Annons

Hur fotografera med blixt i mörkt rum?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Fotografera hockeyspelare iförda olika souvenirer i ett omklädningsrum - vad krävs?

Leverantören av souvenirerna verkar föredra bilder där rummet är kolsvart och blir upplyst av blixt.

Det jag har är en Sony A7II och ett 70-180 från Sigma på 2.8.

Är objektivet tillräckligt eller blir det för snävt? Och behöver jag världens uppsättning med blixt och annat för att få till bra bilder?

Ska spelarna fotas en och en, eller alla tillsammans? Är det alla tillsammans blir 70mm för snävt, om inte omklädningsrummet är jättestort. Vill de att man ska se nägot av omklädningsrummet alls, eller ska det vara helt svart? Om det ska vara svart, varför ett omklädningsrum och inte en studio?

Du kan klara dig med en blixt med fjärrutlösare och något att studsa ljuset mot. Vill du kunna kontrollera vilka delar av omklädningsrummet som ska synas i bakgrunden kan du behöva fler blixtar.

Du behöver inget kolsvart rum. Ta ett vanligt upplyst rum. Svart bakgrund (svart sammet har jag kört med). Bestäm bländare. Med slutstriden (antagligen mellan 1/100 och 1/160) justerar du hur mörk bakgrund du vill ha på bilden. Med styrka på blixt och kanske lite trixande med iso hur ljus personen skall vara. Räcker med en blixt, paraply och en reflektor. Testa i lugn och ro på dig själv eller modell. När du väl hittat en inställning är det bara att köra på. Får du till inställningarna bra blir det lite jobb i post…
Min profilbild är tagen med denna uppsättning…kanske hemskt exempel, men ändå…🤪

Ska spelarna fotas en och en, eller alla tillsammans? Är det alla tillsammans blir 70mm för snävt, om inte omklädningsrummet är jättestort. Vill de att man ska se nägot av omklädningsrummet alls, eller ska det vara helt svart? Om det ska vara svart, varför ett omklädningsrum och inte en studio?

Du kan klara dig med en blixt med fjärrutlösare och något att studsa ljuset mot. Vill du kunna kontrollera vilka delar av omklädningsrummet som ska synas i bakgrunden kan du behöva fler blixtar.

Det ska inte vara någon gruppbild i den utformningen. Dom önskar snarare att några spelare kanske står ihop iförda exempelvis hoodtröjor och liknande. Ganska basic.

Tanken är att bilderna ska vara tagna i spelarnas ordinarie miljöer men ser jag på hur företaget tidigare tagit bilder så har omklädningsrummen varit SVARTA. Ingen naturlig belysning och sen är det ett eller flera ljus som lyser upp vid fototillfället.

Du behöver inget kolsvart rum. Ta ett vanligt upplyst rum. Svart bakgrund (svart sammet har jag kört med). Bestäm bländare. Med slutstriden (antagligen mellan 1/100 och 1/160) justerar du hur mörk bakgrund du vill ha på bilden. Med styrka på blixt och kanske lite trixande med iso hur ljus personen skall vara. Räcker med en blixt, paraply och en reflektor. Testa i lugn och ro på dig själv eller modell. När du väl hittat en inställning är det bara att köra på. Får du till inställningarna bra blir det lite jobb i post…
Min profilbild är tagen med denna uppsättning…kanske hemskt exempel, men ändå…🤪

Nej behöver inget mörkt rum. Det är stuket företaget använt innan. Sen kan man säkert få till sjyssta bilder med naturliga taklampor och sen blixt eller utan, det vet jag inte.

Idag har jag däremot inget mer än kamera och objektiv så blir mycket pengar att lägga för ett tillfälle. Enskilt projekt detta.

Nej behöver inget mörkt rum. Det är stuket företaget använt innan. Sen kan man säkert få till sjyssta bilder med naturliga taklampor och sen blixt eller utan, det vet jag inte.

Idag har jag däremot inget mer än kamera och objektiv så blir mycket pengar att lägga för ett tillfälle. Enskilt projekt detta.
I ditt fall skulle jag testa med den utrustning du har i aktuella miljö. Funkar det inte finns alltid möjligheten att tacka nej…

Skicka ut en annons här och se om det inte finns någon som kan låna ut en blixt till dig. Annars får du en Godox-blixt med fjärrutlösare för 1700 ny. Finns ett kit på Tradera just nu också, till Sony.

