Annons

Hur gör dem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liini

Aktiv medlem
Jag har kollat på en massa bloggar som tar porträttbilder och jag undrar hur dem får bilderna så fina? Alltså färgen och ljuset? Är det skicklighet eller efterbehandling?
Någon som har nån idé?

för att kunna ge nått bra svar på din fråga lär du behöva visa vad du menar..länk till dessa? elr bild direkt här

Nej ingen bild direkt här, om det inte är dina egna, eller du har fotografens medgivande att publicera dem. Men en länk går bra.

Ofta är det en kombination av bra ljus och efterbehandling som ger de bästa bilderna. Det är svårt, för att inte säga omöjligt att efterredigera en dålig bild så den blir bra. Desto bättre bild före efterbehandlingen, desto bättre resultat efter.

Har du sett filmen på http://fstoppers.com/iphone/ ? Där visas hur man tar bra kort med en enkel kamera - men med mycket annan utrustning. Mycket ljussättning, duktiga modeller och makeup-folk, samt efterbehandling.

Det roliga med den filmen är att den visar både hur ljussättningen görs, sen kan du se bilderna både före och efter efterbehandling.

Med hjälp av blixt. I första länken tycker jag mig se reflexerna från 2 blixtar i modellens ögon. Rätt använd så alltid blixt utomhus för att lätta upp skuggorna på modellen.

Nedanför den första bilden så står det till och med vilken utrustning som har använts, och i det fallet är det en reflexskärm. Det är ett väldigt lätthanterligt sätt att få mer kontroll över ljuset, t ex så tog jag själv den här bilden utan att ha använt den tidigare. Så länge det finns annat ljus att tillgå och man inte vill ha någon extrem effekt så är det ett väldigt kostnadseffektivt sätt att piffa till bilderna. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto