr och det är bara att fortsätta med omvägen via TIFF. Återigen tyvärr.

Tyvärr, efter att ha läst inläggen här, gjorde jag återigen en koll, PhN VS Lr och det är bara att fortsätta med omvägen via TIFF. Återigen tyvärr.

Dat är vad jag också konstaterat. För många bilder där detaljskärpan är mindre viktig så nöjer jag mig med LR. Det har trots allt blivit ordentligt mycket bättre efter de fixat buggen.

Fast skall jag skriva ut den eller tycker motivet kräver mer detaljskärpa så går jag omvägen via Iridient eller använder Capture One Pro som är nästa lika bra.Tyvärr är detta nödvändigt om man vill ha ut det mesta ur en X-Trans-sensor ör tillfället. Vi får hoppas Adobe fixar till det snart.
Ingen vill springa över ån efter vatten.

Kan tyvärr inte svara på det. Har alltid kört pro versionen. På deras site har inte sett express versionen på väldigt länge.

Den vanliga CO Expressversionen upphörde i samband med releasen av ver 8. Finns bara i en kraftigt strippad Sonyversion nu.

Det där med vattenfärgseffekten var intressant. Vad kallas det på engelska? Jag har PS version 12 och kör på Mac. Får testa lite och se hur det blir i konverteringen.

Det där med "vattenfärgseffekten" är inte lika allvarlig längre som den var från början. (Finns fortfarande andra som gör det bättre) Men då var Adobe heeelt ute och cyklade när de skulle rendera X-trans-bilder.
Såhär kunde skillnaden vara mellan kamerans egna JPG och en RAW-fil som passerat Lightroom 4.

Ta det som ett extremfall, och bara ett exempel på vad man menar med "vattenfärg". Så här illa är det inte längre. 100% crop. Klicka för större bild.

Bilagor

• Namnlöst-1.jpg
    Namnlöst-1.jpg
    111.5 KB · Visningar: 118
Nu har jag tagit mina första bilder och laddat hem Irident. Jag hämtade bilderna med Photo Downloader i Bridge. Och jag antar att i första läget handlar det väl bara om att hämta bilderna från kameran och då spelar det ingen roll om jag kör via Bridge? Bilderna får filändelsen .RAF Sedan öppnar jag bilderna i Irident. Men nu undrar jag, när jag väl öppnat bilden i Irident, då är väl själva raw-konverteringen klar? Jag är ju mest van att jobba i ACR (även om det verkar vara nog så bra att jobba i Irident) så jag skulle vilja spara bilden helt opåverkad i Irident för att sedan öppna i ACR. Hur gör jag det? Det finns ju bara "Save settings" och "Process image data and save".

Sen finns det några olika raw-processer.. är det v3 Standard X-Trans man ska använda? Och om jag nu vill ha bilden helt opåverkad, ska jag då bocka ur rutan "Enable sharpening och "Enable noise reduction" under fliken Detail?

I övrigt så blev bilden såhär när jag körde den genom Adobe DNG Converter. (Detalj av större bild)

Bilagor

• S0167127_detalj.jpg
    S0167127_detalj.jpg
    107 KB · Visningar: 59
Nu har jag tagit mina första bilder och laddat hem Irident. Jag hämtade bilderna med Photo Downloader i Bridge. Och jag antar att i första läget handlar det väl bara om att hämta bilderna från kameran och då spelar det ingen roll om jag kör via Bridge? Bilderna får filändelsen .RAF Sedan öppnar jag bilderna i Irident. Men nu undrar jag, när jag väl öppnat bilden i Irident, då är väl själva raw-konverteringen klar? Jag är ju mest van att jobba i ACR (även om det verkar vara nog så bra att jobba i Irident) så jag skulle vilja spara bilden helt opåverkad i Irident för att sedan öppna i ACR. Hur gör jag det? Det finns ju bara "Save settings" och "Process image data and save".

Sen finns det några olika raw-processer.. är det v3 Standard X-Trans man ska använda? Och om jag nu vill ha bilden helt opåverkad, ska jag då bocka ur rutan "Enable sharpening och "Enable noise reduction" under fliken Detail?
Tror att en av dem som kan detta bäst är Mats Alm. Du får nog tips därifrån.

Jag brukar inte använda Bridge utan LR. Detta oavsett om jag skall använda PS eller Iridient.
För Iridient finns det en plug-in till LR som snabbar upp det hela.

Fast om du nu inte har det så får du som du gjort öppna bilden med Iriidient. Sedan är det bara precis som i Camera raw och LR att dra i reglagen till det ser bra ut. Standard inställningarna är ganska bra så dra inte för hårt i reglagen. Blir lätt överskärpning mm.

Sedan sparar du filen till samma mapp som du har originalet som en TIFF.
Det finns väldigt bra reglage för att hantera exponeringen i olika delar av bilden. Testa dig fram.

Lycka till.

Tror du snabbt får kläm på det hela. Exponeringsreglagen är enkla att lära sig. Ganska intuitiva her de fungera. Skärpan gäller att inte gå över 7-8 för du blir det överskärps. Det blir ofta mer skärpa än man tror i preview vyn.
Det jag tycker är svårast att att få till i vissa bilder är bra färger. Där får du verkligen prova dig fram. Ibland fixar jag till det senare i LR eller PS.

Det finns också ett paket med inställningar som efterliknar Fujis inbyggda bildstilar. För den som gillar det kan det vara en genväg att snabbt få till ett resultat.
De är skapade av samma kille som utvecklar Iridient så de är riktigt bra gjorda.

ANNONS
Götaplatsens Foto