Annons

Hur får jag loss batterigreppet?

Produkter
(logga in för att koppla)

karusell

Ny medlem
Okej, det här känns som en lite dum fråga men jag får helt enkelt ställa den ändå :) Jag har sedan en tid tillbaka kameran Canon Eos 400D och ända sedan jag fick den har jag haft ett batterigrepp på. Visst ger det ett bra och stadigt grepp men samtidigt har jag små händer och känner att jag skulle behöva en lite smidigare kamera ibland. Därav fick jag idén att plocka bort batterigreppet..så frågan är bara hur? Förstår inte riktigt hur det sitter fast i kameran, behöver jag en skruvmejsel för att få av det? Har tyvärr ingen bruksamvisning till just batterigreppet, men det är Canons BG-E3 som jag har! Tack på förhand!

Är det inte skruvat i kamerans stativgänga? Brukar finnas en ratt under där... Sedan om det är ytterligare någon spärr vet jag inte.

Ska inte finnas någon mer spärr. Skruva loss på ratten (sticker ut lite på fram- och baksidan av batterigreppet). Inuti batterigreppet finns sedan en plats där batteriluckan förvaras. Förhoppningsvis har du den kvar. Montera tillbaka luckan på kameran.

Problemet med batterigreppet BG-E3 är att ratten till skruven är direkt-monterad i skruven, och den kan då sitta väääääldigt hårt även om man inte skruvat den så hårt från början.

Själva skruven sitter i batterigreppet. Det är alltså Hane på greppet, och Hona i kameran.
Tittar du underifrån ska alltså skruven (det stora plastvredet) vridas motsols. Precis som en vanlig skruv.

Det är då det blir lite kul. Tar man med nageln brukar det sluta med att man skär av en bit nagel, och blir ytterst arg =)

*Ta en liten skruvmejsel (går fint med en vanlig matkniv också).
*Tryck med mejseln i längst till vänster på skruven (bakifrån sett). Sätt den alltså i ett hack så nära greppet som möjligt, så att du får flytta mejseln igen så fort skruven rört sig det minsta. Sätt inte mejseln mitt på, för det slutar med att du repar dig själv eller kameran.
*När skruven börjar släppa kan du använda fingrarna.

Jag hittar en ratt som sitter i mitten där fram och bak, men den verkar inte gå att skruva på. Sen en liten där fram på enda sidan..men det verkar inte vara den rätta. Får fortsätta försöka mig fram, om någon annan har något tips så skriv gärna!

Jag hittar en ratt som sitter i mitten där fram och bak, men den verkar inte gå att skruva på. Sen en liten där fram på enda sidan..men det verkar inte vara den rätta. Får fortsätta försöka mig fram, om någon annan har något tips så skriv gärna!

Se mitt inlägg ovan.

Den sitter i regel så hårt att man inte vågar skruva på den om man inte vet om det =)

EDIT:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=BG-E5

Den stora ratten mellan "CANON" och "Battery Grip BG-E5".

Det är den där ratten som du beskriver sitter i mitten och sticker ut lite på både fram och baksidan. Du får ta i ordentligt. Se till att skruva åt rätt håll också så du gängar ut den ur kameran och inte tvärt om.

ANNONS
Götaplatsens Foto