Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag bäst bilder vid skymning med Ixus 400 ???

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett litet problem... Jag är ingen proff fotograf, utan finns här för att lära mig... Mitt problem jag får väldigt mörka bilder vid skymning, vad kan detta bero på ??? Alltså inte så naturtroget utan mer som bilderna är tagna mitt i natten eller väldigt sent på kvällen... Finns kanske någon där ute som äger en Canon Ixus 400 eller liknande Canon, som kan hjälpa mig.. Tackar för svar...

Enklast är om du skalar ner bilden till 400 pixlar på längsta sidan och bifogar den här i tråden. Bra om du skriver exponeringsmetod, slutartid och bländare också.

Utan att känna till modellen närmare skulle jag tro att kameran inte tillåter tillräckligt långa slutartider.
Kanske finns det något speciellt skymnings-/mörkerprogram som tillåter längre tider som du kan använda?
Det finns på min Sony och ger riktigt bra bilder!
/Micha

IXUS 400 tillåter exponeringstider upp till 15 sekunder så det är knappast där skon klämmer.

Du måste dock fota i det manuella läget och ställa in "long shutter" på "on" i menyn (se bild). Sen är det bara att skruva fast kameran på ett stativ och plåta på. :)

(bilden saxad från www.dpreview.com, foto: Phil Askey)

Bilagor

• ixus-400-long-shutter.jpg
    ixus-400-long-shutter.jpg
    13 KB · Visningar: 235
ANNONS
Götaplatsens Foto