Annons

Hur gör ni? Med visning av cmyk el monitor rgb

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte om detta rör till det ytterligare men här är ett exempel, en bilddump:
http://www.illustrata.com/proofcolors.jpg

Exporten till jpeg och PNG blir blaskig, jag vill jobba default i Photoshop alltid i ett läge så att jag ser hela tiden hur bilden blir sen i jpg/PNG… Vill inte gå ner i listan och välja Proof Setup > Monitor RGB i stället för Working CMYK för att se resultatet efetrsom jag ofta glömmer det.

Senast ändrad:
Det där jag skrev inom PS:et, att det inte tar, stämmer inte, ändringen syns när man klickar i ett photoshop fönster…

Så nu har jag bestämt mig, nu tyar jag inte att hålla på så här längre… Ska testa det här ett tag, väljer Adobe RGB (som jag tjötat om) i bildskärmsinställningen, väljer Europe Prepress med AdobeRGB i photoshop, nu ser bilden i PS ungefär likadan som en jpeg export, det blir en anings faddare färger i jpeg men det är ju i sin ordning, så ska det va, men det blir inte så stor skillnad som när jag hade min kalibrerade profil i bildskärmsinställningen. Så nu redigerar jag alla framtida bilder så här så det blir bra för internet och sen när jag skall göra nån bild till tryck så får helt enkelt tryckeriet göra bildjusteringarna som passar deras maskiner.

?

Jochum Berg skrev:

Men för att återgå till din text, om jag nu inte vill använda min kalibrerade skärmprofil, utan köra skärmens fabriksinställning (sony trinitron så den kan ju inte vara helt fel. Det märker jag ju när jag kalibrerar att det jag gör inte skiljer sig nämnvärt från defaulta värden) eller bara köra ngt enkelt, vad skall jag välja då? sRGB blir för mörkt för tryckta bilder, AdobeRGB? AppleRGB, CIE RGB, generic? Eller nåt annat? Listan är lång.

Den enda riktigt bra lösningen är ju att du skaffar dig en skärmkalibrator, som t ex en EyeOne Display. Du skulle få en korrekt skärmprofil och sinnesro.

(PS. Märker att det sker nåt konstigt när jag väljer Adobe RGB i bildskärmsinställningen, den "tar" liksom inte, väljer jag en profil där bilden blir mörkare och sen väljer Adobe RGB efteråt så fortsätter den att vara mörk, väljer jag en ljusare profil så fortsätter den vara ljus när jag väljer AdobeRGB, det här övergår min fattningsförmåga… Det finns alldeles för många inställningsmöjligheter på för många ställen. Jag hatar det.)

Det är inte så konstigt. Adobe RGB och andra arbetsfärgrymder är inte skärmprofiler. En skärmprofil innehåller en s k LUT som laddas ner till ditt videokort och påverkar den signal som den skickar ut. Om du väljer en arbetsfärgrymd laddas det inte en LUT utan den gamla finns kvar. Enkelt, eller hur ;-)

Stefan

Jochum Berg skrev:
Så nu har jag bestämt mig, nu tyar jag inte att hålla på så här längre… Ska testa det här ett tag, väljer Adobe RGB (som jag tjötat om) i bildskärmsinställningen, väljer Europe Prepress med AdobeRGB i photoshop, nu ser bilden i PS ungefär likadan som en jpeg export, det blir en anings faddare färger i jpeg men det är ju i sin ordning, så ska det va, men det blir inte så stor skillnad som när jag hade min kalibrerade profil i bildskärmsinställningen. Så nu redigerar jag alla framtida bilder så här så det blir bra för internet och sen när jag skall göra nån bild till tryck så får helt enkelt tryckeriet göra bildjusteringarna som passar deras maskiner.

?

Ingen vidare lösning. Du rör samman en massa olika saker. Börja med att få ordning på din skärm. Om du inte lyckas få till en vettig profil med skärmkalibreringen, välj då i alla fall standardprofilen för din skärm. Om du inte vet vilken det är kan du se det i ColorSync-verktyg. Jag bifogar en dump på min inställning så ser du att jag valt en annan profil än standardprofilen för skärmen.

Ställ sedan in din färghantering på European Prepress Default. Din arbetsfärgrymd blir då Adobe RGB. Se till att du inte[/i) har någon form av förhandsvisning aktiv under din bearbetning. När du sedan ska spara bilden för webb, konvertera den till sRGB innan du sparar den. Vill du se hur den kommer se ut i de flesta webbläsare på din dator, förhandsgranskar du den med Monitor RGB.