Tack för svar! Jag tror att jag mer klurar över hur man gör i praktiken. Dvs vad skiljer åt alla olika tillvägagångssätt?

Vissa personer köper ex en Godox, sätter på kameran och kör. Andra sätter fast någon ”sändare”(?) på kameran och sedan är den kopplad till en extern blixt på ish en stolpe? Som sedan utlöses när man trycker av med kameran?

Därför jag undrar lite vad som är vad. Blir väl antagligen en jäkla skillnad att bara ha en blixt på själva kameran jämfört med något man kan rikta mer från sidan eller styra runt i rummet. Men vad köper folk? Är det 100 olika delar och saker?

Googlar runt och försöker lära mig men hittar ingen basic basic för nybörjare.

Tack för svar! Jag tror att jag mer klurar över hur man gör i praktiken. Dvs vad skiljer åt alla olika tillvägagångssätt?

Vissa personer köper ex en Godox, sätter på kameran och kör. Andra sätter fast någon ”sändare”(?) på kameran och sedan är den kopplad till en extern blixt på ish en stolpe? Som sedan utlöses när man trycker av med kameran?

Därför jag undrar lite vad som är vad. Blir väl antagligen en jäkla skillnad att bara ha en blixt på själva kameran jämfört med något man kan rikta mer från sidan eller styra runt i rummet. Men vad köper folk? Är det 100 olika delar och saker?

Tradera-annonsen jag länkade till ger dig både blixt och sändare. Då kan du välja attraktiv blixten på kameran och rikta den direkt mot motivet, eller ha blixten på kameran och vrida blixthuvudet så att du studsar ljuset i taket eller på en vägg t.ex.

Du kan också sätta sändaren på kameran och blixten någon helt annan stans.

Personligen har jag två kamerablixtar av Godox variant och en godox Xpro flash transmitter. Ställer blixtarna på stativ. Stativen har sedan möjlighet att antingen koppla på Softbox eller paraply. Det blir lättare att rikta ljuset med softboxarna men paraply är lättare att bära på.

När du är inomhus med lampor så släcker du ner dem enkelt när du väljer exempelvis ISO 100 och typ bländare f5 till f8 med en slutartid mellan 150-200 sek. Då Syns bara blixtljuset på bilden.

Godox gör billiga och bra prylar. Att få bort blixten/blixtarna från kameran ger dig större möjligheter att få till ljuset som du vill så sändare och belysningstativ är bra tillbehör. Sedan kan du behöva någon form av ljusformare. Generell regel är att lju större ljuskälla desto mjukare ljus. Men innan du börjar köpa prylar skulle jag rekommendera att du läser på lite om ljussättning för porträtt och produktfoto

Varför blixten ? Det försvinner fort tillverkningen. Köp en Led lampa istället, mycket snäll mot ögon :)

Visst ledlampa kan också fungera. Blixt är dock snällare mot ögonen eftersom den bara lyser någon bråkdel av en sekund. Ska man kräma på så mycket LED-lljus som en blixt kan leverera hela tiden blir puppillerna på offret små som knappnålshuvud, men ögonen kanske inte ska vara med på bild, så det kanske inte gör något i det här fallet. Dessutom ger blixtens korta brinntiden att man inte riskerar skakningsoskärpa

Varför blixten ? Det försvinner fort tillverkningen. Köp en Led lampa istället, mycket snäll mot ögon :)
Det beror på vad man vill uppnå, en blixt gör saker som en lampa inte kan. Blixten låter dig t.ex. kontrollera det omgivande ljuset på ett sätt som inte går med fast belysning, och en blixt låter dig frysa motivet även vid längre slutartider.

Den enda skillnaden mellan de här två bilderna är slutartiden, allt annat är identiskt. Den långa slutartiden var på 8 sekunder, den korta på 1/250. Den korta slutartiden gör att det i stort sett bara blir blixtljuset som lyser upp motivet.

Bilagor

• XPRO9260.JPG
    14.9 MB · Visningar: 40
  • XPRO9262.JPG
    11.9 MB · Visningar: 37
ANNONS
Götaplatsens Foto