Annons

Hur funkar det rent praktiskt när nån fotar en olycka?

Produkter
(logga in för att koppla)
SM0SBI skrev:
Det är en av de svåraste sakerna som finns att komma åt en olycka och inte hamna i köerna. Att köra i vägrenen är nog det dummaste man kan göra för då är Polisen sur på en när man kommer fram och bara avisar en från platsen. Med resultat att man inte får några bilder. Så det är list och god lokalkännedom som gäller för att komma till platsen på div lokalvägar. Ett av de svåraste ställerna är motorvägar där man ofta får ta fram 300mm eller mer och stå på långt håll och fotografera.

Lösningen på det är motorcyckel :D

Frilansfotograf, olycka, hur?
Hej!

Idag 1/1-06 hände det en bil/tågolycka norr om Mariestad. Jag hade kameran i bilen och jag var där i ett tidigt skede samtidigt som ambulansen.
Jag tog några bilder på håll med ett teleobjektiv. Jag fick några hyffsade bilder som jag sen mailade ut till olika nyhetredaktioner.
Men frågan är hur kan tv4 nyheter ha en fotograf så snabbt på plats. På nyhetssändningen fanns det rörliga bilder med från olycksplatsen.
Svt.se hade en annan fotograf på plats hur kan de ha fotografer så snabbt på plats?
Tv4 filmaren kanske var ngn från tv4skaraborg som har sitt högsäte i Skövde. Men svt.se fotografen han måste väl också bo här i krokarna ngnstans vad jag förstår så jobbar han för pressensbild eller ngt sånt.

För lilla Mariestad är ingen metropol direkt hur kan de vara så snabba tro? Ngn som vet hur det här kan ha gått till eller hur det fungerar?

Uppträdande på en olycksplats? Jag höll mig på långt avstånd och fotade med tele. Men svt.se fotografen fotade med vidvinkel och stod väldigt nära, hur fungerar det här? För den lokala polisen/räddningsmanskapet kan ju inte känna dessa fotografer för det måste väl handla lite om personkännedom? Eller är det mer okej när det står typ tv4 på bilen eller så?

Nyfiken på hur NI yrkesfotografer svarar på det här.

Trådkapning?

Apropå den här historien om mannen som anklagades för att skjuta mot billister, om han verkligen var skyldig (vilket ni inte visste) så skulle det innebära att han var psykist sjuk, våldsbenägen och beväpnad med ett skjutvapen. Undrar man inte lite vad man håller på med när man söker upp honom?
Uppfattar ni ert yrke som farligt? Händer det ofta att fotografer/journalister kommer till skada?

Re: Trådkapning?

Johan Carlström skrev:
Apropå den här historien om mannen som anklagades för att skjuta mot billister, om han verkligen var skyldig (vilket ni inte visste) så skulle det innebära att han var psykist sjuk, våldsbenägen och beväpnad med ett skjutvapen. Undrar man inte lite vad man håller på med när man söker upp honom?

Hej Johan! (och alla andra)

Blir väl lite off topic kanske, men jag svarar ändå på inlägget. Ber om överseende med det.

Visst kan det väl hända att man funderar på över vad man egentligen håller på med.
Det är väl inte bara en gång som man hamnat i situationer som gör att man tänker till lite på hur och om man ska försöka ta den där bilden eller om man ska låta bli.

Och visst kan det kännas lite kymigt att gå in till en person som i detta fall. Precis som du säger så kan personen i fråga vara helt språngandes galen, och att han dessutom då eventuellt har tillgång till ett skjutvapen… Ja det gör ju inte saken bättre.

Upplevde väl samma sak när jag var nere i Irak och jobbade.
Tyvärr så är det alldeles för många otagna foton från den tiden. Man fick välja tillfällen då man fotade, för varken amerikanarna med sina allierade eller för den delen irakiska upprorsmän vill bli fotade hur som helst...

Men åter till det inträffade med han som var med och sköt mot bilarna.
Visst funderar man en del ibland om det är värt att gå vidare och ta bilden eller ej. I detta fall så var vi faktiskt tre personer med då vi besökte mannen. Jag och reportern gick in och en bekant till mig var kvar i bilen ute på parkeringen.
Känns ju lite bättre om man underrättat andra om vad man håller på med utifall något skulle hända.

Med vänlig hälsning

/Gyld - som än så länge klarat sig oskadd.

Hur ligger det till med RAKEL nu. Läste på någon hemsida att det var i intågande i Skåne under september månad detta året.
Är intresserad av att köpa en polisradio av typen Icom eller Uniden (vilken är bäst?) Men om RAKEL kommer igång i september är det ju inte mycket lönt.

Har isåfall tänkt på att köpa:
Uniden Bearcat UBC 69 XLT eller den mycket dyrare Icom IC-R5. Är Icom såpass mycket bättre att det kan vara värt det.

Såg en stationär som också verkade intressant
Uniden UBC 780 XLT

Senast ändrad:
Jag tycker Peter Westlunds frågeställning i den här diskussionen är väldigt relevant.
Frågan är inte hur man plåtar olyckor utan om man borde det.
Skulle jag, du, vi, vilja bli plåtade då vi råkat ut för en olycka? Skulle vi det, även om vi inte syns? Skulle vi vilja att det sprang en massa folk runt om kring en, där vi kanske ligger och mår allt annat än bra?

Då det gäller tidningsfotografer eller tv-fotografer, samt de som är knutna till redaktionerna så är de på plats för att media har ett informationsansvar. De har ett ansvar, precis som räddningstjänst och polis. (även om de sistnämnda sällan ser på det så)
Men att det rör sig personer på dessa platser som i sig inte har där att göra, som åker dit på ren spekulation i förhoppning att få en bild och kanske tjäna ett par tusenlappar på det. Det tycker jag personligen inte är bra.
Det är bara respektlöst mot eventuella offer. Det gör också livet svårt för de som ska arbeta vid olyckan och inte minst för de som har som jobb att rapportera där ifrån.

Därmed inte sagt om man har ett seriöst intresse för detta, och önskar sig att jobba profisionellt som pressfotograf, eller frilans med inriktning på den här typen av journalistik, att man inte ska få göra det.
Men man bör nog tänka sig för en och två gånger innan man kliver in på en olycksplats och ransaka sig om vad man har för ärende dit.

Jag fotar lite frilans åt b.la lokaltidningen med allt från syföreningsmöten till trafikolyckor. Eftersom jag bor på en mindre ort känner jag flera av brandmännen/ambulanspersonalen personligen, och det underlättar en del.
När jag åker till en trafikolycka gör jag allt för att undvika att vara ivägen och samtidigt visa största hänsyn mot de räddningstjäns och drabbade.
Detta ger förtroende för framtida uppdrag, och på senare tid har brandgubbarna vinkat fram mig när jag kommit om det kan ske utan att hindra.

Peter W skrev:
Frilansfotograf, olycka, hur?

Uppträdande på en olycksplats? Jag höll mig på långt avstånd och fotade med tele. Men svt.se fotografen fotade med vidvinkel och stod väldigt nära, hur fungerar det här? För den lokala polisen/räddningsmanskapet kan ju inte känna dessa fotografer för det måste väl handla lite om personkännedom? Eller är det mer okej när det står typ tv4 på bilen eller så?

man får lättare svar på frågor o blir inte bortkörd lika snabbt om de står PRESS på ens rygg har jag märkt,.

ANNONS
Götaplatsens Foto