Men detta gäller ju bara din dators skärm. Du har ingen chans att veta exakt hur bilderna kommer att se ut på andra datorer, eftersom du inte vet hur deras skärm fungerar. Det är också alldeles för få webbprogram som tar hänsyn till en skärmprofil. I dagens läge är det egentligen bara Safari som gör det som jag känner till.

Stefan

stefohl skrev:
Det är inte så konstigt. Adobe RGB och andra arbetsfärgrymder är inte skärmprofiler. En skärmprofil innehåller en s k LUT som laddas ner till ditt videokort och påverkar den signal som den skickar ut. Om du väljer en arbetsfärgrymd laddas det inte en LUT utan den gamla finns kvar. Enkelt, eller hur ;-)

Stefan

– Lut… åhåjaja! Fast det funkade ju bara jag klickade i ett photoshopfönster så uppdaterade den.

Det har funkat bra hittils med web och tryckeri, har inte råd just nu att köpa färgkalibrator. Jag skulle inte gett mig in och ändrat i röran!

stefohl skrev:
Ingen vidare lösning. Du rör samman en massa olika saker. Börja med att få ordning på din skärm. Om du inte lyckas få till en vettig profil med skärmkalibreringen, välj då i alla fall standardprofilen för din skärm. Om du inte vet vilken det är kan du se det i ColorSync-verktyg. Jag bifogar en dump på min inställning så ser du att jag valt en annan profil än standardprofilen för skärmen.

Ställ sedan in din färghantering på European Prepress Default. Din arbetsfärgrymd blir då Adobe RGB. Se till att du inte[/i) har någon form av förhandsvisning aktiv under din bearbetning. När du sedan ska spara bilden för webb, konvertera den till sRGB innan du sparar den. Vill du se hur den kommer se ut i de flesta webbläsare på din dator, förhandsgranskar du den med Monitor RGB.

Men detta gäller ju bara din dators skärm. Du har ingen chans att veta exakt hur bilderna kommer att se ut på andra datorer, eftersom du inte vet hur deras skärm fungerar. Det är också alldeles för få webbprogram som tar hänsyn till en skärmprofil. I dagens läge är det egentligen bara Safari som gör det som jag känner till.

Stefan

Min skärmkalibrering tror jag iofs inte är så fel, men jag gillar inte den stora skillnaden mellan visning och jpeg export. Som jag har nu blir alla fall jpg/PNG nästan exakt som på skärmen.
Generisk RGB-profil i Colorsync, är det det då skärmen visar när bilden inte har ngn profil, som jpg/PNG? Kanske skall pröva den då…

Ja, får kanske återgå till som jag hade innan, och sen för varje bild ha en i Adobe RGB, komma ihåg att förhandsgranska i monitor RGB, spara en kopia i sRGB, spara en kopia på det i PNG för Flashimport, uj vad mycket…

Dumpen, var tog den vägen?! :)

stefohl skrev:

Stefan

– Måste ifrågasätta det här lite, har svårt att tänka mig att Apple lägger en arbetsfärgrymd i valen för bildskärmsprofiler? Det vore ju jättedumt!? Menar då att det måste finnas en AdobeRGB som bildskärmsprofil eftersom det ligger en sån där att välja… kanske… kanske inte.

Jochum Berg skrev:
Min skärmkalibrering tror jag iofs inte är så fel, men jag gillar inte den stora skillnaden mellan visning och jpeg export. Som jag har nu blir alla fall jpg/PNG nästan exakt som på skärmen.
Generisk RGB-profil i Colorsync, är det det då skärmen visar när bilden inte har ngn profil, som jpg/PNG? Kanske skall pröva den då…

Dumpen, var tog den vägen?! :)

Ska inte bli så stor skillnad om du konverterar till sRGB innan du sparar för webb.

Inställningarna i ColorSync är det nästan inget program som använder (Nikon Capture är det enda undantag jag känner till idag) så de behöver du inte bry dig om. Generisk RGB-profil är en färgrymd som Apple menar ska efterlikna en standardskärm. Den har en vitpunkt på över 9000K och har ungefär samma snäva färgrymd som sRGB. Ingen rolig profil att arbeta med.

Gör ett försök till med dumpen.

