Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag skrivarens utskrift att matcha bildskärmens?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tönnhed

Aktiv medlem
Hej,

Jag fotar i RAW format med en Canon 1D MkIII + 50mm 1,4. Sitter med 24 tums LED skärm från Samsung, framkallar i Lightroom 2.5 och nyttjar Photoshop CS 3.0 för visst efterarbete, skriver ut med Epson Stylus Photo 1400 och använder Epson fotopapper.

För att göra det enkelt för mig; i vilken ände ska jag börja för att få skrivarens utskrift att matcha bildskärmens? Färgerna ser matta ut och ljuset försvinner när pappret kommer ut från skrivaren, dock är jag fullt nöjd med skärpan.

Ska jag börja med grafikkortet, Adobes mjukvara, Epsons mjukvara eller rent av ändra inställningar på bildskärmen?

Vänligen
Conny

För att göra det enkelt för mig; i vilken ände ska jag börja för att få skrivarens utskrift att matcha bildskärmens? Färgerna ser matta ut och ljuset försvinner när pappret kommer ut från skrivaren, dock är jag fullt nöjd med skärpan.

För att ge ett mycket enkelt svar på en komplicerad fråga, börja med att få ordning på utskriften. Se till att du har rätt inställningar i både ditt bildbehandlingsprogram och din skrivardrivrutin. Vad som är rätt beror på vilket program du skriver ut ifrån.

När du har ordning på utskriften är nästa steg att fixa till din skärmkalibrering.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto