Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fungerar bländarkontrollen (på d200- och uppåt)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Jag måste få veta en sak nu då jag hört ett illavarslande rykte om att det är på motsatt sätt:

Visst är det så att man (kan) styra bländaren genom att vrida bländarringen som på gamla MF-hus och är inte låst till att fipla runt med dessa fördenade kommandohjul?!?!?

Frågan avser ju i detta fallet D-hus som ger ljusmätning med manuella objektiv dvs, D200, D300, D700 och de där andra kvarnstenarna i proffserien.

/ F- med hjärtat i halsgropen

Jag måste få veta en sak nu då jag hört ett illavarslande rykte om att det är på motsatt sätt:

Visst är det så att man (kan) styra bländaren genom att vrida bländarringen som på gamla MF-hus och är inte låst till att fipla runt med dessa fördenade kommandohjul?!?!?

Frågan avser ju i detta fallet D-hus som ger ljusmätning med manuella objektiv dvs, D200, D300, D700 och de där andra kvarnstenarna i proffserien.

/ F- med hjärtat i halsgropen

På D300 kan du för cpu-objektiv med custom setting f7 ställa in att du vill styra bländaren med bländarringen. För icke-cpu-objektiv är det alltid bländarringen som gäller.

En ganska stor nackdel med att använda bländarringen är att man bara får tillgång till hela steg, bortsett från det steg som ligger närmast största bländare (exempelvis f/1,8 - f/2 - f/2,8 för ett objektiv med f/1,8 som största bländarvärde). Man kan ställa bländarringen mellan stegen, men man har ingen aning om vad det blir för reellt bländarvärde, och det kommer heller inte att synas i EXIF.

En ganska stor nackdel med att använda bländarringen är att man bara får tillgång till hela steg, bortsett från det steg som ligger närmast största bländare (exempelvis f/1,8 - f/2 - f/2,8 för ett objektiv med f/1,8 som största bländarvärde). Man kan ställa bländarringen mellan stegen, men man har ingen aning om vad det blir för reellt bländarvärde, och det kommer heller inte att synas i EXIF.

Ja just det problemet är inget att bekymra sig om för mig iaf, tillfällena då man behöver exponera så oerhört exakt är få och de gångerna kan man ju som sagt alltid vridabländarringen bara en aningens och sedan kolla på histogrammet.
Nej, nu är jag lugn, det var en ren ergonomifråga sas.
Hatar kommandohjulen med hela mitt hjärta precis som flamsiga fokusringar som löper för lätt.

Kommandohjulen som är den bästa uppfinningen sedan glödlampan ! ;)

Eller sedan brödrosten :)

Men jag är benägen att hålla med, ett kommandohjul för bländaren vid pekfingret är så oerhört mycket smidigare än att stå och treva efter en bländarring och tvingas byta grepp när man håller i större objektiv ...

Eller sedan brödrosten :)

Men jag är benägen att hålla med, ett kommandohjul för bländaren vid pekfingret är så oerhört mycket smidigare än att stå och treva efter en bländarring och tvingas byta grepp när man håller i större objektiv ...

Jag tar mindre än 1% av mina bilder på nått längre än 105mm så just det är inget problem, jag tycker snarare att det är jobbigt att behöva farar runt med pekfingret. Men smaken är som baken, det bästa är ju givetvis om varje person får välja själv varför båda möjlighetr bör finnas (varför jag är omåttligt sur på dummheter som objektiv helt utanbländarring...TRAMS!).

Komandphjul för tummen eller för pekfingerhjul för navigering i menyer ed är det dock inget fel på, det är inte så att jag vill ha väck hjulen, bara kunna jobba på objektivet direkt när jag plåtar.
Fint dock om man kan kontrolera exp-kompensation med pekfingret, och slutartid med tummen när man kör i S läge tex.

Komandphjul för tummen eller för pekfingerhjul för navigering i menyer ed är det dock inget fel på, det är inte så att jag vill ha väck hjulen, bara kunna jobba på objektivet direkt när jag plåtar.
Fint dock om man kan kontrolera exp-kompensation med pekfingret, och slutartid med tummen när man kör i S läge tex.

Har du provat att byta plats på främre och bakre kommandohjulet? Jag har ändrat så att jag ställer bländaren med tummen istället vilket jag tycker är mycket lättare. Av någon anledning (kanske för att jag har små händer) går det snabbare för mig att ändra med tummen på det bakre hjulet än med pekfingret på det främre (jag kör nästan alltid tidsautomatik).

Joakim

ANNONS
Götaplatsens Foto