Annons

Hur gör ni? - Tips för fågelfoto!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har nu suttit och beundrat era bilder i bildpoolen "vilda djur och fåglar" och är verkligen jätteimpad av de flesta av era bilder! Jag strävar efter att bli en bättre fotograf på detta område och letar igenom trådarna på forumet utan att hitta en genrell tråd om fågelfoto. Så jag tänkte att jag skulle starta en!
Den generella frågeställningen är " HUR GÖR NI?" För att underlätta tänkte jag dela in det i lite undergrupper. Jag tycker det vore kul om ni alla ville dela med er av era metoder på området.

Hitta fåglarna?
- Var hittar ni motiven?
- Hur kommer ni nära fåglarna?
- Tid på dagen?
- Väntar ni och isåfall hur länge och hur vet ni var ni skall vänta?
- Matar ni och med vad?
- Hitta bra fågellokaler?

Vilken utrustnng?
- Typ av kamera?
- Objektiv, typ, brännvid, ljusstyrka?
- Gömsle?
- Stativ?
- Annan viktig utrustning?

Fotograferingen?
- Inställningar
- Att tänka på speciellt vid fågelfoto.
- fototeknik?
-Andra viktiga tips?

Det vore jättekul om så många som möjligt vill hjälpa till att göra den här tråden till en naturlig samling kring alla aspekter rörande fågelfoto. Självklart hoppas jag även på att det kommer länkar och annan intressant info här!

Glad Påsk!
/Peter
 

2L8

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har nu suttit och beundrat era bilder i bildpoolen "vilda djur och fåglar" och är verkligen jätteimpad av de flesta av era bilder! Jag strävar efter att bli en bättre fotograf på detta område och letar igenom trådarna på forumet utan att hitta en genrell tråd om fågelfoto. Så jag tänkte att jag skulle starta en!
Den generella frågeställningen är " HUR GÖR NI?" För att underlätta tänkte jag dela in det i lite undergrupper. Jag tycker det vore kul om ni alla ville dela med er av era metoder på området.

Hitta fåglarna?
- Var hittar ni motiven? SPENDERA TID UTE I FÄLT, ARTPORTALEN.SE/BIRDS
- Hur kommer ni nära fåglarna? SMYGA/KRYPA HELST SLÅ UPP GÖMSLE I MÖRKER! BLIR FÅGLARNA SKRÄMDA KOMMER DOM TILLBAKA EFTER ETT TAG.
- Tid på dagen? MORGON OCH KVÄLL ATT FÖREDRA MEN JAG FOTAR GANSKA OFTA HELA DAGEN!
- Väntar ni och isåfall hur länge och hur vet ni var ni skall vänta? JAG STUDERAR FÅGLARNA NÅGRA DAGAR INNAN OCH SER VART DOM RÖR SIG, JAG SLÅR ANTINGEN UPP GÖMSLE ELLER LÄGGER MIG MED CAMMONÄT OCH VÄNTAR! IBLAND KAN DET TA 2-4 TIMMAR INNAN DOM KOMMER TILLRÄCKLIGT NÄRA!
- Matar ni och med vad? VINTERN MATAR JAG MED FÅGELFRÖ ELLER DÖDA DJUR MED TILLSTÅND FÖR ÅTLING
- Hitta bra fågellokaler? ARTPORTALEN.SE/BIRDS FRÅGAR ANDRA FOTOGRAFER ELLER SKÅDARE

Vilken utrustnng?
- Typ av kamera? SYSTEM CANON 40D
- Objektiv, typ, brännvid, ljusstyrka? CANON 300 2.8l is usm MED KONVERTER 1.4 OCH 2X
- Gömsle? CAMMONÄT, AMERISTEP DOGHOUSE, EGNA BYGGEN
- Stativ? JA EN SJÄLVKLARHET FÖR SKARPA BILDER MEN HANDHÅLLET GÅR OCKSÅ NÄR LJUSET TILLÅTER. JAG ANVÄNDER MANFROTTO 055 MED BENRO GH-1 HUVUD
- Annan viktig utrustning? BLIXT OCH BETTERBEAMER