Bilagor

• bildskarm.jpg
    bildskarm.jpg
    11.9 KB · Visningar: 201
Jochum Berg skrev:
– Måste ifrågasätta det här lite, har svårt att tänka mig att Apple lägger en arbetsfärgrymd i valen för bildskärmsprofiler? Det vore ju jättedumt!? Menar då att det måste finnas en AdobeRGB som bildskärmsprofil eftersom det ligger en sån där att välja… kanske… kanske inte.

Alla RGB-profiler går att välja som skärmprofiler, dumt nog. Adobe RGB är inte ett vidare lyckat val som skärmprofil av en lång rad orsaker. Den primära är ju att en profil beskriver hur den röda färgen som du får när du har ett RGB-värde på 255, 0, 0; hur den gröna ser ut när du har ett RGB-värde på 0, 255, 0 och hur den blå färgen ser ut när du har ett RGB-värde på 0, 0, 255. Det är stor skillnad mellan olika enheter, därför måste vi konvertera färgvärdena för att vi ska se samma färg. När du anger Adobe RGB anger du röda, gröna och blå färger som inte används av din skärm.

MVH/Stefan

Det stämmer, testade det just, konverterar jag först till sRGB så blir jpeggen och PNGen väldigt snygga!

Jaha, RGB-profilerna går att välja, ja det var ju dumt, Apples ingenjörer brukar ju inte förvirra oss med avsikt men tydligen här, där man skulle behöva så lite förvirrande objekt som möjligt! Då glömmer jag AdobeRGB då. Lovar! :)

Får då bita det sura äpplet och lära mig att få in detta i mitt arbetsflöde då. Så här kommer jag göra då: Importera RAW bilder fr kameran och DNG-konvertera, öppna DNG i photoshop och spara som .psd fil och då kommer AdobeRGB profilen med på köpet för det är ju valt i färginställningar i photoshop. Fin-färg-justerar dessa. DNG filerna och .psd filerna bränner jag en kopia av. Kopierar .psd och skalförminskar och lägger alla filter som jag måste göra för att använda dem till att sy panoramor. Syr. Resultatet av sex bilder blir en bild som skall till Flash så jag spar en kopia och konverterar den till sRGB. Spar en kopia av den som PNG för import till flash. Undrar om jag kan göra detta rätt alla tusen ggr av tusen! Om det blir fel är inte hela världen, det syns ju snart i Flash, så då kan man rätta till det. Uj… ja, med övning så lär man sig…

stefohl skrev:
Generisk RGB-profil är en färgrymd som Apple menar ska efterlikna en standardskärm. Den har en vitpunkt på över 9000K och har ungefär samma snäva färgrymd som sRGB. Ingen rolig profil att arbeta med.

Gör ett försök till med dumpen.

Jaha, får glömma Generisk då oxå!

I dumpen så har du valt din egna kalibrerade profil? Okidoki, då gör jag det oxå.

Tack för hjälpen!
Du jobbar med att hjälpa folk som jag med såna här problem va? Laddade hem nån PDF igår du hade gjort om färginställningar.

Det blir nog bra bara jag lär mig att spara sRGB först. Sov gott!

Senast ändrad:
Jochum Berg skrev:
Resultatet av sex bilder blir en bild som skall till Flash så jag spar en kopia och konverterar den till sRGB. Spar en kopia av den som PNG för import till flash. Undrar om jag kan göra detta rätt alla tusen ggr av tusen! Om det blir fel är inte hela världen, det syns ju snart i Flash, så då kan man rätta till det. Uj… ja, med övning så lär man sig…

Ett enda litet ord, funktionsmakro. Gör i ordning ett makro som gör dessa moment, tilldela en tangentkombination som aktiverar makrot. Nästa gång du ska konvertera och spara som PNG är det bara att trycka denna tangentkombination.

MVH/Stefan

Bra idé!
Jodå, brukar batcha funktionsmakron oxå! Har gjort 100–200 bilder i helgen. Emellan jag provat alla profiler…

Jaha, gått ngn månad nu, kan säga att det inte funkade nåt vidare bra med dessa inställningar vi kom fram till på slutet, när jag tog in bilderna i Flash så blev det fortfarande en liten men ändock klart märkbar skillnad. Men eftersom det som ställde till det verkar vara mac-gamma versa PC-gamma och jag inte hittade ngn profil för att imitera PC-skärm så har jag nu helt sonika kalibrerat skärmen med PC-gamma, jag gör ändå inte så mycket för tryck utan mest för webben så…

