Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur får jag till snygga övergångar mellan 2 lager?

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Finns det inget verktyg i PS som kan blanda ihop övergången i en markering mellan två skilda lager. Något som ger oskärpa bara i kanten på det markerade området?

Ex: Porträttbild som ska läggas ihop med en nattbild. Sitter med sudd och tar bort allt onödigt på porträttbilden. Men pga hår och annat i bakgrunden är det svårt att få en perfekt friläggning. Finns det inget verktyg som kan blurra bara i kanten på det markerade området? GASCH, vad svårt det var att beskriva med ord, men detta är en fråga underkategori nybörjare, hoppas ni kan hjälpa mig med svar. Jag har PS på engelska.

MVH // Johan

Använder förvisso svensk version, men det finns i markeringsmenyn ett kommando som heter ludd, som gör att kanten luddas i X antal pixlar.

Dessutom kan du när du markerat använda snabbkommandot Q, för snabbmask och därefter ge snabbmasken en släng av gaussisk oskärpa som också gör kanten en aningens blurrig.

Bara att prova sig fram

// Anders

Kom på att jag kan rekommendera PhotoShop Biblen, där finns ett bra exempel på hur man friläger en bild med hår, själv har jag aldrig förstått eller haft tiden att riktigt sätta mig in hur han gör, men resultatet blev väldigt bra i alla fall

// Anders

Om det är något i den här stilen som du menar (obs inte det bästa bildvalet)

Jobba med snabblagermask (Quick Mask Mode) och toningsverktyget (gradient tools), så kan du göra en tonad markering som du senare kan använda för att ta bort med så att du får en jämn övergång till annan bild.

Bilagor

• p6030025.jpg
    p6030025.jpg
    31.9 KB · Visningar: 212
ANNONS
Götaplatsens Foto