Fotograferingen?
- Inställningar MANUELLT OCH BLÄNDARPRIO
- Att tänka på speciellt vid fågelfoto. RESPEKTERA DJUREN OCH STÖR INTE MER ÄN NÖDVÄNDIGT INGA HASTIGA RÖRELSER DÅ FLYGER DOM DIREKT!
- fototeknik? AKTA DIG FÖR ATT BLÅSA HÖGDAGARNA OCH EXPONERA SÅ RÄTT DU KAN I FÄLT, ATT SKJUTA EN SERIE BILDER KAN ÖKA ANTALET KEEPERS!
-Andra viktiga tips? TÅLAMOD, TÅLAMOD, TÅLAMOD, ARTKUNSKAP, BIOTOPKUNSKAP

Det vore jättekul om så många som möjligt vill hjälpa till att göra den här tråden till en naturlig samling kring alla aspekter rörande fågelfoto. Självklart hoppas jag även på att det kommer länkar och annan intressant info här!

Glad Påsk!
/Peter
LÄS SVAREN PÅ DINA FRÅGOR OVANFÖR :) Nu är inte jag nån jätteerfaren men det kanske är till lite hjälp
 

ABE

Aktiv medlem
Hej!
Jag har nu suttit och beundrat era bilder i bildpoolen "vilda djur och fåglar" och är verkligen jätteimpad av de flesta av era bilder! Jag strävar efter att bli en bättre fotograf på detta område och letar igenom trådarna på forumet utan att hitta en genrell tråd om fågelfoto. Så jag tänkte att jag skulle starta en!
Den generella frågeställningen är " HUR GÖR NI?" För att underlätta tänkte jag dela in det i lite undergrupper. Jag tycker det vore kul om ni alla ville dela med er av era metoder på området.

Hitta fåglarna?
- Var hittar ni motiven?
- Hur kommer ni nära fåglarna?
- Tid på dagen?
- Väntar ni och isåfall hur länge och hur vet ni var ni skall vänta?
- Matar ni och med vad?
- Hitta bra fågellokaler?

Vilken utrustnng?
- Typ av kamera?
- Objektiv, typ, brännvid, ljusstyrka?
- Gömsle?
- Stativ?
- Annan viktig utrustning?

Fotograferingen?
- Inställningar
- Att tänka på speciellt vid fågelfoto.
- fototeknik?
-Andra viktiga tips?

Det vore jättekul om så många som möjligt vill hjälpa till att göra den här tråden till en naturlig samling kring alla aspekter rörande fågelfoto. Självklart hoppas jag även på att det kommer länkar och annan intressant info här!

Glad Påsk!
/Peter
Vart fåglarna hittas är olika beroende på årstid. Vintertid är det ganska lätt att komma fåglar nära, särskilt om det är som denna vinter. Passa då på vid matningar, isfria dammar och hamnar. Har du möjlighet så sätt upp en egen matning. Vår och sommar får man söka mer ute i fåglarnas häckområden eller rastplatser för genomflyttare. Här gäller det att lära sig en del om fåglars beteenden, var man hittar olika arter. Köp bra fågelböcker. Vår och sommar är det mer planering, gömsle och väntan som gäller. När jag plåtar fågel vill jag oftast vara ostörd och jag undviker de mest trafikerade fågelskådarlokalerna. Leta i ditt närområde och du kommer säkert finna några lokaler som du kan lära känna och kartlägga. Själv brukar jag inte alltid avslöja mina lokaler. Inte för att det egentligen spelar så stor roll, men ändå kul om man har något "eget", särskilt om man lagt tid på kartläggning mm.

Morgon är oftast bäst, men det går bra mitt på dagen också. Beror på plats och ljus och art. Rovfåglar är ex mer aktiva varma sommardagar dagtid än mulna kvällar. Plåtar själv sällan kväll och det beror nog på att man har tiden mot sig. Sedan plåtar jag inte mycket fågel aug-sept, då det är ganska "livlöst" i markerna. Fåglarna finns där, men många på väg att flytta och häckningen är över och ingen fågelsång hörs. Brukar dra igång min matning i okt och då blir det lite liv på mesar och nötväckor och man har ett bra ljus soliga dagar.

Närhet är viktigt om du vill ha artbilder, men det går att göra trevliga fågelbilder med mer fantasi med motljus, smygbilder mm. Minst 300mm glugg och gärna 500mm. Enbensstativ och treben. Gömsle är inte dumt. Kör själv med ett vanligt camoflagenät för 400 kr och det funkar mkt bra. Kör alltid AV och ändrar bländare och under/överexponering efter ljusförhållanden och beroende hur jag vill ha bakgrunden. ISO 200 eller 400, sällan 100 eller 800. Bländare 4-8, sällan mindre då ökat skärpedjup ger mer oönskade detaljer i bg. Dessutom brukar inte bilderna bli bättre skärpemässigt på ex bländare 11 än 8. Ta många bilder, men smattra inte alltid på med seriebildstagning. Har jag ett läge så tar jag två-tre bilder, kollar om skärpan är rätt på huvudet, tar några bilder till osv. Smattra du på med seriebildstagning så är risken att allt blir oskarpt. Men givetvis måste du använda seriebildstagning vid många tillfällen också.
 
Senast ändrad:

Birdman

Aktiv medlem
Hitta fåglarna?

- Var hittar ni motiven?
Jag har fågelskådat i snart 30 år och har med åren lärt mig i vilka biotoper jag hittar de fåglar jag vill komma åt. Dessa år av fågelskådning har även gett mig kunskaper om olika fågellokaler och vilka fåglar de hyser. Bra motiv hittar man ibland i sin absoluta närhet, ibland lite längre bort och för att få mer input så kanske det kan vara roligt med en utlandsresa ibland.

- Hur kommer ni nära fåglarna?
I mitt fall använder jag ofta ett så kallat "pop-up"-gömsle. Alltså ett självstagande tält i camouflagemönster och gluggar för objektivet. Ibland även en slags poncho som jag enkelt trär över mig. Vissa bilder behöver inte dessa arrangemang, utan kan enkelt tas utan. Men att ha tålamod och orka vänta på rätt läge är essentiellt.

- Tid på dagen?
Jag tar den absolut största delen av mina bilder på morgonen, från soluppgång till max 10.00, då solen oftast blir för stark. Beroende på var man är och vilka sorters bilder man vill ha går kvällstid alldeles utmärkt, dock lite mindre aktivitet bland de flesta fåglar under den tiden. Försöker i största mån att inte fotografera under det starkaste dagsljuset, blir för hårt ljus och starka kontraster.

- Väntar ni och isåfall hur länge och hur vet ni var ni skall vänta?
Som jag skrev ovan...tålamod, tålamod och åter tålamod. Ibland kan jag komma hem utan en enda bild på minneskortet. Man vet aldrig var man ska vänta, men bra förkunskaper leder oftast till bilder på det ena eller andra sättet.

- Matar ni och med vad?
Ja, på vintern och oftast med olika energirika fröer. Glöm havre...det är endast gulsparvar som äter havre.

- Hitta bra fågellokaler?
Se ovan. Leta på nätet, gå till bibblan och låna böcker, köp "Fågelguiden".

Vilken utrustnng?
- Typ av kamera?
Skulle nog vilja säga att det går att plåta fåglar med de flesta kamerahus. Vissa är kanske mer lämpade än andra. Vilket system du använder är ju en helt personligt.

-Objektiv, typ, brännvid, ljusstyrka?
En tumregel är ju "desto längre, desto bättre". Det stämmer inte alltid, anser jag. Här på FS finns många super-dunderbilder som är tagna med 300/4 (med eller utan konverter). Intressanta fågelbilder kan även tas med kortare brännvidd. Jag har sett otroligt härliga bilder gjorda med vidvinkel.

- Gömsle?
Ja, om du känner att du har tålamod och intresse. Mkt bra att få möjlighet att komma nära mer skygga fåglar.

- Stativ?
JA! Mkt viktigt för skarpa bilder.

- Annan viktig utrustning?
Finns mängder. Ge dig ut på nätet och leta...ett tips kan vara www.naturescapes.net eller www.birdphotographers.net

Kolla in deras web-shoper.

Fotograferingen?

- Inställningar
För min del alltid bländarprio

- Att tänka på speciellt vid fågelfoto.
Åter igen...tålamod!

- Fototeknik?
Som Thornberg skriver, tänk på högdagrarna. Lär dig histogramets funktioner, mkt användbart. Beroende på vilken bild du vill ha förstås, men alltid skärpa på ögat. Använd gära F8 för skärpedjupet.

Andra viktiga tips?
Tänk etiskt förhållningssätt genemot dina fotoobjekt, åter igen tålamod och biotopkunskap.

Lycka till...

// Daniel
 

annasnatur

Aktiv medlem
Hej!

Jag är ganska ny på fågelfotografering. Mitt tips när man är just ny är att åka ner till en hamn eller annan plats nära stad så fåglarna är vana vid människor och matning. Jag kan spendera flera timmar nere vid en hamn i Stockholm med att fotografera måsar, änder och andra vanliga fåglar som inte är så rädda av sig. Då får man hur många chanser som helst och kan träna på att följa fåglarna i luften. Så sen när man är ute och fotograferar skyggare arter så sitter inställningarna i fingrarna och man har lättare att följa när de flyger. Kanske låter självklart, men för mig tog det rätt lång tid att öva upp just att följa fåglarna i luften och samtidigt zooma m.m.

Jag använder Canon 40D och 100-400 4.5-5.6, om du har pengar så rekommenderar jag ett bättre bländarvärde =)

Jättebra tips som folk gett här, jag tar till mig massor =)

Vänliga hälsningar
Anna =)
 
Ja jag håller verkligen med. Mycket bra saker är skrivna här som inte jag hittat någon annan stans. Jag hoppas att de goda råden fortsätter ramla in!
/Peter
 

Osquar

Aktiv medlem
Hej!

Jag är ganska ny på fågelfotografering. Mitt tips när man är just ny är att åka ner till en hamn eller annan plats nära stad så fåglarna är vana vid människor och matning. Jag kan spendera flera timmar nere vid en hamn i Stockholm med att fotografera måsar, änder och andra vanliga fåglar som inte är så rädda av sig. Då får man hur många chanser som helst och kan träna på att följa fåglarna i luften. Så sen när man är ute och fotograferar skyggare arter så sitter inställningarna i fingrarna och man har lättare att följa när de flyger. Kanske låter självklart, men för mig tog det rätt lång tid att öva upp just att följa fåglarna i luften och samtidigt zooma m.m.

Jag använder Canon 40D och 100-400 4.5-5.6, om du har pengar så rekommenderar jag ett bättre bländarvärde =)

Jättebra tips som folk gett här, jag tar till mig massor =)

Vänliga hälsningar
Anna =)
Utöver många goda råd i denna tråd.... (prosa? ;-)), så är Anna's tips om att öva på jåglar som är mycket vana med mänsklig närvaro ett synnerligen bra tips! Här får man verkligen tillfälle till att lära sig både sin kamerautrustning och hur motiven (fåglarna) bäst bör "hanteras".

Sedan är det bara att nöta på.... Inga genvägar finns utan det är devisen "övning ger färdighet" som gäller! Gärna i kombination med umgänge tillsammans med likasinnade som har några års erfarenhet.