Alltså kör jag som skrevs sist - se nedan - med skillnaden att jag ställt in skärmen på PC-gamma (2 nånting). Nu blir jpeggar och Flashbilder exakt som jag ser det i photoshop utan att behöva komma ihåg att aktivera förhandsvisning för varje bild. Photoshop skulle ha en inställning så man kunde ha aktivering t ex Monitor RGB på hela tiden, då hade jag sluppit allt detta.

citat: "Ställ sedan in din färghantering på European Prepress Default. Din arbetsfärgrymd blir då Adobe RGB. Se till att du inte[/i) har någon form av förhandsvisning aktiv under din bearbetning. När du sedan ska spara bilden för webb, konvertera den till sRGB innan du sparar den."

Jochum Berg skrev:
...så har jag nu helt sonika kalibrerat skärmen med PC-gamma, jag gör ändå inte så mycket för tryck utan mest för webben så...
Även om du jobbar för tryck finns det inget skäl att använda gamma 1,8 (om du inte vill det förstås).

Om du ställer in ett visst gamma och sdan betraktar bilder i Photoshop kommer Pshp använda informationen om vilket gamma du använt och ändra visningen så det ser lika ut på olika skärmar (om de är kalibrerade och du har skapat en profil för skärmen).

Det där med att man skall ha 1,8 för Mac eller för tryck är en gammal kvarleva som inte gäller om man använder de senste fyra versionerna av Pshp.

Egentligen skall du ställa in skärmen på det gamma som ger jämnaste tonövergångar från svart till vitt, kan vara 1,96 eller 2,38 eller 2,2 eller XXX beroende på skärm..

Men för webb är det bra att använda 2,2 eftersom de flesta skärmar ligger någorlunda i det området.

mipert skrev:
Även om du jobbar för tryck finns det inget skäl att använda gamma 1,8 (om du inte vill det förstås).

Om du ställer in ett visst gamma och sdan betraktar bilder i Photoshop kommer Pshp använda informationen om vilket gamma du använt och ändra visningen så det ser lika ut på olika skärmar (om de är kalibrerade och du har skapat en profil för skärmen).

Det där med att man skall ha 1,8 för Mac eller för tryck är en gammal kvarleva som inte gäller om man använder de senste fyra versionerna av Pshp.

Egentligen skall du ställa in skärmen på det gamma som ger jämnaste tonövergångar från svart till vitt, kan vara 1,96 eller 2,38 eller 2,2 eller XXX beroende på skärm..

Men för webb är det bra att använda 2,2 eftersom de flesta skärmar ligger någorlunda i det området.

Aha, jag har hela tiden trott att det var mac-gamma som gällde för tryck, ingen har talat om för mig att det inte gäller längre!!! Men så har jag inte frågat. Fast hur skulle jag kunna fråga om nåt jag inte hade en aning om… Tycker att photoshop kunde upplysa en om det.
Men tack så mycket för det Mikael, känner mig lite säkrare nu. :)

Jochum Berg skrev:
Aha, jag har hela tiden trott att det var mac-gamma som gällde för tryck, ingen har talat om för mig att det inte gäller längre!!! Men så har jag inte frågat. Fast hur skulle jag kunna fråga om nåt jag inte hade en aning om… Tycker att photoshop kunde upplysa en om det.
Men tack så mycket för det Mikael, känner mig lite säkrare nu. :)

Eftersom du använder en skärmprofil kommer ju Photoshop att kompensera för de olika gammavärdena som du valt. Prova med att kalibrera din skärm till gamma 1,8 eller 2,2 och titta på några bilder i Photoshop med dessa två skärmprofiler aktiva. De kommer att se likadana ut om du gör detta rätt.

Om du däremot lämnar Photoshop och visar din bild i t ex en webbläsare stämmer inte detta längre. De flesta webbläsare läser inte av vilken skärmprofil som du har använt.

Liknande på PC

Har råkat ut för ett liknade problem på en PC på jobbet. Har inte lyckats lösa det.. :/ Gråskalan saknas nämligen. Varje gång jag öppnar upp en bild - oavsett format, ges den ett hemskt gulgrönt stick. Även om jag vill göra om bilden till gråskala. Måste använda mig av (Ctrl Y) för att få se bilden i rätt färger. Har läst mig igenom den här tråden utan att finna vad man kan göra för att slippa ändra korrekturfärgerna varje gång. Har jag missat någon rad eller finns det ingen logisk lösning?

ANNONS
Götaplatsens Foto