Advertisement

Annons

Hur funkar LR-back-up?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Hale

Aktiv medlem
Hej,

Jag har bläddrat lite i bland tidigare diskussioner men hittar inte exakt det jag är ute efter. Ursäkta om jag har missat detta i tidigare trådar men hoppas ni kan hjälpa mig...

Ganska enkel fråga egentligen, men hur funkar back-up:en i LR? Räcker det med att säga ja till den back-up som föreslås när man sätter igång LR? Eller måste man dessutom ha en back-up på själva originalfilerna (RAW i mitt fall) någon annanstans på datorn/extern HD?

Med andra ord: om datorn kraschar, exakt vad behöver/bör man ha gjort för att ha en tillräcklig back-up på sina bilder, så att man kan öppna dem i LR igen (med den bildbehandling man hade gjort innan datorn kraschade)?

Och skulle det värsta hända, hur "aktiverar/kör" man back-up:en så att alla bilder importeras med den bildbehandling som var gjord innan kraschen?

Tacksam för hjälp!

/Eric

Den gör bara backup på själva biblioteket med informationen om vilka filer det innehåller och dom justeringarna man gjort. RAW-filerna måste du göra backup på själv.

Tack för svar!

OK, så man ska backa up både LR-inställningar och RAW-filer, check!

Men hur "aktiverar/kör" man back-up:en så att alla bilder importeras med den bildbehandling som var gjord innan kraschen?

/Eric

För att återställa ditt bibliotek så väljer du bara öppna katalog, och öppnar en av dina backuper.

För att förtydliga ovanstående svar,
backupfunktionen i LR är mer en backup av din LR-catalog fil om den du jobbar med skulle bli korrupt.
Du bör alltså titta efter en annan lösning att ta backup på både rawfiler och katalog,
denna backup bör finnas på en annan disk än den som du har bilderna på från början, gärna mer än en annan disk, och gärna på en annan fysisk plats än du har datorn på.

Metoderna för att åstadkomma detta är lika många som medlemmar på fotosidan (typ, lätt överdrivet), kör du mac tycker jag att du ska kolla på Time Machine, som är den inbyggda backup programvaran. Det kan vara bra att exempelvis ha en sådan backup, och även än backup som är en mera rak kopia av själva filerna, vilket kan åstadkommas med diverse synkprogram, kör du PC borde windows ha något liknande, men det får någon som kör PC isf berätta mera om!

Men hur "aktiverar/kör" man back-up:en så att alla bilder importeras med den bildbehandling som var gjord innan kraschen?

Har du en kopia av LR-katalogen (dvs det som LR själv säkerhetskopierar) och dina råfiler återlästa med samma katalogstruktur som innan, så räcker det att du visar LR var filerna ligger nu genom att peka ut toppkatalogen. Återläser du råilerna till samma ställe som innan så borde det i princip bara funka direkt när du öppnar den återställda katalogen.

Förutsätter kanske viss eftertanke vad gäller själva katalogstrukturen för att det ska gå lätt, har man rörigt bland sina importerade filer kan det bli många "missing files" i LR att leta upp manuellt.

Förutsätter kanske viss eftertanke vad gäller själva katalogstrukturen för att det ska gå lätt, har man rörigt bland sina importerade filer kan det bli många "missing files" i LR att leta upp manuellt.

Det var typ det här jag var ute efter, att slippa "missing files" - kan du precisera lite mer? Vad menar du med katalogstruktur, och hur gör du?

Tack!

Det var typ det här jag var ute efter, att slippa "missing files" - kan du precisera lite mer? Vad menar du med katalogstruktur, och hur gör du?

Tack!

Jag har kanske inte det mest effektiva systemet (kataloger för årtal och sedan bara datum - jag lägger till keywords när jag importerat för att kunna leta rätt på specifika bilder senare), men jag ser framför allt till att alla bilder ligger under samma huvudkatalog, dvs det finns bara en toppkatalog i trädet i ligthroom. skulle jag av någon anledning flytta alla filer till en annan plats, så borde det då räcka att peka ut var toppkatalogen finns för att alla filer ska hittas igen.

ANNONS
Götaplatsens Foto