Lycka till!
Oscar
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Hitta fåglarna?
De fåglar jag fotar finns överallt i skogen. Lokala ornitologföreningar brukar annars kunna tipsa om bra platser för diverse fåglar. Googla "dagens fågel" så får du upp artportalens hemsida, där du kan se observerade fåglar över hela sverige.

Beroende på hur skygg arten i fråga är kan jag använda mig av allt från tålamod till välcamouflerat gömsle. De flesta småfåglar kräver inte mer än att man sitter still och lägger ut lite fågelfrö. Speciellt på vintern, då de är hungriga. Hackspettar och nötskrikor är lite skyggare och kräver att man gömmer sig. De vet naturligtvis om att man sitter där inne, men de vågar sig fram om man är tyst och inte rör på sig.

Jag brukar mata med frön. Jag brukar även använda fläsksvål. Rimmat sidfläsk från ica kör jag ofta på. Fläsket äter man själv, men skinnet och fettet hänger jag upp vid gömslet. Baksidan av trädet skall den sitta på, så att den inte kommer med i bild. En sådan fläsksvål räcker väldigt länge, och är bra att ha då man inte kan besöka gömslet så ofta.
Mitt på dagen och fram till skymningen brukar jag vara ute. "Min" spillkråka brukade komma vid samma tid varje dag, så det går att tajma in när man ska ut. Ibland får man dock vänta länge. Pissflaska och kaffetermos är alltid bra att ha. Dom går förövrigt hand i hand, så båda eller ingen av dem är alternativen =)
För riktigt skygga fåglar kan det krävas att man går dit dagen innan, och i skydd av mörkret.

Jag föredrar mulet väder, vilket ger ett mjukt och fint ljus. Detta ger förhållandevis långa slutartider, men det får man lära sig leva med. En annan fördel med mulet väder är under vintern. Snön gör att kameran gärna luras och exponerar fel. Vid mulet väder är ljuset ofta så konstant att jag kan köra helmanuellt. Jag fotar snötäcket och reglerar exponeringen till jag på histogrammet ser att snön nästan blir helt vit. Då vet jag också att resten alltid blir rätt. Man får korrigera då och då, men jag tycker det fungerar bra. Är ljuset skiftande, vilket det oftast är, kör jag på Av. Jag underexponerar gärna 1/3, om det är ljusa bakgrunder. Det är lättare att ljusa upp bilden än att rädda utfrätta partier.

Med rätt val av plats kan man dock styra hur mycket ljus man får. Inne i skogen är det mörkt, men för övrigt bra. En myrkant är således trevlig. Bra ljus, men även tillgång till skogen.

Till dessa "långa" slutartider krävs ett stativ som står stadigt. Jag har enbart mitt stativ som stöd. Jag låser alltså inte kulan. Till detta brukar jag ha en sån där vetekudde (som man värmer i mikron och har till sin ömma nacke) som jag hänger över objektivet. Det tar bort en hel del vibrationer. Stativet har jag utrustat med en krok, så att jag kan hänga något tungt i det.
Jag brukar klara av ner till 1/30 innan det blir oskarpt, men då skall man se till att man sitter bekvämt också. Det är såklart inte alla bilder som blir skarpa då, men några blir det och det räcker.

Jag använder mig av en canon 40D och ett 300mm f/4. Till detta har jag också en 1,4x konverter.

10 bilder på raken kan skrämma bort många fåglar.
1 bild blir oftast oskarp pga att du rör på kameran när du trycker av.
2-3 bilder, fokusera om, 2-3bilder, osv, brukar jag köra på.

Sen skall man lära sig läsa av fåglarna. Det fungerar sällan bra att bara jaga omkring med kameran. Då hinner man inte med. Med lite träning kan man förutse var fågel kommer att mellanlanda, och då är man beredd. Har man lagt ut frö på ett ställe kan man rensa bort alla sittpinnar utom ett par stycken. Då kommer fåglarna landa där en kort stund innan de flyger vidare till maten.

Min svenskalärare skulle nog inte blir glad om hon läste denna text, men förhoppningsvis besvarar den lite iaf =)
 

falke

Aktiv medlem
Strålande bra tråd! Jag hållit på med fågelskådning i mer än 40 år så jag har rätt bra kontroll på de svenska lokalerna men ofta kan det vara för många andra som vill fota och skåda där när något spännande dyker upp och då förlorar jag snabbt intresset även om motivet är superspännande.

Numera blir det mest på två sätt jag fotograferar fåglar. Dels hemmavid eftersom jag bor på landet med många trevliga arter runt knutarna. Frenetisk matning vintertid både vid huset och på ett par platser inom promenadavstånd. Jag har ett självresande gömsle (Ameristed som jag köpt på postorder från en jaktaffär, vilket blev mycket billigare) och dels camoflagenät från ÖB som jag riggar upp lite provisoriskt.

Det andra sättet är att jag reser till platser med bra fasta gömslen i Sverige men framförallt i södra Europa. (Kanske skulle vi starta en tråd med våra favoriter på fasta gömslen för fågelfoto med referenser till Google maps osv.) Det gäller att välja rätt tid på året så att inte det är för mycket folk i rörelse. Bilen är ofta ett mycket bra gömsle om man kan komma tillräckligt nära. Jag försöker då alltid stänga av motorn och helst ha en bönpåse (fast i min påse är det makaroner ;-) som jag lägger över fönstret och låter kameran vila på.

Jag kör idag med Canon 7D och där kan man programmera in 3 stycken inställningar som gör att man snabbt kan växla mellan exempelvis inställningar för flygande fågel (seriebild, snabb tid, högre Iso, motljuskomp mm.) och sittande fågel (enbild, lägre iso, större bländare, en punkts autofokus, aningen underexp mm).

Jag föredrar 1,6 crops hus eftersom det gör att jag klarar mig hyffsat med ett 300mm + 1,4 extender vid de flesta situationer. Då blir utrustningen så lätt att jag alltid kan ha den på axeln och att jag oftast klarar mig utan trebensstativ. Visst har jag sneglat på 1,3 crops husen, framförallt för snabbare seriebild och bättre autofokus men kommit fram till att jag nog behöver ett 500 mm då, vilket jag är mycket tveksam till att bära hela dagen eftersom jag är reumatiker. Dessutom måste jag då oftare addera till ett trebenssativ till vikten.

Slutligen handlar det om att vara förberedd på situationen när den väl dyker upp... för ofta går det väldigt snabbt när det väl händer. Ett antal timmars väntan får en klimax på kanske 5 sekunder, då gäller det att ha övat på liknande situationer med vanliga arter. Det är många 1000 bilder jag har tagit på trutar och nötväckor. Båda lättillgängliga och hyffsat bra på att lära ut det som måste nötas i fågelfoto. För när pulsen dunkar iväg och händerna skakar är det lätt att glömma någon liten detalj och så var den där unika bilden bara ett minne blott..... men det är bland annat dessa situationer som lockar mig... ;o)
 

Ken1.a

Aktiv medlem
Trevlig läsning!

Trevlig läsning och tack till alla er som delar med sig av sina kunskaper.
Mycket fina tips och lärorikt!

Mvh/ Kenneth
 

ankarback

Aktiv medlem
Upptäckte just den här tråden. Verkligen många bra tips.
Fotar själv ofta småfåglar hemma på tomten (bor på landet). Enligt mina erfarenheter är det snabb slutartid som gäller. Använder ofta 1/500 eller 1/650 då småfåglar ofta "rycker" och "sprätter" även när dom sitter på en gren och då blir suddiga med längre tider. Fotar dessutom oftast handhållet då småfåglarna snabbt byter plats.
 

mraros69

Medlem
Tack för bra tips

Strålande bra tråd! Jag hållit på med fågelskådning i mer än 40 år så jag har rätt bra kontroll på de svenska lokalerna men ofta kan det vara för många andra som vill fota och skåda där när något spännande dyker upp och då förlorar jag snabbt intresset även om motivet är superspännande.

Numera blir det mest på två sätt jag fotograferar fåglar. Dels hemmavid eftersom jag bor på landet med många trevliga arter runt knutarna. Frenetisk matning vintertid både vid huset och på ett par platser inom promenadavstånd. Jag har ett självresande gömsle (Ameristed som jag köpt på postorder från en jaktaffär, vilket blev mycket billigare) och dels camoflagenät från ÖB som jag riggar upp lite provisoriskt.

Det andra sättet är att jag reser till platser med bra fasta gömslen i Sverige men framförallt i södra Europa. (Kanske skulle vi starta en tråd med våra favoriter på fasta gömslen för fågelfoto med referenser till Google maps osv.) Det gäller att välja rätt tid på året så att inte det är för mycket folk i rörelse. Bilen är ofta ett mycket bra gömsle om man kan komma tillräckligt nära. Jag försöker då alltid stänga av motorn och helst ha en bönpåse (fast i min påse är det makaroner ;-) som jag lägger över fönstret och låter kameran vila på.

Jag kör idag med Canon 7D och där kan man programmera in 3 stycken inställningar som gör att man snabbt kan växla mellan exempelvis inställningar för flygande fågel (seriebild, snabb tid, högre Iso, motljuskomp mm.) och sittande fågel (enbild, lägre iso, större bländare, en punkts autofokus, aningen underexp mm).

Jag föredrar 1,6 crops hus eftersom det gör att jag klarar mig hyffsat med ett 300mm + 1,4 extender vid de flesta situationer. Då blir utrustningen så lätt att jag alltid kan ha den på axeln och att jag oftast klarar mig utan trebensstativ. Visst har jag sneglat på 1,3 crops husen, framförallt för snabbare seriebild och bättre autofokus men kommit fram till att jag nog behöver ett 500 mm då, vilket jag är mycket tveksam till att bära hela dagen eftersom jag är reumatiker. Dessutom måste jag då oftare addera till ett trebenssativ till vikten.

Slutligen handlar det om att vara förberedd på situationen när den väl dyker upp... för ofta går det väldigt snabbt när det väl händer. Ett antal timmars väntan får en klimax på kanske 5 sekunder, då gäller det att ha övat på liknande situationer med vanliga arter. Det är många 1000 bilder jag har tagit på trutar och nötväckor. Båda lättillgängliga och hyffsat bra på att lära ut det som måste nötas i fågelfoto. För när pulsen dunkar iväg och händerna skakar är det lätt att glömma någon liten detalj och så var den där unika bilden bara ett minne blott..... men det är bland annat dessa situationer som lockar mig... ;o)
Jag håller på att lära mig fota fåglar, så jag vill tacka för alla bra tips. Det var ett tips som jag testat och måste bara tacka för det, ej läst eller tänkt själv om det med egna inställningarna. Vilket flera gånger skapat problem med glömda inställningar som 1.serietagning, 2. Iso. Jag är så tacksam för detta tips.
mvh Risto
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag började fota fågel 2014 efter att ha skådat fåglar många år. Jag lär mig fortfarande massor och jag kan gärna dela med mig av tips jag gärna hade velat haft när jag började.

- Fota RAW! Finns ingen anledning what so ever att fota Jpeg om du vill ha maximal kvalité. Jag har exponerat många bilder klumpigt i fält mem räddat upp det genom att det går att lyfta skuggor och sänka högdagrar så pass mycket med det stora dynamiska omfånget RAW-filen har. Med Jpeg är det kört i samma läge. Det går fort att hantera RAW också, möjligtvis en nackdel att buffern blir mindre och filerna större.

