Annons

Hur fixar jag spännramsutseende?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har täntk dig att skriva ut en bild, där själva "kanten" är virtuell? Det skall se ut som om det är 3D...

Har du något exempel?

I vilekt fall så tror jag inte att detta är något problem.

Vilket bildredigeringsprogram använder du?

Tag en bild av en ram

Jag skulle vilja skapa en ram som ser ut som en spännramsduk (3-d känsla).
Hur gör jag?
Lasse

Plåta av en sån ram du vill ha och sen byt bild. Det är alltid lättare om man har ett "underlag" att utgå från
Antar att man får ta lite från sidan för att se kanten och även ändra lite i perspektivet på den ditsatta bilden. Sen får du "vika" bilden över kanten. använd "Warp" funktionen i Ps kanske. Möjligen så "ljussätter" du bilden. En skugga. sen klart!

Du har täntk dig att skriva ut en bild, där själva "kanten" är virtuell? Det skall se ut som om det är 3D...

Har du något exempel?

I vilekt fall så tror jag inte att detta är något problem.

Vilket bildredigeringsprogram använder du?

Jag använder PS CS4 och om du tänker dig ett fotografi med ett par cm höga kanter som man ser en långsida och en kortsida på, som ett foto som är sträckt över en spännramsduk inkl sidorna.(Målarna använder spännram till sina målardukar).
Det går ju att rita för hand och få denna effekten på ett papper så jag tänkte att då bör det ju gå att fixa i PS!

Plåta av en sån ram du vill ha och sen byt bild. Det är alltid lättare om man har ett "underlag" att utgå från
Antar att man får ta lite från sidan för att se kanten och även ändra lite i perspektivet på den ditsatta bilden. Sen får du "vika" bilden över kanten. använd "Warp" funktionen i Ps kanske. Möjligen så "ljussätter" du bilden. En skugga. sen klart!

Nackdelen är väl då att man får en förvrängning i perspektivet på bilden antar jag i.o.m. att man får plåta lite snett från sidan för att få med en lång- och en kortsida, eller går det att fixa?
I sådana fall, hur?

Nackdelen är väl då att man får en förvrängning i perspektivet på bilden antar jag i.o.m. att man får plåta lite snett från sidan för att få med en lång- och en kortsida, eller går det att fixa?
I sådana fall, hur?

För att uppnå "3D känsla" behövs två faktorer perspektiv och ljus/skugga. Tar du bort perspektivet (omforma fritt i Ps), så blir det lite märkligt. Man kan liksom inte se två kanter och frammifrån med vinlkelräta hörn samtidigt. Fysiken motsäger det, men som sagt i Ps, inga problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto