Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag text att synas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Hackman

Aktiv medlem
Jag hjälper en kompis att göra ett konvolut till en CD-skiva. På inneruppslaget till häftet vill jag ha en panoramabild där en massa text ska stå skriven på den högra halvan. Det är ganska mycket text så jag måste välja ett ganska litet typsnitt. För att framhäva texten så den blir läslig har jag försökt med en massa olika vägar: olika färger och skuggor på texten, ändra bakgrunden till texten till mörkare, osv. Jag hittar dock inget sätt jag är nöjd med.

Jag undrar om någon av er har något bra trick för att få texten att bli läsbar utan att överge idén med en bild som bakgrund? (Annars är ju lösningen enkel - svart bakrund och vit text.)

Johan Hackman

Bilagor

• mittuppslag.jpg
    mittuppslag.jpg
    38.1 KB · Visningar: 594
Jag har testat att dela in bilden i två halvor och ändra ljusheten och färgintensiteten i den halva texten står skriven. Jag blev inte nöjd med det försöket, eftersom för mycket av bilden försvann. Men att göra en toning låter som en spännande idé. Jag kanske kan tona själva texten "åt andra hållet". Jag ska prova genast. Tack för tipset!

Johan

Med så stökig bakgrund är nog det enda en toning som hjälper. Jag skulle lägga på en tunn mörk outline på bokstäverna för att förtydliga dom något.

Annars brukar en mjuk skugga fungera ganska bra bakom texten. Det hjälper till att lyfta upp texten från ytan lite.

Vill du ha vit text så är det smart att lägga på "outer glow" i svart. Jag brukar göra det istället för att lägga en skugga. Ändra färg på outerglow:en från gul till svart. Välj blandningsläget normal och justera sedan size tills du är nöjd. Funkar bra att göra tvärt om oxå. Använda svart färg på texten och sedan lägga en vit outer glow.

Tack för era svar. Jag har testat alla förslag, och det som fungerade bäst, förutom att stryka lite i texten, var att kombinera svart "outer glow" med en lätt skugga. Nu hoppas jag bara att det ser likadant ut i tryck som det gör när jag skriver ut på min bläckstråleskrivare.

Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto