Annons

Hur får jag en stor bild under 250kb?

Produkter
(logga in för att koppla)

KenniePenna

Avslutat medlemskap
Som jag har förstått det så måste bilden vara under 1024x1024 pixlar stor för att laddas upp här, och inte mer än 250kb. Nu undrar jag hur man lyckas få en sån stor bild (1024x1024) att vara under 250kb stor?

När du ska spara din bild så väljer du "Spara för webben". Där får du upp olika alternativ för din bild och kan där även se slut-storleken på din bild.

Prova och se om min lilla förklaring hjälper, annars får du fråga igen.

Kanske självklart men till att börja med: välj upplösning 72dpi.

Sedan har jag inga experttips. Det handlar väl om grad av JPEG-kompression. Men är det någorlunda få detaljer och färger i bilden bör den kunna komma ned i angiven storlek utan allt för stor kvalitetsförlust.

Ett svårt fall kan dock vara en vacker kvällshimmel med många färgvalörer i jämna fina tonövergångar.

Men blir inte bilden godtagbar även med storlek 800x800p?

KenniePenna skrev:
Jag använder photoshop 7.0 Kan nån vänlig själ berätta för mig hur man gör?

Jo tack det funkade ju ganska bra, men kvaliteten på bilden blev mycket sämre... Kan man inte bevara kvaliteten på något sätt?

danneman skrev:
Kanske självklart men till att börja med: välj upplösning 72dpi.

Sedan har jag inga experttips. Det handlar väl om grad av JPEG-kompression. Men är det någorlunda få detaljer och färger i bilden bör den kunna komma ned i angiven storlek utan allt för stor kvalitetsförlust.

Ett svårt fall kan dock vara en vacker kvällshimmel med många färgvalörer i jämna fina tonövergångar.

Men blir inte bilden godtagbar även med storlek 800x800p?

Problemet är att för mig blir bilden 300(-nånting)x300(-nånting) Och det känns alldeles för litet.

Det som tar plats är detaljer. När du skärper så "skapar" du massa mer detaljer, så ifall din bild bara har ett huvudmotiv så kan det hjälpa att du väljer att lägga skärpa bara just där.

Eveningstar skrev:
Det som tar plats är detaljer. När du skärper så "skapar" du massa mer detaljer, så ifall din bild bara har ett huvudmotiv så kan det hjälpa att du väljer att lägga skärpa bara just där.

Jag förstår inte riktigt...?

KenniePenna skrev:
Jag använder photoshop 7.0 Kan nån vänlig själ berätta för mig hur man gör?

Skippa dpi:n som någon pratade om.

Öppna dokumentet. I menyn, välj "Bild" och sedan "Bildstorlek". Välj önskad storlek, exempelvis 900px*900px. Klicka OK.

Välj "Spara för webben" i Arkiv-menyn. Välj jpg-fomat, om det inte redan är valt. Välj kvalitet mellan 0 och 100 så att filstorleken hamnar under 250 KB. I nedre hörnet till vänster ser du filstorleken.

Tryck "Spara".

Jonas Jönsson skrev:
Skippa dpi:n som någon pratade om.

Öppna dokumentet. I menyn, välj "Bild" och sedan "Bildstorlek". Välj önskad storlek, exempelvis 900px*900px. Klicka OK.

Välj "Spara för webben" i Arkiv-menyn. Välj jpg-fomat, om det inte redan är valt. Välj kvalitet mellan 0 och 100 så att filstorleken hamnar under 250 KB. I nedre hörnet till vänster ser du filstorleken.

Tryck "Spara".

Tack så jättemycket för hjälpen!

ANNONS
Götaplatsens Foto