- Många kameror har som default inbyggd brusreducering. Stäng av den helt! Den ger sämre resultat på alla ISO men speciellt lite högre, fina detaljer som fjäderstrukturer smetas ut. Känner folk med dyr och fin utrustning som publicerar smetiga bilder p g a detta och inte vill ändra sig.

- Håll koll på ISO hela tiden. Så lågt ISO som möjligt. Jag kör Auto ISO i alla lägen utom situationer där det inte funkar, t ex fota födosökande dvärgmås. I jämnt ljus gör kameran ett bättre och snabbare jobb än mig. Det finns ingen anledning att använda en slutartid på t ex 1/1600 om det räcker med 1/800 för att få en skarp bild. Oftast ska det ju hålla att beskära en del så bruset ska vara lågt.

- Rätt slutartid. En oskarp bild går inte att göra något åt, en något brusig bild går i alla fall att brusreducera mot ett skärpestraff.

- Exponera efter högdagrarna! Så att det går att få fram strukturer i t ex vit fjäderdräkt. Fotar du strömstare t ex så exponerar du så att den vita haklappen inte blir utfrätt och lyfter sedan skuggpartierna i efterbehandlingen för att få fram detaljer där, Tvärtom fungerar inte om det är utfrätt.
Med Auto ISO ligger jag på -2/3 eller -1 på exponeringskompensation, det ger lagom exponering på min kamera och ger lägre ISO som bonus.

- Utnyttja t ex customlägena på de nyare Canonkamerorna. Att kunna ställa om från sittande med finpricksfokus, 1/640, -1 exponering till flygande med mittfältsfokus, 1/2500 och +1 2/3 exponering genom att vrida på programratten ger extremt goda möjligheter att hinna med fåglar som dyker upp och flyger förbi eller att få flygfoton på en sittande fågel som lyfter.

- Ta jättemycket bilder. Lägg ned mycket tid på en fågel när läget är bra, du vet aldrig när nästa lika bra läge kommer. Många jag ser på fågeldrag på rariteter tar 10 bilder när fågeln hoppar på marken med ryggen mot fotografen, åker hem och undrar sedan varför jag som tog 800 bilder under 5 timmar "fick" så bra bilder.

- Använd snabbast möjliga serietagning, alltid. Man vill inte fota flygande fågel med enskottstagning. Justera bildmängden med avtryckarfingret, det får man snabbt känsla för.

- Använd alltid följande autofokus. Det "går inte" att fota skarpa flyktbilder annars skulle jag vilja påstå. Om man vill fokusera och komponera om bilden då? Se nedan.

- Använd tumfokusknappen. Man kan då släppa den, komponera om och fota utan att fokus ändrar sig igen.

- Tänk på perspektivet. Ha oömma kläder. Idag kravlade jag runt på ett lerigt kalfjäll för att komma i ögonhöjd på en fjällpipare. Det blir alltid bättre att vara i samma nivå som fågeln istället för att stå upp och fota en fågel på marken fem meter bort. Samma med t ex ugglor. Backa hellre några meter än att stå "rakt under" och fota.

- Tidiga morgnar och sena kvällar ger bäst ljus. Varma soliga sommardagar ger värmedaller och värdelöst ljus, Mulet väder utan värmedaller funkar däremot bra men ger inte det där dramatiska släpljuset,

- Tänk på positionen. Hur står solen kontra vad du vill uppnå, kan du göra en mindre förflyttning för att slippa en irriterande kvist bakom fågeln etc?

- Studera fågeln, lär känna fågelarterna. Hur brukar kärrhöken röra sig när den födosöker, var brukar lärkfalkarna sätta sig mellan varven etc.

- Ta emot tips av andra fotografer i fält. När någon annan gör något bra, lär dig av det!

Jag har säkert glömt massor, men det är några saker jag kom på nu!

Mvh

Daniel
 
ANNONS